Autotest – Suzuki Swift Sport (2018)
Rijplezier voor iedereen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De massa volgen of je eigen koers varen. Het eerste is simpel, het laatste een dappere keuze. Suzuki vaart in het hot hatchback B-segment zijn eigen koers met de Swift Sport. De vijfdeurs hatchback doet niet mee aan wedstrijden als ‘wie heeft de meeste pk’s’ of ‘wie is de snelste’. Nee, Suzuki doet z’n eigen ding. En dat begrijp je, of juist niet.
Snelle hatchbacks
Er zijn nogal wat snelle hatchback in het B-segment. Recente nieuwkomers zijn de Ford Fiesta ST en de Volkswagen Polo GTI. Beide modellen schoppen het tot 200 pk en wegen respectievelijk 1.283 en 1.355 kilogram. De Suzuki Swift Sport weegt slechts 945 kilogram. Dat is in het geval van de Polo GTI een verschil van 410 kilogram. Toegegeven: de Swift Sport heeft met 140 pk (103 kW) aanzienlijk minder vermogen. Maar die 60 minder pk’s worden weer gecomponeerd door het lagere gewicht.
Prijzen
De prijzen dan: de Ford Fiesta ST en Volkswagen Polo GTI kosten achtereenvolgens 31.909 en 30.050 euro euro. Suzuki vraagt voor de Swift Sport 24.999 euro. Dat scheelt ten opzichte van de Fiesta weer bijna 7.000 euro. Het lijkt een gelopen race voor de Swift Sport, maar in het geval van de Fiesta ST en Polo GTI krijg je om heel eerlijk te zijn wel meer auto. Je betaalt ook meer, dus dat mag ook wel. Maar de afwerking en zaken als infotainment en verfijning zijn van een iets hoger niveau dan de Swift Sport.
Gooi-en-smijt-auto
Maar dat alles wordt bijzaak als je gaat rijden in deze nieuwe Suzuki Swift Sport. Deze hot hatchback – in dit geval uitgevoerd in de introductiekleur Champions Yellow – is gewoon een ontzettend tof apparaat. Het is echt een gooi-en-smijt-auto. Een auto die je volgas de hoek omgooit, een auto waarin iedereen kan rijden. De bediening is kinderlijk eenvoudig en de auto is ontzettend transparant in het aangeven van zijn grenzen.
Red line
De Suzuki Swift Sport heeft lekker veel stuurgevoel, een direct schakelende zesbak en een misschien iets te lichte koppeling. De gasrespons van de 1.4 Boosterjet turbomotor – de vorige Swift Sport had een ongeblazen krachtbron – is lekker direct en geeft alle 140 pk’s en 230 Newtonmeters op een mooie manier af. Doortrekken tot de red line heeft bij deze turbomotor geen zin meer, maar blijft wel leuk natuurlijk. Het beschikbare koppel is rond het middengebied beschikbaar en daardoor heb je altijd voldoende trekkracht.
“Doortrekken tot de red line heeft bij deze turbomotor geen zin meer.”
Soepele rijstijl
Wie wild gaat rijden met een Swift Sport komt bedrogen uit en verliest veel snelheid. De Swift Sport vraagt om een soepele rijstijl waarbij je het gewicht van de auto – hij weegt dus maar 945 kilogram – optimaal moet benutten door te spelen met het rem- en gaspedaal. Gedoseerd gas geven is het advies.
“Hij is licht, rijdt 1 op 15, betaalbaar, heeft een lage wegenbelasting. Onder de streep klopt dit recept aan alle kanten.”
Geen sperdifferentieel
Wie te vroeg en te hard op het gas gaat staan, krijgt te maken met een klapperende vooras zoals gebruikelijk is bij een auto met voorwielaandrijving, veel power en zónder sperdifferentieel. Laatstgenoemde voorziening zou de Swift Sport goed doen. Maar echt noodzakelijk is het niet. Zo’n systeem drijft de prijs ook verder op. Nu kost zo’n Swift Sport je 25 mille.
Suzuki Swift Sport+, please?
Tijdens het rijden verlang je soms naar een ‘Suzuki Swift Sport+’ met 170 pk, een sperdifferenteel en een sportuitlaat. Een auto voor de die hard fans, dat is toch niet te veel gevraagd? Deze Swift Sport is in ieder geval een allemansvriend. Hij is licht, rijdt 1 op 15, betaalbaar, heeft een lage wegenbelasting. Onder de streep klopt dit recept aan alle kanten.
“Je hoeft echt geen professioneel coureur te zijn. En misschien is dat wel het leukste.”
Kanttekeningen
Zijn er ook kanttekeningen? Nou ja, de stuurkolom zou idealiter wat verder naar je toe mogen komen voor een nog betere zitpositie. De stoelen zitten erg goed, maar de zittingen zijn net iets te kort voor langere personen, daarnaast pakt de hoogglans pianozwarte onderzijde van stuurwiel niet heel lekker vast. De materiaalkeuze is ten opzichte van de Polo GTI en Fiesta ST ook anders. Suzuki gebruikt vooral hardere kunststoffen, maar het geheel ziet er wel tof uit. Nog een dingetje: de isolatie in wielkasten mag wat dikker. Maar aan al die zaken stoor je je geen moment als je gas gaat geven.
Professioneel coureur
Het gaat bij de Swift Sport niet zozeer om de snelste rondetijd, maar eerder om rijplezier. Het concept is om die reden ook totaal anders dan concurrenten als de Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST en Renault Clio RS. Die auto’s zijn bovendien flink duurder en honderden kilo’s zwaarder. De nieuwe Suzuki Swift Sport bewijst dat 140 pk, 230 Nm, een gewicht van 945 kilogram én een speels onderstel ingrediënten zijn om lekker veel lol te trappen op de weg. En daar hoef je echt geen professioneel coureur voor te zijn. En misschien is dat wel het leukste. Iedereen kan er lol in hebben.