achtergrondafbeelding

Autozoeker

Audi Q5

In 2008 maakte de wereld kennis met de Audi Q5, die toen het kleine broertje was van de Audi Q7. Waar de grote broer een vormgeving had die maar net in de smaak moest vallen, koos Audi voor de Q5 een veiliger weg. De eerste Audi Q5 was gewoon een nette, relatief compacte SUV, die uiteindelijk goed zijn weg bleek te vinden naar het kopende publiek. Behalve de gewone benzine- en dieselversies stond er vanaf 2012 ook een hybrideversie van de Audi Q5 in de prijslijsten. In 2009 is bij wijze van experiment ook een conceptversie gebouwd voor een Audi Q5 op waterstof. Deze versie had een 85 kW (115 pk) brandstofcel aan boord, gecombineerd met een 22 kW lithium-ion accu en een 230 Nm sterke asynchrone elektromotor. Van een productieversie is het niet gekomen. Lees verder

In 2008 maakte de wereld kennis met de Audi Q5, die toen het kleine broertje was van de Audi Q7. Waar de grote broer een vormgeving had die maar net in de smaak moest vallen, koos Audi voor de Q5 een veiliger weg. De eerste Audi Q5 was gewoon een nette, relatief compacte SUV, die uiteindelijk goed zijn weg bleek te vinden naar het kopende publiek. Behalve de gewone benzine- en dieselversies stond er vanaf 2012 ook een hybrideversie van de Audi Q5 in de prijslijsten. In 2009 is bij wijze van experiment ook een conceptversie gebouwd voor een Audi Q5 op waterstof. Deze versie had een 85 kW (115 pk) brandstofcel aan boord, gecombineerd met een 22 kW lithium-ion accu en een 230 Nm sterke asynchrone elektromotor. Van een productieversie is het niet gekomen.

Audi Q5 wordt langer
In 2017 kwam de tweede generatie Audi Q5 op de markt. De auto borduurde voort op het vertrouwde concept van de eerste Audi Q5: het is een evolutie van zijn voorganger. Alle technologieën die je in een moderne Audi mag verwachten waren bij de tweede generatie Audi Q5 te vinden. Een nieuwe uitvoering was de Q5L, een 8,8 cm langere versie die echter voorbehouden bleef aan de Chinese markt. In 2021 volgde samen met een facelift nog een nieuwe variant: de Audi A5 Sportback met coupéachtige daklijn.

Audi Q5 altijd plug-in hybride
In 2025 introduceerde Audi de derde generatie en opnieuw maakt de Audi Q5 vooral een evolutie door. Wederom is er keuze uit een ‘gewone’ Audi Q5 en een Audi Q5 Sportback met coupéachtige daklijn. Specifiek voor de Nederlandse markt is er wel een belangrijk verschil: de Audi Q5 is voortaan altijd een plug-in hybride. In andere landen is er wel een versie met benzine- en zelfs dieselmotor, maar vanwege de bpm komen die niet naar Nederland. De Audi SQ5 met 3,0-liter V6 moeten we natuurlijk ook missen…

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.984 cm³
Bij 5.000 tpm
Bij 1.600 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 20,7 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 12,0 m
Laadtijd bij 220V 2:00 uur
Vermogensrange 220 tot 270 kW

Prestaties

Systeemvermogen 220 kW (299 pk)
Systeemkoppel 450 Nm
Elek. actieradius 100 km
Acc. 0-100 km/u 6,2 s
Topsnelheid 250 km/u

Algemeen

Transmissie 7AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie juni 2025
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 4 jaar
Vanafprijs € 65.990

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/60 R18
L x B x H 4.717 x 1.900 x 1.668 mm
Wielbasis 2.827 mm
Massa leeg 2.125 kg
Max. aanh. gew. 2.000 kg
Inh. bag. ruimte. 438 l
Tankinhoud 55 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 2,5 l/100km
CO₂-emissie 56 g/km
Energielabel A