achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lexus Rz

De Lexus RZ brengt voor het merk een primeur met zich mee: het is de allereerste Lexus die vanaf het begin is ontwikkeld als volledig elektrische auto. Hij deelt zijn technische basis met de Toyota bZ4X en Subaru Solterra, maar in tegenstelling tot die twee vrijwel identieke auto’s geeft Lexus zijn model een geheel eigen vormgeving mee. Ook in technisch opzicht wijkt de Lexus RZ iets af, doordat hij door een andere combinatie van elektromotoren krachtiger is dan de Toyota en Subaru. Het batterijpakket is voor de Lexus wel hetzelfde als bij de andere twee. Lees verder

Lexus Rz uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Lexus RZ brengt voor het merk een primeur met zich mee: het is de allereerste Lexus die vanaf het begin is ontwikkeld als volledig elektrische auto. Hij deelt zijn technische basis met de Toyota bZ4X en Subaru Solterra, maar in tegenstelling tot die twee vrijwel identieke auto’s geeft Lexus zijn model een geheel eigen vormgeving mee. Ook in technisch opzicht wijkt de Lexus RZ iets af, doordat hij door een andere combinatie van elektromotoren krachtiger is dan de Toyota en Subaru. Het batterijpakket is voor de Lexus wel hetzelfde als bij de andere twee.

Lexus RZ heeft bijzondere besturing
Optioneel is de Lexus RZ voorzien van een bijzonder besturingssysteem. Bij dit zogenaamde Steer-by-Wire-systeem is er geen fysieke verbinding tussen stuur en wielen. Alles verloopt via elektronische aansturing. Het voordeel is dat de zwaarte van de besturing op de situatie aangepast kan worden. Ook kunnen de wielen afhankelijk van de situatie meer of minder ver sturen bij dezelfde stuuruitslag. Zo hoef je bijvoorbeeld minder stuurbewegingen te maken bij het parkeren, zonder dat dat betekent dat je ver moet insturen op een bochtige buitenweg. Bij dit bijzondere stuursysteem hoort ook een bijzonder stuurwiel: de zogenaamde yoke. Dat stuur lijkt meer op een vliegtuigstuur dan op een conventioneel stuurwiel van een auto. Ook dat schijnt fijner te sturen dan een conventioneel stuursysteem.

Ook bijzonder design voor Lexus RZ
De voor Lexus typerende Spindle Grille is bij de volledig elektrische Lexus RZ juist gesloten, maar behoudt zijn kenmerkende vorm. Onder de grille zit een daadwerkelijke koelopening, die afgesloten kan worden voor een betere aerodynamica op momenten dat er geen of minder koeling nodig is. Over aerodynamica gesproken: de onderzijde van de auto heeft opzettelijk een soort deukjes, die juist luchtwervelingen veroorzaken die ook weer zorgen voor een lagere luchtweerstand. Ook de dakspoiler ziet er anders uit dan gemiddeld, want die bestaat slechts uit twee ‘punten’ op de hoeken van het dak.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 71,4 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,2 m
Actieradius 480 km
Laadtijd bij 220V 4:50 uur
Vermogensrange 150 tot 230 kW

Prestaties

Systeemvermogen 150 kW (204 pk)
Systeemkoppel 265 Nm
Acc. 0-100 km/u 8,0 s
Topsnelheid 160 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie januari 2023
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 10 jaar
Vanafprijs € 54.495

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/60 R18
L x B x H 4.910 x 1.895 x 1.635 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.930 kg
Max. aanh. gew. 750 kg
Inh. bag. ruimte. 522 l

Verbruik

Energielabel A