In 2019 presenteerde Hyundai de 45 EV Concept. Dat was een voorbode voor een nieuw, volledig elektrisch model met stijlkenmerken van de Hyundai Pony die 45 jaar eerder werd geïntroduceerd. Vandaar ook de naam van de conceptcar. De Hyundai Pony is de auto waar de grote doorbraak van het merk Hyundai in de basis mee begon. In 2020 werd bekend dat de conceptcar onder de naam Ioniq 5 vrijwel ongewijzigd in productie zou gaan. De productieversie van de Hyundai Ioniq 5 kwam in 2021 op de markt. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 2019 presenteerde Hyundai de 45 EV Concept. Dat was een voorbode voor een nieuw, volledig elektrisch model met stijlkenmerken van de Hyundai Pony die 45 jaar eerder werd geïntroduceerd. Vandaar ook de naam van de conceptcar. De Hyundai Pony is de auto waar de grote doorbraak van het merk Hyundai in de basis mee begon. In 2020 werd bekend dat de conceptcar onder de naam Ioniq 5 vrijwel ongewijzigd in productie zou gaan. De productieversie van de Hyundai Ioniq 5 kwam in 2021 op de markt.
Ioniq als nieuw submerk?
Er was even sprake van dat Ioniq zelfs een submerk van Hyundai zou worden. Net zoals Genesis van een luxe topmodel uiteindelijk een merk op zich werd. Overigens wordt Genesis niet officieel in Nederland geleverd. Uiteindelijk is Ioniq geen submerk geworden, maar wel uitgegroeid tot een complete modellijn met diverse, volledig elektrisch aangedreven modellen. Toch komen ook weer niet alle volledig elektrische Hyundai-modellen in de Ioniq-modelfamilie terecht. De Hyundai Kona Electric valt er bijvoorbeeld niet onder. Ook niet de tweede modelgeneratie daarvan, die ruim na de introductie van de Ioniq-modellijn op de markt kwam.
De productieversie van de Hyundai Ioniq 5
De Hyunai Ioniq 5 valt met zijn design in meerdere opzichten op. Niet alleen geeft hij een moderne invulling aan de strakke lijnen van de late jaren ’70, ook is hij een stuk groter dan je op basis van de foto’s zou verwachten. Hij ziet eruit als een vijfdeurs hatchback, maar qua formaat kan je het bijna een compacte SUV noemen. De Hyundai Ioniq 5 wordt gebouwd op het nieuwe E-GMP-platform. Dat platform is vanaf het begin ontwikkeld voor een volledig elektrische aandrijflijn. Een kenmerk voor de toekomstige Ioniq-modellen is de pixelverlichting, maar ook een ver doorgevoerd duurzaamheidsconcept. Niet alleen worden zo veel mogelijk duurzame materialen gebruikt, ook het afwerkingsproces sluit hierop aan. Ook niet onbelangrijk: afhankelijk van de uitrusting bedraagt de actieradius ruim 500 km.
Hyundai Ioniq 5 N
Een bijzondere uitvoering is de in 2023 geïntroduceerde Hyundai Ioniq 5 N, waarmee Hyundai N voor het eerst een volledig elektrisch model introduceert. De auto staat symbool voor de toekomst van Hyundai N. Behalve extra vermogen heeft de Hyundai Ioniq 5 N nog een aantal bijzondere kenmerken, die moeten zorgen voor de beleving van een sportieve brandstofauto. Zo kan de Hyundai Ioniq 5 N realistisch motorgeluid nabootsen en zijn er naar wens zelfs gesimuleerde schakelmomenten.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 58 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,6 m |
Actieradius | 384 km |
Laadtijd bij 220V | 5:00 uur |
Vermogensrange | 125 tot 478 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 125 kW (170 pk) |
Systeemkoppel | 350 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,5 s |
Topsnelheid | 185 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2021 |
Laatste facelift | juli 2024 |
Niet meer leverbaar | sinds juli 2024 |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 49.295 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R19 |
L x B x H | 4.635 x 1.890 x 1.647 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Massa leeg | 1.805 kg |
Max. aanh. gew. | 750 kg |
Inh. bag. ruimte. | 584 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng