Autotest – Toyota Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible (2021)
Het paradepaardje van Toyota, en het is nog een werkpaard ook
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
‘Niet kapot te krijgen’, ‘een op-en-top werkpaard’, ‘stoer en robuust’, over de Toyota Hilux is de afgelopen jaren ontzettend veel geschreven. Nu is de Hilux vernieuwd. Naast nieuwe looks is er ook nieuws onder de motorkap. De nieuwe Hilux is namelijk leverbaar met een extra sterke 2,8-liter D-4D-motor. Daarnaast is er een nieuw topmodel, de Hilux Invincible. In die versie gaan we op avontuur, kijken of dat imago van de Hilux een beetje klopt.
Pick-up segment in Europa
Pick-ups in Europa worden steeds populairder. In 2015 werden in Europa 154.000 pick-ups verkocht. In 2023 moet dat aantal zijn opgelopen naar 208.000 stuks (+35 procent), zo is de verwachting. Verantwoordelijk voor deze stijgende populariteit zijn voor een belangrijk deel ondernemers die hun pick-up zowel zakelijk als privé gebruiken.
Alternatieven voor Hilux
Natuurlijk zijn er diverse voorbeelden van middelgrote pick-ups, denk maar aan de Mitsubishi L200, Ford Ranger, Fiat Fullback en Isuzu D-Max. Toyota voert al jaren de Hilux. Wat zeggen we: de eerste Hilux verscheen al in 1968, sindsdien is de pick-up niet meer weg te denken in het Toyota-gamma. Om de Hilux opnieuw in de spotlights te zetten, introduceerde Toyota eind 2020 een vernieuwde versie. Ook kwam er een nieuw topmodel bij: de Hilux Invincible.
Kenmerken Hilux Invincible
Zo’n Toyota Hilux Invincible haal je er zo uit in het Nederlandse verkeer. De variant heeft een een andere grille, bumper, skidplates, spatborden en portiergrepen, unieke wielen en een afwijkende achterklep. In het interieur zijn er ook aanpassingen, te weten een ander instrumentarium, zwartchromen accenten en een exclusieve Invincible Smart Entry-sleutel. Op de Dubbele Cabine-uitvoering zijn helderblauwe voor- en achterportierverlichting en stoelen met tweekleurige, geperforeerd leder toegepast.
8-inch infotainmentdisplay
Al met al best een luxe ding dus, die Hilux Invincible. Weet ook dat Toyota het interieur verder heeft verbeterd. Zo gebruikt het merk een nieuw instrumentarium en een nieuw 8-inch centraal gemonteerd infotainmentdisplay. De multimediamogelijkheden zijn uitgebreid met Apple CarPlay en Android Auto. Tot de uitrusting behoort Keyless Entry, navigatie, automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter en een JBL audiosysteem met 9 speakers en een 800W versterker. Een ‘Hiluxe’ dus. Oef, wat flauw van ons.
Nog meer aanpassingen?
Zeker, Toyota heeft nog meer aangepast aan zijn werkpaard. Door wijzigingen aan de wielophanging en stuurbekrachtiging is het comfort van de Hilux en de rijeigenschappen op asfalt naar een hoger plan getild. Toyota stelde zichzelf hier ten doel dat de pick-up moest aanvoelen als een SUV. Dat is deels gelukt, want de Hilux is zeer comfortabel en is prettig geveerd, ook als er geen belading achterin ligt. De wielophanging heeft een betere afstemming van de schokdempers voor en achter. Ook de achterwielophanging met dubbele schokdempers is aangepakt. In bochten of in grof terrein merk je natuurlijk wel dat de auto overhelt, dat is normaal voor een pick-up.
Afmetingen en trekgewicht
Met een lengte van 5.325 mm, breedte van 1.900 mm en hoogte van 1.815 mm is de nieuwe Toyota Hilux Double Cab Invincible 5 mm korter en 45 mm breder dan zijn voorganger. De lengte van de laadbak ligt – afhankelijk van het formaat van de cabine – tussen 1.525 en 2.315 mm. Alle 4WD-versies van de Single Cab, Extra Cab en Double Cab bieden een laadvermogen en trekvermogen van respectievelijk 1 en tot 3,5 ton.
Nieuwe 2,8-liter D-4D-dieselmotor
De nieuwe Toyota Hilux is leverbaar met een nieuwe, krachtige 2,8-liter D-4D-dieselmotor. Toevallig is ‘onze’ testauto uitgerust met die krachtbron. De nieuwe 2,8-liter diesel levert 204 pk bij 3.400 toeren per minuut en – gekoppeld aan een automaat – een maximumkoppel van 500 Nm bij 1.600-2.800 toeren per minuut. Het maximumkoppel van de uitvoering met handbak is te bedienen is 420 Nm tussen 1.400 en 3.400 toeren per minuut.
Pittige prestaties
De Hilux 2.8 D-4D met automaat accelereert vanuit stilstand in 10,7 seconden naar 100 km/u. Dat is 2,1 seconden sneller dan de bestaande 2.4 D-4D. Er is ook een 2.4 D-4D-dieselmotor leverbaar met 150 pk en 400 Nm. De Hilux 2.8 D-4D is leverbaar als Extra Cab en Double Cab.
Zwaardere werk
Toch heeft de nieuwe 2,8-liter diesel de voorkeur, vooral voor het zwaardere werk. Vooral het riante koppel van 500 Nm is goed voelbaar. Het gemiddelde verbruik valt ook reuze mee. Wie een beetje rustig aan doet, haalt 1 op 11. Voor een dik vijf meter lange pick-up niet slecht. Tijdens het rijden heb je echt een ‘king of the road’-gevoel. Je zit hoog en hebt daardoor goed overzicht op de weg.
Door het water rijden
Voor de die hard off road fans onder ons: de Hilux heeft een minimale bodemvrijheid van 310 mm (Double Cab). De vrijloophoek voor en achter bedragen respectievelijk 29 en 26 graden. De doorwaaddiepte is 700 mm. Je kunt er dus ook mee door het water rijden. Hoeft niet, mag wel.
En wat kost dat alles?
De vernieuwde Toyota Hilux is per direct te bestellen voor prijzen die beginnen bij 19.995 euro, exclusief BTW en BPM. De nieuwe topuitvoering Invincible is leverbaar vanaf 35.395 euro, exclusief BTW en BPM (Hilux 2.8 D-4D 4WD Invincible). Wij reden in een – hou je vast – Toyota Hilux Dubbele Cabine Van 2.8 D-4D 4WD Automaat Invincible in de kleur Oxyde Bronze metallic. Die kost netto 42.945 euro, of 68.426 euro inclusief BTW en BPM. Veel geld, maar je steekt je euro’s wel in een onverwoestbaar product, want je voelt aan alles dat deze Toyota gebouwd is voor de eeuwigheid.