Autotest – SsangYong Rexton (2018)
De SsangYong Rexton is een werkpaard met comfortabel zadel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
SsangYong is op de particuliere Nederlandse automarkt een nog vrij onontdekte speler. Voor ondernemers is dat een ander verhaal. Daar is SsangYong al jaren een klinkende naam. Vooral de SsangYong Rexton heeft als ultieme werkpaard veel fans. Alweer de vierde generatie Rexton komt solliciteren. Is hij geschikt voor de job?
De prijs van de SsangYong Rexton, laten we daar mee beginnen
Wie een auto koopt, kijkt vooral naar de prijs. Prijstechnisch is SsangYong al jaren een interessante speler. Je krijgt veel voor weinig. Heel simpel. Dat is bij de kleinere Tivoli het geval maar vooral bij de SsangYong Rexton. De laatste vormt vooral op grijs kenteken een interessant aanbod. Prijzen beginnen bij 26.890 euro, exclusief BTW en BPM. Op geel kenteken wordt het een ander verhaal. Dan betaal je op z’n minst 71.000 euro tot zelfs 91.190 euro voor de topuitvoering. Laat een Rexton op geel kenteken dus vooral staan. Op grijs kenteken wordt alles anders.
“De automaat komt uit de schappen van Mercedes-Benz en doet zijn werk uitstekend.”
Geen achterbank
Onze testauto is een SsangYong Rexton op grijs kenteken. Hij heeft geen achterbank en dan staat de wet toe dat je hem als bedrijfswagen mag registreren. Het grootste voordeel van een grijs kenteken: je betaal fors minder autobelasting. Genoeg belastinggeneuzel. Tijd om de kwaliteiten van de nieuwe Rexton wat beter onder de loep te nemen. Wie een blik op de prijslijst werpt, ziet diverse uitvoeringen staan: Crystal, Quartz en Sapphire, leverbaar met 2WD of 4WD en keuze uit een handgeschakelde zesbak of zeventraps automaat. De automaat komt uit de schappen van Mercedes-Benz en doet zijn werk uitstekend.
SsangYong Rexton e-XDi220 Diesel
SsangYong houdt het simpel: er is één motor leverbaar in Nederland: een 181 pk sterke 2,2-liter dieselmotor, genaamd e-XDi220 Diesel. Met handbak heeft deze vierpitter 400 Nm trekkracht, met automaat is dat 420 Nm. Dat compenseert SsangYong dan weer netjes door het koppel van 400 Nm al bij 1.400 toeren per minuut beschikbaar te maken. Bij de 420 Nm-versie is dat vanaf 1.600 toeren per minuut.
“SsangYong houdt het simpel: er is één motor leverbaar in Nederland.”
Op pad met de nieuwe SsangYong Rexton (2018) – AutoRAI TV
Luxe
Wij rijden in de SsangYong Rexton Sapphire met 4WD en 7AT – het topmodel. Hij kost minimaal 34.990 euro, exclusief BTW en BPM. Een meer dan schappelijke prijs als je bedenkt wat je allemaal krijgt. Cruise control, een uitstekend functionerend TomTom-navigatiesysteem met gratis kaartupdates, een 9,2-inch HD-touchscreen, diverse veiligheidssystemen, elektrische stoelbediening, stoelverwarming en -ventilatie, automatische airco, Android Auto, Apple Carplay en ga zo maar door. Aan luxe ontbreekt het niet. De helft van de systemen gebruik je niet, maar het zit er wel allemaal op en aan. Leuk detail is dat je het geluid van de richtingaanwijzer kunt aanpassen. Er zijn vijf mogelijkheden.
Verrassend
De autobouwer heeft ten opzichte van de vorige Rexton vooral de afwerking van het interieur naar een aanzienlijk hoger plan getild. Dat is goed te merken. Het dashboard is namelijk van een verrassend hoge bouwkwaliteit. Zachte materialen worden afgewisseld met – in het geval van deze Sapphire – sierlijk stikselwerk. Kijk maar naar de onderrand van het dashboard en de afwerking van de portieren: daar bespeuren we fraai kunstleder met stiksels in ruitpatroon. Jawel, het interieur van de Rexton is zonder meer een fijne werkplek, zelf nog meer dan concurrenten uit Japan, en absoluut een van de kwaliteiten van deze auto.
