In 2024 werd de Renault 5 herboren als een volledig elektrische moderne versie van het origineel. Er is ook een sportieve uitvoering, maar die vind je onder de vlag van Alpine, in de vorm van de Alpine A290. Dat is namelijk het sportieve merk van de Renault Group. Ook de Alpine-versie van de nieuwe Renault 5 is historisch verantwoord, want ook van de allereerste Renault 5 bestond al een Alpine-versie. Net als bij het huidige model ging het om een door Alpine ontwikkelde sportversie op basis van de Renault 5. Het enige verschil is dat ‘Alpine’ toen een uitvoeringsnaam was en tegenwoordig de merknaam. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 2024 werd de Renault 5 herboren als een volledig elektrische moderne versie van het origineel. Er is ook een sportieve uitvoering, maar die vind je onder de vlag van Alpine, in de vorm van de Alpine A290. Dat is namelijk het sportieve merk van de Renault Group. Ook de Alpine-versie van de nieuwe Renault 5 is historisch verantwoord, want ook van de allereerste Renault 5 bestond al een Alpine-versie. Net als bij het huidige model ging het om een door Alpine ontwikkelde sportversie op basis van de Renault 5. Het enige verschil is dat ‘Alpine’ toen een uitvoeringsnaam was en tegenwoordig de merknaam.
Voorgangers van de Alpine A290
De eerste Alpine-versie van de Renault 5 verscheen in 1976. Deze Renault 5 Alpine was een directe concurrent voor ‘hot hatchbacks’ zoals de eerste Volkswagen Golf GTi, die overigens pas (kort) na de Renault werd geïntroduceerd. De Renault 5 Alpine had een 1,4-liter viercilinder met een vermogen van 68 kW (93 pk). Dat was goed voor een 0-100-sprinttijd van 9,7 seconden en een topsnelheid van 177 km/u. Dat is tegenwoordig misschien niet indrukwekkend, maar toen wel. Het ‘gewone’ topmodel van de Renault 5 kwam bijvoorbeeld maar tot 47 kW (64 pk). Daarnaast had de Renault 5 Alpine een steviger onderstel. Alle aanpassingen dreven de prijs wel op: de Renault 5 Alpine kostte bijna een derde meer dan het ‘gewone’ topmodel van de Renault 5. Het stond succes niet in de weg. In 1982 kwam in de vorm van de Renault 5 Alpine Turbo een geüpdatete versie op de markt. Met 82 kW (112 pk) verbeterde de 0-100-tijd naar 8,7 seconden en de top lag voortaan op 180 km/u.
Anno 2024: de Alpine A290
De moderne reïncarnatie heeft in grote lijnen dezelfde aanpak: het is een Renault 5 met een extra krachtige motor. Wel is de moderne Alpine A290 net als de reguliere Renault 5 altijd volledig elektrisch aangedreven. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt het vermogen een nog vrij bescheiden 130 kW (180 pk) of een krachtige 160 kW (220 pk). De snelste uitvoering bereikt al in 6,4 seconden de 100 km/u. De topsnelheid is wel begrensd op een bescheiden 170 km/u, om zo ook bij sportief rijden een redelijke actieradius te garanderen. Bij een gemiddeld verbruik bedraagt de actieradius van de Alpine A290 tot 380 km (WLTP).
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 52 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,2 m |
Actieradius | 380 km |
Laadtijd bij 220V | 4:45 uur |
Vermogensrange | 130 tot 160 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 130 kW (180 pk) |
Systeemkoppel | 285 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 7,4 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juli 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 38.800 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/40 R19 |
L x B x H | 3.997 x 1.823 x 1.512 mm |
Wielbasis | 2.534 mm |
Massa leeg | 1.479 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 326 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng