In 2008 maakte de wereld kennis met de Audi Q5, die toen het kleine broertje was van de Audi Q7. Waar de grote broer een vormgeving had die maar net in de smaak moest vallen, koos Audi voor de Q5 een veiliger weg. De eerste Audi Q5 was gewoon een nette, relatief compacte SUV, die uiteindelijk goed zijn weg bleek te vinden naar het kopende publiek. Behalve de gewone benzine- en dieselversies stond er vanaf 2012 ook een hybrideversie van de Audi Q5 in de prijslijsten. In 2009 is bij wijze van experiment ook een conceptversie gebouwd voor een Audi Q5 op waterstof. Deze versie had een 85 kW (115 pk) brandstofcel aan boord, gecombineerd met een 22 kW lithium-ion accu en een 230 Nm sterke asynchrone elektromotor. Van een productieversie is het niet gekomen. Lees verder









In 2008 maakte de wereld kennis met de Audi Q5, die toen het kleine broertje was van de Audi Q7. Waar de grote broer een vormgeving had die maar net in de smaak moest vallen, koos Audi voor de Q5 een veiliger weg. De eerste Audi Q5 was gewoon een nette, relatief compacte SUV, die uiteindelijk goed zijn weg bleek te vinden naar het kopende publiek. Behalve de gewone benzine- en dieselversies stond er vanaf 2012 ook een hybrideversie van de Audi Q5 in de prijslijsten. In 2009 is bij wijze van experiment ook een conceptversie gebouwd voor een Audi Q5 op waterstof. Deze versie had een 85 kW (115 pk) brandstofcel aan boord, gecombineerd met een 22 kW lithium-ion accu en een 230 Nm sterke asynchrone elektromotor. Van een productieversie is het niet gekomen.
Audi Q5 wordt langer
In 2017 kwam de tweede generatie Audi Q5 op de markt. De auto borduurde voort op het vertrouwde concept van de eerste Audi Q5: het is een evolutie van zijn voorganger. Alle technologieën die je in een moderne Audi mag verwachten waren bij de tweede generatie Audi Q5 te vinden. Een nieuwe uitvoering was de Q5L, een 8,8 cm langere versie die echter voorbehouden bleef aan de Chinese markt. In 2021 volgde samen met een facelift nog een nieuwe variant: de Audi A5 Sportback met coupéachtige daklijn.
Audi Q5 altijd plug-in hybride
In 2025 introduceerde Audi de derde generatie en opnieuw maakt de Audi Q5 vooral een evolutie door. Wederom is er keuze uit een ‘gewone’ Audi Q5 en een Audi Q5 Sportback met coupéachtige daklijn. Specifiek voor de Nederlandse markt is er wel een belangrijk verschil: de Audi Q5 is voortaan altijd een plug-in hybride. In andere landen is er wel een versie met benzine- en zelfs dieselmotor, maar vanwege de bpm komen die niet naar Nederland. De Audi SQ5 met 3,0-liter V6 moeten we natuurlijk ook missen…
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cm³ |
Bij | 5.000 tpm |
Bij | 1.600 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 20,7 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,0 m |
Laadtijd bij 220V | 2:00 uur |
Vermogensrange | 220 tot 270 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 220 kW (299 pk) |
Systeemkoppel | 450 Nm |
Elek. actieradius | 100 km |
Acc. 0-100 km/u | 6,2 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juni 2025 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 65.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/60 R18 |
L x B x H | 4.717 x 1.900 x 1.668 mm |
Wielbasis | 2.827 mm |
Massa leeg | 2.125 kg |
Max. aanh. gew. | 2.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 438 l |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 2,5 l/100km |
CO₂-emissie | 56 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng