Toen de BMW 6 Serie in 1989 uit productie ging, verscheen het jaar daarop de BMW 8 Serie, die beter bekend werd onder zijn typenamen 840 en 850. De 8 Serie was echter geen directe opvolger van de 6, want hij werd met een hogere prijs hoger in de markt gepositioneerd en bood ook betere prestaties. Dit model hield het vol tot en met 1999 en kreeg geen opvolger. Lees verder



Toen de BMW 6 Serie in 1989 uit productie ging, verscheen het jaar daarop de BMW 8 Serie, die beter bekend werd onder zijn typenamen 840 en 850. De 8 Serie was echter geen directe opvolger van de 6, want hij werd met een hogere prijs hoger in de markt gepositioneerd en bood ook betere prestaties. Dit model hield het vol tot en met 1999 en kreeg geen opvolger.
Opnieuw
Anno 2018 herhaalt de geschiedenis zich. De 6 Serie ging uit productie en wordt vervangen door de geherintroduceerde 8 Serie. Deze keer is dat echter wel een directe opvolger, want het komt erop neer dat BMW de 6 Serie nog wat luxer maakt en hoger in de modellenline-up plaatst. De auto is nu in feite de coupéversie van de 7 Serie, vandaar dat de auto nu naar de naam 8 Serie luistert.
Rijk uitgerust
De 8 Serie werd voorgesteld aan de hand van de BMW Concept 8 Series in 2017, een conceptcar die ook meteen de nieuwe designtaal van het merk presenteerde. Die zien we inmiddels al op meerdere BMW-modellen terug. Net als de 7 Serie zit ook de 8 Serie vol met de laatste technologie, tot integratie voor Skype en Microsoft Office aan toe. Opnieuw is de 8 Serie er in de uitvoeringen 840 en 850, de geschiedenis herhaalt zich wederom.
Familie-uitbreiding
Naast de Coupé en Cabrio werd het aanbod van de 8 Serie ook weer uitgebreid worden met een Gran Coupé-variant, zoals ook bij voorganger 6 Serie het geval was. Een volboed M8-versie staat ook met zekerheid nog in de planning.
Technisch
Motortype | benzine, 6-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.998 cm³ |
Max. vermogen | 250 kW (340 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 500 Nm |
Bij | 1.600 tpm |
Aandrijving | achterwielen (optie 4WD) |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,9 m |
Vermogensrange | 235 tot 460 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juli 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 113.275 |
Bijzonderheden | De meeste versies van de 8 Serie Coupé zijn standaard voorzien van 4WD. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/35 R20 / 275/30 R20 |
L x B x H | 4.851 x 1.902 x 1.346 mm |
Wielbasis | 2.822 mm |
Massa leeg | 1.685 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 420 l |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,2 l/100km |
CO₂-emissie | 164 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,0 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
Abarth
Aiways
Alfa Romeo
Alpine
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
BYD
Cadillac
Caterham
Chevrolet
Citroën
Cupra
Dacia
Donkervoort
DS
Ferrari
Fiat
Fisker
Ford
Honda
Hongqi
Hyundai
Ineos
Infiniti
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
KG Mobility
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Leapmotor
Lexus
Lightyear
Lotus
Lucid
Lynk & Co
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes-Benz
MG
Micro Mobility Systems
MINI
Mitsubishi
Morgan
NIO
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Rolls-Royce
SEAT
Skoda
Smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
TVR
VinFast
Volkswagen
Volvo
XPeng