Autotest – Suzuki Swace 1.8 Hybrid (2021), beter dan Toyota Corolla?
Op pad met de Suzuki Swace
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een stationwagon van Suzuki? Die bestond tot voor kort niet. Nu wel, want dit is de Suzuki Swace. Het verwantschap met de Toyota Corolla Touring Sports moge duidelijk zijn. Maar welke moet je nu kiezen? De Suzuki Swace of toch de Toyota Corolla TS? Tijd voor een test van de Suzuki Swace 1.8 Hybrid.
Niet de eerste Toyota-Suzuki
Het is niet voor het eerst dat Suzuki kan winkelen in de showroom van Toyota. De Suzuki Across Plug-in Hybrid – gebaseerd op de Toyota RAV4 met stekker – ging deze Swace al voor. Waarom Suzuki deze Toyota-modellen uitbrengt? Simpel: het is vooral een CO2-technisch verhaal. Suzuki kan met de Across en Swace een lager CO2-gemiddelde realiseren en dat is steeds belangrijker in de autobranche.
Corolla met Suzuki-badges
Vandaar een Corolla Touring Sports met Suzuki-badges. Want om heel eerlijk te zijn is dat wel waar we over praten. Echte cosmetische verschillen zijn er niet. Toch is er geen reden om nu weg te klikken, want de Swace is interessanter dan je denkt, maar daarover later meer.
Suzuki Swace Hybrid (2021) – Beter dan Toyota Corolla? – REVIEW – AutoRAI TV
Swace alleen als 1.8 Hybrid
Eerst even een deep dive in de Swace. Onder de motorkap van deze Suzuki ligt altijd een 72 pk sterke elektromotor en 1,8-liter viercilinder benzinemotor met 98 pk, samen goed voor 122 pk. De ‘high power hybrid’ van Toyota met 180 pk is niet verkrijgbaar in de Swace. De Swace 1.8 Hybrid heeft altijd een CVT-automaat en drie rijmodi, te weten Normal, Eco en Sport. Verder is er nog een EV drive mode beschikbaar. In die stand kan de Swace zeer beperkte afstanden elektrisch rijden. Dit is hooguit twee kilometer.
Zeer laag verbruik
Toch kun je vaker elektrisch rijden dan je denkt. Helemaal in de stad waar je tijdens afremmen telkens energie terugwint. Zodoende laadt de batterij – geplaatst onder de achterbank – sneller op en kun je dus vaker elektrisch rijden. Op de snelweg is het stuivertje wisselen tussen de benzinemotor, de hybridemodus of volledig elektrisch. Het gemiddelde verbruik? Dat zal je nog verbazen. Met twee vingers in de neus noteerden we over dik 350 gereden kilometers ongeveer 1 op 22,7. Uitstekend! En hier zit nog rek in, al moet je dan wel heel rustig gaan rijden.
16-inch groot genoeg
Dat lage brandstofverbruik is ook deels te danken aan de lichtmetalen wielen. Suzuki levert de Swace standaard op 16-inch lichtmetaal, 17-inch is optioneel achteraf verkrijgbaar. De kleinere wielmaat van 16-inch draagt bij aan een gunstig brandstofverbruik. Wie grotere wielen wenst – 18-inch bijvoorbeeld – is aangewezen op de Corolla.
Google Maps
Net als de Toyota komt de wielbasis van de Suzuki Swace uit op 2.700 millimeter en meet de bagageruimte 596 liter (1.606 liter met neergeklapte rugleuning). In die zin is de Swace dus net zo praktisch als de Corolla. Ook het dashboarddesign komt overeen. Geen straf, want alles steekt goed in elkaar en voelt goed aan. In de Swace is de geïntrigeerde navigatie onklaar gemaakt. Navigeren kan wel via Google Maps via Android Auto of Apple CarPlay. En laat nu net de beste navigatiedienst zijn die er bestaat. Een head-up display is ook niet leverbaar in de Swace. Dan moet je naar de Toyota-dealer.
Standaarduitrusting Suzuki Swace
In de Swace krijg je standaard adaptieve cruise control, LED-verlichting inclusief grootlichtassistent, geregelde airconditioning en een 8-inch touchscreen met Bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto. Een botspreventiesysteem, verkeersbordenherkenning en een rijstrookassistent zijn ook standaard in de Swace Select, de basisversie die minimaal 31.800 euro kost.
Swace Style, het topmodel
Het topmodel is de Swace Style. Die is er vanaf 33.800 euro. In dit geval krijg je ook dodehoekbewaking, Rear Cross Traffic Alert (RCTA) en een parkeerhulp waarmee de auto automatisch kan inparkeren. Ook wordt dan de uitrusting uitgebreid met bi-LED-koplampen, stoelverwarming voorin, stuurwielverwarming en draadloos laden voor mobiele telefoons. Aardig compleet dus. Feitelijk hoef je alleen nog een ander kleurtje te kiezen.
Prijzen Corolla
En wat moet een Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid dan kosten? Op basis van uitrusting is het eerlijk om de basisversie Swace Select te vergelijken met een Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Dynamic. Die kost 33.595 euro en de Suzuki zoals gezegd 31.800 euro. De Suzuki Swace Style is er vanaf 33.800 euro en vormt qua uitrusting een concurrent van de Toyota Corolla Touring Sports Executive, leverbaar vanaf net geen 38 mille. De Toyota is dus ook wat duurder, maar heeft dan wel een head-up display, geïntegreerde navigatie en 18-inch lichtmetaal.
Huh, 6 jaar garantie?
Hecht je aan die zaken absoluut geen waarde, dan zou je absoluut voor deze Swace kunnen gaan. Er bestaat nog een reden om voor de Swace te kiezen: Suzuki heeft met ingang van 2021 de garantietermijn op nieuwe auto’s verhoogd. Voorheen had je 3 jaar garantie, maar dat is 6 jaar garantie geworden, tot een maximum van 150.000 kilometer. Best interessant dus, maar dan vooral voor de particulier. In de praktijk zal vooral de zakelijk rijder naar Toyota uitwijken en de particulier een Suzuki-showroom bezoeken.
Conclusie test Suzuki Swace Hybrid
De Suzuki Swace is een keurige auto omdat de auto waarop hij gebaseerd is, dat ook is. De Corolla is niet voor niets zo populair. Deze Suzuki Swace vormt budgetair gezien een uitstekend alternatief. Je koopt in feite dezelfde auto, met dezelfde fijne stoelen, hetzelfde ruimte-aanbod en prima rijeigenschappen. En niet te vergeten: hij is echt zuinig, helemaal op 16-inch. Dus wat dat betreft is de wat braaf ogende Swace een no-brainer maar vooral een verstandige aankoop.