“Het interieur van de Rexton is zonder meer een fijne werkplek.”
Gigantisch
Wacht eens even, is SsangYong dan niet Japans? Welnee, het merk is in handen van het Indiase concern Mahindra & Mahindra, tevens moederbedrijf van het Italiaanse Pininfarina. Instappen in de Rexton is een kleine klim, want de Rexton is absoluut geen kleine jongen. Hij is 4,85 meter, bijna 2 meter breed en dik 1,82 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2.865 mm. Jawel: de SsangYong Rexton is een joekel van een auto. Zeg maar gerust gigantisch. Als je in de auto zit, kijk je over alles en iedereen heen. Het typische king-of-the-road-gevoel. De stoelen zitten erg prettig en zijn uitstekend verstelbaar.
Tweezitter
We zijn onderweg in een tweezitter. Iets waar ze zelf ook even om moesten lachen. Direct achter de voorstoelen is een schutbord geplaatst waarachter 2.210 liter aan bagageruimte schuilgaat. De conversie van een reguliere personenauto naar een bedrijfsauto is uitstekend gedaan door de bedrijfswagenombouwer. De vloerbedekking oogt strak, alles zit stevig en elkaar en de cabine is lekker stil. Nog een voordeel van zo’n compacte gesloten cabine: de airco heeft het interieur binnen no time afgekoeld. Wel zo fijn in de zomer als de zweetdruppels van je voorhoofd parelen.
“Een voordeel van zo’n compacte gesloten cabine: de airco heeft het interieur binnen no time afgekoeld.”
Korreltje zout
De ergonomie van de auto is dik in orde. Alle knoppen zitten onder handbereik en ook het comfort van de Rexton is van hoog niveau. De nieuwe Rexton heeft een zogeheten Quad-Frame chassis gemaakt van 63 procent hoogsterkte staal (AHSS). De auto is lichter maar wel stijver. Neem lichter vooral met een korreltje zout, want je bent nog altijd onderweg met 2.200 kilogram. De auto voelt echter veel lichter aan en dat is knap. De besturing is vrij gevoelloos, al is dat in dit segment niet heel relevant. Wel belangrijk: de SsangYong Rexton is een comfortabele metgezel waarin je na een dag arbeid even tot rust komt. Van een indringende dieselsound is geen sprake. De geluidsisolatie is dik in orde.
Brandstofverbruik SsangYong Rexton
En hoe zit het met gebruikskosten? Het brandstofverbruik is acceptabel, maar wel sterk afhankelijk van je rijgedrag. Wij kwamen uit op 9,0 liter per 100 kilometer, omgerekend 1 op 11, bij een kruissnelheid van 110 km/u. Wie harder rijdt, duikt onder de 1 op 10 tot zelfs 1 op 9. Met aanhanger is het brandstofverbruik sowieso niet belangrijk meer. Weet in ieder geval dat de Rexton geremd 2.700 kilogram (2WD met 6MT of 7AT of 4WD met 6MT) tot 3.500 kilogram (alleen 4WD 7AT) mag trekken.
“Hij doet meer dan eigenlijk nodig is.”
Conclusie
Op papier staat de SsangYong Rexton zijn mannetje. De prijzen van de grijs kentekenversies zijn bijzonder scherp. In de praktijk stelt de auto ook allesbehalve teleur. Hij doet meer dan eigenlijk nodig is. Of het uiterlijk van de Rexton representatief is voor je onderneming, mag je zelf bepalen. Als het op kwaliteiten aankomt, staat deze SUV zijn mannetje. De Rexton is niet alleen een werkpaard, maar dompelt de ondernemer ook onder in de nodige luxe. En dat lijkt ons best prettig zakendoen, toch? Wat ons betreft is hij geschikt voor de job.