Bij introductie in 1997 was de A-Klasse best een bijzonder model voor het merk met de ster. Voor het eerst kwam Mercedes met een hatchback, voorwielaandrijving was destijds nog erg ongebruikelijk bij een Mercedes en met zijn korte hoge carrosserie was de A-Klasse ook in algemene zin een opvallend model. Ook bijzonder was de Sandwich Bar-constructie: bij een harde frontale aanrijding schuiven motorblok en transmissie onder de auto, in plaats van dat deze het passagierscompartiment in worden gedrukt. Lees verder
Mercedes benz A klasse uitvoeringen
Bij introductie in 1997 was de A-Klasse best een bijzonder model voor het merk met de ster. Voor het eerst kwam Mercedes met een hatchback, voorwielaandrijving was destijds nog erg ongebruikelijk bij een Mercedes en met zijn korte hoge carrosserie was de A-Klasse ook in algemene zin een opvallend model. Ook bijzonder was de Sandwich Bar-constructie: bij een harde frontale aanrijding schuiven motorblok en transmissie onder de auto, in plaats van dat deze het passagierscompartiment in worden gedrukt.
Helemaal nieuw
Voor de tweede generatie in 2004 ging Mercedes door op de ingeslagen weg, met de toevoeging van een driedeursuitvoering als belangrijke verandering. In 2013 was het tijd voor de derde generatie. De A-Klasse verkocht goed, maar sprak wel vooral een oudere doelgroep aan. Mercedes wilde haar doelgroep verjongen en onder dit beleid onderging de A-Klasse de grootste metamorfose. De auto transformeerde van een relatief hoog model tot een vlotte vijfdeurs hatchback. Al helemaal nieuw: de auto kreeg in de vorm van de CLA-Klasse ook een sedanversie.
Succes
De nieuwe insteek voor de A-Klasse bleek een goede zet: het model verkocht beter dan ooit en de klantenkring werd er ook daadwerkelijk jonger op. Niet zo vreemd dus dat de in 2018 geïntroduceerde huidige generatie deze keer weer een evolutie was van zijn voorganger. De CLA-Klasse wordt nu opgenomen in de A-Klasse en gaat voortaan met een eveneens nieuwe generatie als A-Klasse Limousine door het leven. Toch komt er wel ook weer een nieuwe CLA, die meer van de A-Klasse gaat verschillen.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cm³ |
Max. vermogen | 80 kW (109 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 180 Nm |
Bij | 1.375 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,0 m |
Vermogensrange | 85 tot 310 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juni 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds januari 2022 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 31.466 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/60 R16 |
L x B x H | 4.419 x 1.796 x 1.440 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 370 l |
Tankinhoud | 43 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,7 l/100km |
CO₂-emissie | 130 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,9 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng