Autotest – Volkswagen Golf R met Performance Upgrades (2018)
Het uitlaatsysteem van Akrapovic doet wonderen.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een frietje smaakt best, maar met een flinke klodder mayonaise is het nog aanzienlijk lekkerder. Hetzelfde geldt voor de Volkswagen Golf R. Af fabriek is dit al een smakelijke hot hatchback die serieuze prestaties levert, maar met de optionele Performance Upgrades is de auto nóg lekkerder.
Kurkuma Yellow
De redactie van AutoRAI.nl heeft nog nooit een Volkswagen Golf getest met een nieuwsprijs van dik 77.000 euro. Dit is misschien wel de duurste Volkswagen Golf ooit geleverd in Nederland. 77 mille voor een Golf, dat is een flinke klap geld. Het geeft aan dat je zelfs aan een Golf R nog een aardig bedrag kan spenderen aan enkele fijne opties. De Golf R is er namelijk al voor 55.680 euro. Dan heb je de versie met handgeschakelde zesversnellingsbak. De versie die wij nu rijden – gespoten in de fraaie kleur Kurkuma Yellow (889 euro meerprijs) – is uitgerust met de fijnere zeventraps DSG-automaat. Daarmee kost de Golf R alweer 58.180 euro.
“Zelfs aan een Golf R kun je nog een aardig bedrag spenderen aan enkele fijne opties.”
‘Aanvinkfeest’
Maar dan begint het ‘aanvinkfeest’ pas. Onze testauto is voorzien van onder meer Nappa/Carbon-leder (2.931 euro), spiegelkappen in koolstofvezel (527 euro) en het multimediasysteem Discover Pro (aanrader!) met een prachtig 23,4 centimeter grote touchscreen (1.068 euro). Samen alweer ruim 4.500 euro extra. Ka-Ching!
De prijs loopt verder op
Ook present is het bestuudersassistentiepakket Plus, met dodehoeksensor, verkeersbordenherkenning en Lane Assist (1.204 euro), een elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak (1.108 euro), adaptieve onderstelregeling Dynamic Chassis Control (1.015 euro), een elektrisch verstelbare bestuurderstoel (814 euro), een fijne Dynaudio-geluidsinstallatie (651 euro) en ga zo maar door. Je begrijpt: de prijs loopt inmiddels al aardig op. Uiteraard zijn lang niet alle zaken noodzakelijk.
“Het absolute pronkstuk is het High Performance uitlaatsysteem van uitlaatspecialist Akrapovič.”
Performance Upgrades
De echt leuke opties staan veel lager op de optielijst: de zogeheten Performance Upgrades. Met als absolute pronkstuk het High Performance uitlaatsysteem van uitlaatspecialist Akrapovič. Dit uitlaatsysteem maakt de Golf R écht een leukere auto, al klinkt de Golf R met het standaard uitlaatsysteem ook echt niet verkeerd.
Titanium
Het kost wel wat: Volkswagen rekent 3.522 euro voor het Akrapovič-uitlaatsysteem, maar dat is elke cent waard. Het systeem heeft een titanium einddemper met vier ronde titanium uitlaatpijpen, voorzien van Akrapovič-logo’s. Ziet er schitterend uit en het gebruikte edelmetaal reduceert ook nog eens het gewicht van het uitlaatsysteem met 7 kilogram ten opzichte van de standaarduitlaat.
“Het Akrapovič-systeem heeft een titanium einddemper met vier ronde titanium uitlaatpijpen.”
Vlinderkleppen
Dankzij instelbare vlinderkleppen bepaal je zelf wanneer de Golf R moet brullen of juist niet. In de rijmodus Comfort is de auto aangenaam stil. In de modi Race en Individual gaan de vlinderkleppen open. Vooral bij hogere toerentallen en bij terugschakelen klinkt de Golf R indrukwekkend. Bekijk de video maar en luister zelf.
AutoRAI TV: Is dit de duurste Volkswagen Golf van Nederland? (2018)
High Performance-reminstallatie
Deze Golf R is ook voorzien van de High Performance-reminstallatie. Dit remsysteem is twee kilo lichter dan de standaardremmen en beperkt daarmee het onafgeveerde gewicht. De schijfremmen vóór zijn zogenaamde ‘built pin’ units: de remzuiger is vervaardigd van aluminium en de schijf is van staal en die is met stalen pinnen aan de remklauw bevestigd. Dit zorgt voor preciezere reacties op het rempedaal.
“Ga je echt tot het uiterste, dan bestel je ook het Performance Package.”
Zilverkleurige R-embleem
Optisch is het sportievere remsysteem te herkennen aan het zilverkleurige R-embleem op de remklauwen. De kosten bedragen 526 euro. Zijn de sterkere remmen noodzakelijk? Als je vaak op het circuit rijdt, kan het interessant zijn. Bij normaal gebruik zijn ze niet nodig en volstaat de reguliere reminstallatie.
20 kilogram extra downforce
Ga je echt tot het uiterste, dan bestel je ook het Performance Package. Dit pakket – alleen leverbaar voor de versie met DSG-transmissie – bestaat onder meer uit de zojuist genoemde High Performance-reminstallatie, speciale 19-inch Spielberg-wielen, 65 procent getint glas achter én een speciale dakspoiler met 20 kilogram extra downforce. De topsnelheid van de Golf R met dit pakket ligt op 267 km/u (standaard 250 km/u). Het Performance Package kost 2.775 euro.
“Een speciale dakspoiler zorgt voor 20 kilogram extra downforce.”
Zo kan het ook
Tijd om de balans op te maken, want heb je al deze ‘Performance’-opties nodig? In onze ogen niet allemaal. In feite ben je met een Golf R met DSG én het titanium uitlaatsysteem van Akrapovič al ver klaar. De 2.0 TSI-benzinemotor met 228 kW (310 pk) en 400 Nm koppel komt dan veel beter tot zijn recht en de Golf R klinkt dan zoals deze hot hatchback moet klinken. Bovendien sprint je in 4,6 seconden naar 100 km/u met een nog grotere grijns op je gezicht.
Completer
Alle andere opties hebben vooral met luxe en comfort te maken in plaats van met ‘driving performance’. Ze maken de Golf R niet leuker, maar wel completer. Het is aan jou om te bepalen hoe ver je wilt gaan tijdens het samenstellen van jouw Golf R.
“Dit is misschien wel de duurste Volkswagen Golf ooit geleverd in Nederland.”
SPECIFICATIES
Volkswagen Golf R 2.0 TSI DSG met Performance Upgrades (2018)
Lengte: 4.263 mm
Breedte: 1.799 mm
Hoogte: 1.465 mm
Wielbasis: 2.626 mm
Motor: viercilinder turbobenzinemotor
Motorinhoud: 1.984 cc
Motorvermogen: 228 kW (310 pk) bij 5.500 tpm
Trekkracht: 400 Nm bij 1.800 tpm
Transmissie: Zeventraps DSG-automaat
Aandrijving: 4Motion-vierwielaandrijving
0-100 km/u: 4,6 seconden (handbak 5,1 seconden)
Topsnelheid: 250 km/u (267 km/u met Performance Package)
Gemiddeld verbruik (NEDC): 1:14,3
Gemiddeld testverbruik: 1:12,2
CO2-emissie: 163 g/km
Tankinhoud: 55 liter
Bagageruimte: 343 – 1.233 liter
Trekgewicht, geremd: n.v.t.
Gewicht: 1.527 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 201 euro per 3 maanden (Noord-Holland)
Vanafprijs Volkswagen Golf R: 55.680 euro
Prijs testauto Volkswagen Golf R DSG: 77.202 euro