Autotest – Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021), een RAV4 met stekker
Bijna 100 kilometer elektrisch!?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hybrides heeft Toyota in overvloed. Plug-in hybrides daarentegen niet. Lange tijd had Toyota alleen de Prius Plug-in Hybrid. Nu verschijnt er van een van de bestverkopende Toyota-modellen – de RAV4 – een stekkerversie. Deze Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is in grote lijnen identiek aan de Suzuki Across Plug-in Hybrid, maar toch zijn er een aantal verschillen.
Toyota RAV4 Hybrid overbodig?
Hoe populair is de Toyota RAV4 dan? De cijfers spreken boekdelen. Sinds de introductie van de vijfde generatie RAV4 begin 2019, heeft Toyota in Europa al meer dan 130.000 exemplaren verkocht. Het overgrote deel hiervan – 115.000 stuks – komt voor rekening van de RAV4 Hybrid. In Nederland is zelfs meer dan 90 procent een hybride. De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid vormt een aanvulling op de line-up. Kenmerken van het model: drie motoren, een systeemvermogen van 306 pk, een 0-100-tijd van zes seconden en een geremd trekvermogen van 1.500 kilogram. Dat klinkt alsof deze PHEV de RAV4 Hybrid overbodig maakt. Toch is dat niet het geval.
Hybrid of Plug-in Hybrid
Wie onbezorgd wilt rijden, zonder het gedoe van opladen, is beter af met de RAV4 Hybrid. Die blijkt in de praktijk ook bijzonder zuinig. Een verbruik van 1 op 20 is goed haalbaar. Bij deze RAV4 Plug-in Hybrid is het gemiddelde verbruik sterk afhankelijk van je laadgedrag. Als je de boel niet oplaadt, dan schiet het verbruik omhoog. Opladen is dus echt een must, want alleen zo haal je meerwaarde uit de RAV4 Plug-in Hybrid.
80 kilometer elektrisch
De RAV4 met stekker heeft niet voor niets een lithium-ion accu – geplaatst op de achteras – met een vrij forse capaciteit van 18,1 kWh. Daardoor kan deze Toyota op papier 75 kilometer afleggen op een volle acculading, al valt dat cijfer in de praktijk soms nog hoger uit richting de dik 80 kilometer. Bij gebruik in de stad kun je helemaal langere afstanden elektrisch rijden omdat je continu energie terugwint tijdens afremmen, zelfs 100 kilometer EV-range is mogelijk. Met een snelheid van ongeveer 100 km/u is dik 60 kilometer elektrisch rijden haalbaar.
De batterij opladen
Het volledig opladen van de batterij kost je met een regulier stopcontact (2,3 kW) ongeveer 7 uur en 30 minuten. Bij een laadpunt van 6,6 kW is dat nog maar 2 uur en 30 minuten.
Geremd trekgewicht Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid weegt een kleine 2.000 kilogram en mag geremd 1.500 kilogram aan de trekhaak hebben. Dat maakt het model ook voor caravanrijders interessant. Hoewel: denk ook eens aan een Toyota RAV4 2.5 Hybrid met AWD. Die mag geremd 1.650 kilogram aan de haak nemen, weegt met 1.730 kilogram stukken minder en is er in de basis vanaf 46.595 euro. De fully loaded RAV4 2.5 Hybrid Executive kost je 54.495 euro, nog altijd goedkoper dan de basisversie van deze RAV4 Plug-in Hybrid die bij 55.895 euro start.
Op naar 100 km/u!
De prestaties van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid zijn uitstekend. Van 0 naar 100 km/u duurt 6 seconden en de pret is voorbij bij 180 km/u. Om nog even terug te komen op die RAV4 Hybrid met AWD: die haalt ook een top van 180 km/u en sprint in 8,1 seconden naar 100 km/u. Bovendien heb je met 222 pk ook niets te klagen, al merk je wel dat de RAV4 Plug-in Hybrid aanzienlijk meer trekkracht heeft. De RAV4 met stekker is dus de vlottere auto, mits je de aandrijflijn van stroom voorziet.
“Opladen wanneer dat kan en niet wanneer het moet.”
