achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ferrari 296 gtb

Ferrari 296 GTB is eerste Ferrari met zescilinder
In 2021 presenteerde Ferrari de 296 GTB als het nieuwe instapmodel voor het merk. Toen werd de Ferrari 296 GTB “de eerste echte Ferrari met zescilindermotor” genoemd. Vroeger maakte Ferrari ook al wel zescilindermodellen, maar die werden onder submerk Dino in de markt gezet. Onder eigen naam heeft Ferrari dus nooit eerder een auto met minder dan acht cilinders geproduceerd. Overigens is de Ferrari 296 GTB niet zozeer de instapper van het merk wat de prijs betreft, want onder meer de Ferrari Roma is ‘voordeliger’. Lees verder

Ferrari 296 gtb uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Ferrari 296 GTB is eerste Ferrari met zescilinder
In 2021 presenteerde Ferrari de 296 GTB als het nieuwe instapmodel voor het merk. Toen werd de Ferrari 296 GTB “de eerste echte Ferrari met zescilindermotor” genoemd. Vroeger maakte Ferrari ook al wel zescilindermodellen, maar die werden onder submerk Dino in de markt gezet. Onder eigen naam heeft Ferrari dus nooit eerder een auto met minder dan acht cilinders geproduceerd. Overigens is de Ferrari 296 GTB niet zozeer de instapper van het merk wat de prijs betreft, want onder meer de Ferrari Roma is ‘voordeliger’.

Ferrari 296 GTB: dit betekent de naam
Zoals gebruikelijk verwijst de naam naar de aandrijving. De cijfers staan voor de motorinhoud (2.992 cc) en het aantal cilinders. De letters GTB staan voor Gran Turismo Berlinetta, ofwel het soort auto dat het is.

Ferrari 296 GTB plug-in hybride
De in meerdere opzichten volledig nieuwe sportauto is voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. De 3,0-liter V6 levert van zichzelf al 488 kW (663 pk), maar in combinatie met de hybridetechniek komt het motorvermogen uit op liefst 610 kW (829 pk). De 100 km/u is in 2,9 seconden bereikt en de topsnelheid ligt “boven de 330 km/h”. De eerste Ferrari met zescilindermotor maakt dus gelijk een indrukwekkend debuut. De volledig elektrische actieradius van de plug-in hybride is met zo’n 25 km (WLTP) echter wel bescheiden.

Andere uitvoeringen Ferrari 296 GTB
De Ferrari 296 GTB is ook leverbaar als GTS. Dat is de cabrioversie, met hardtop die zich in 14 seconden inklapt bij snelheden tot 45 km/u. De GTS weegt iets meer dan de GTB vanwege extra verstevigingen in de carrosserie, maar de Ferrari 296 GTB en GTB leveren verder vrijwel gelijke prestaties. Er is ook een Assetto Fiorano-uitvoering. Dat is een soort optiepakket met lichtgewicht componenten en een verbeterde aerodynamica. De Assetto Fiorano-uitvoering is dan ook vooral gericht op circuitgebruik. Als leuk extraatje is de Assetto Fiorano-uitvoering van de Ferrari 296 GTB en GTS te bestellen in een historisch verantwoord kleurenschema dat verwijst naar de Ferrari 250 LM uit 1963.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, V6
Cilinderinhoud 2.992 cm³
Bij 8.000 tpm
Bij 6.250 tpm
Accu lihtium-ion
Capaciteit 7,45 kWh
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Vermogensrange alleen 610 kW

Prestaties

Systeemvermogen 610 kW (830 pk)
Systeemkoppel 740 Nm
Elek. actieradius 25 km
Acc. 0-100 km/u 2,9 s
Topsnelheid 336 km/u

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 291.150

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 245/35 ZR 20 / 305/35 ZR 20
L x B x H 4.565 x 1.958 x 1.187 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.470 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Tankinhoud 65 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,4 l/100km
CO₂-emissie 149 g/km