Een verbruik van 1 op niks
Een groot verschil ten opzichte van de RAV4 Hybrid is dat je met deze RAV4 Plug-in Hybrid in theorie een brandstofverbruik kunt realiseren van 1 op niks. Dat leggen we even uit: stel je woont 30 kilometer van je werk. Dat is per dag dus 60 kilometer. Dat kun je met deze RAV4 Plug-in Hybrid volledig elektrisch rijden. Als je zowel thuis als op je werk kunt laden, dan hoef je de 55 liter grote benzinetank nooit aan te spreken. En dan heeft zo’n plug-in hybride echt zin. Je moet een PHEV net als een batterij-elektrische auto opladen wanneer dat kan en niet wanneer het moet. Overigens kun je niet in den eeuwigheid op enkel elektrische kracht rijden. Op den duur geeft de auto een melding dat de benzine te oud wordt en dus zul je de benzine moeten verbruiken. In de videoreview leggen we dit wat meer in detail uit.
De aandrijflijn van de RAV4 met stekker
De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 185 pk en 227 Nm, een voorin geplaatste elektromotor met 182 pk en 270 Nm en een elektromotor op de achteras met 54 pk en 121 Nm. De auto heeft ook vierwielaandrijving, ook al heeft de auto geen cardanas. De ‘link’ met de achteras is elektrisch.
Extra’s op de Toyota
Ten opzichte van de Suzuki Across Plug-in Hybrid heeft deze Toyota een aantal USP’s. Zo heeft de RAV4 vanaf het tweede uitrustingsniveau een werkend geïntegreerd navigatiesysteem. Bij de Suzuki is dat systeem onklaar gemaakt en moet je navigeren via Google Maps dankzij een koppeling met Apple CarPlay of Android Auto. Bij de Toyota is dat overigens ook mogelijk. De RAV4 kun je daarnaast krijgen met een digitale achteruitkijkspiegel.
Garantie Toyota
En hoe zit het met garantie? Toyota geeft 5 jaar of tot 200.000 kilometer garantie. Bij Suzuki geldt een garantietermijn van 6 jaar tot een maximum van 150.000 kilometer. Een jaartje extra dus bij Suzuki, maar wel een lager kilometrage. Je moet je alleen afvragen of je die afstand van 150.000 kilometer überhaupt gaat halen in die zes jaar. Als particulier hoogstwaarschijnlijk niet, als zakelijk rijder wellicht wel. Even een afweging maken dus.
Prijzen Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Prijzen van de RAV4 Plug-in Hybrid beginnen bij 55.895 euro voor de Business-versie. De absolute topversie is de Bi-Tone Plus. Die kost 66.995 euro. De door ons gereden Toyota RAV4 AWD 2.5 Plug-in Hybrid Business Plus Automaat in de kleur Emotional Red kost je 63.595 euro, inclusief trekhaak met afneembare kogel inclusief 13-polige kabelset (1.580 euro).
“Natuurlijk zijn er ook wat minpunten te benoemen.”
Uitrusting
De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid heeft een rijke standaarduitrusting. Zo is de plug-in hybride SUV standaard onder meer uitgerust met 18-inch lichtmetalen wielen, verwarmbare zitplaatsen voor en achter, een elektrisch en handsfree te bedienen achterklep, Bluetooth, digitale radio (DAB+) met zes speakers, een Toyota Touch 2 multimediasysteem met 8-inch touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel leverbaar is het Go Plus navigatiesysteem met spraakaansturing en 3 jaar gratis kaartupdates.
Veiligheidsuitrusting
Toyota Safety Sense 2 heeft de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid ook. Dit pakket van actieve veiligheidssystemen bestaat uit Intelligent Adaptive Cruise control, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist, vermoeidheidsherkenning en Pre-Collision System met detectie van voertuigen, fietsers (dag) en voetgangers (dag en nacht). De Business Plus heeft als aanvulling hierop nog Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert met remfunctie en een Panoramic view monitor. Natuurlijk zijn er ook wat minpunten te benoemen. Zo heeft het navigatiesysteem niet de modernste graphics (op te lossen door Google Maps te gebruiken) en geeft de parkeercamera een wat troebel beeld. Het werkt zeker wel, maar echt premium ziet het er niet uit. Hier laat Toyota wat punten liggen.
Conclusie review Toyota RAV4 AWD 2.5 Plug-in Hybrid
Maar overall scoort deze Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bovengemiddeld. Dat komt omdat de inmiddels beproefde RAV4 de basis vormt. De plug-in hybride aandrijflijn vormt een prima aanvulling op de line-up en een uitstekende keuze voor diegenen die de aandrijflijn begrijpt en zal gebruiken zoals je hem hoort te gebruiken. Een PHEV moet passen in je reispatroon. Is dat niet het geval, dan kun je beter kiezen voor de Toyota RAV4 Hybrid. Ook die is zuinig en een stuk voordeliger.