Autotest – Skoda Octavia iV PHEV (2020)
Vooral verstandige en comfortabele keuze
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In totaal brengt Skoda tot eind 2022 meer dan tien modellen op de markt die (deels) elektrisch kunnen rijden. Onder het label iV brengt Skoda modellen uit met een batterij-elektrische of plug-in hybride aandrijflijn. Deze Skoda Octavia iV is zo’n stekkerhybride en kost 35.690 euro. Voor die euro’s krijg je veel vermogen, maar ook een verfijnde aandrijflijn?
Het gaat hard
Eind 2019 zagen de eerste iV-modellen van Skoda het levenslicht. Denk maar even terug aan de Citigo-e iV (batterij-elektrisch) en de Superb iV, de eerste plug-in hybride. Sindsdien gaat het hard met het iV-label. We zagen onlangs al de elektrische Enyaq iV en nu introduceert Skoda de Octavia iV PHEV. De letter ‘i’ in ‘iV’ staat overigens voor innovatief, intelligent en inspirerend, aldus Skoda. De ‘V’ duidt op voertuig (vehicle).
Politiek verhaal
Hoewel zo’n plug-in hybride best interessant kan zijn voor particulieren en zakelijk rijders, is een stekkerhybride ook vooral een politiek verhaal. Op papier heeft een PHEV namelijk een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en dat is goed voor het CO2-gemiddelde van in dit geval de Volkswagen Groep, waaronder Skoda valt. Dat terzijde: rijden met deze Octavia iV is een bijzonder aangename ervaring. En wie hem slim gebruikt, hoeft nauwelijks te tanken.
Skoda Octavia iV PHEV (2020), een verstandige keuze? – AutoRAI TV
Basics
Maar misschien lopen we iets te hard van stapel. Eerst nog even de basics van een plug-in hybride. Dat is zoals de naam al doet vermoeden een hybrideauto met stekker waarmee je het accupakket kunt opladen. De Octavia iV is uitgerust met een 13 kWh lithium-ion 37 Ah-accu accupakket, bestaande uit 96 batterijcellen. Het geeft de auto op papier een elektrische range van 60 kilometer. In de praktijk is dat 45 tot 50 kilometer, afhankelijk van je rijtempo, je rechtervoet, de weersomstandigheden en het type wegdek. Diverse factoren spelen mee.
1 op 50 is mogelijk!
In de elektrische rijstand staat de verbrandingsmotor uit, maar die kan wel bijspringen als er meer kracht of stroom nodig is. Hoe zuinig een plug-in hybride rijdt, hangt af van je oplaaddiscipline en je rijstijl. Deze Skoda Octavia iV moet op papier dik 1 op 50 kunnen halen. Knappe cijfers, maar dat lukt je alleen als je de auto’s netjes aan de lader hangt. Daarover gesproken: het opladen met 3,6 kW laadkracht kost 3 uur en 30 minuten van 0 tot 100 procent.
De aandrijflijn
De Octavia iV is na de Superb iV de tweede Skoda die leverbaar is met PHEV-technologie. Waar praten we dan over in deze Octavia. Voorin lepelt Skoda een 1.4 TSI (1.395 cc) viercilinder turbobenzinemotor met 150 pk en 250 Nm aan koppel. Deze zogeheten EA211-krachtbron wordt bijgestaan door de HEM80evo elektromotor met een output van 115,6 pk en 330 Nm aan koppel. Het systeemvermogen komt uit op 204 pk (150 kW) met een maximum koppel van 350 Nm.
De prestaties
Schakelen doet het systeem met een DQ400e-6F DSG-automaat met zes verzetten. Met deze aandrijflijn sprint de Octavia iV Hatchback in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De Combi-versie doet dat in 7,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. Elektrisch haalt deze Skoda 140 km/u, maar aan te raden is dat niet omdat je dan zo door je batterijlading heen bent.
Slimme plaats accupakket
Het accupakket is onder de achterbank geplaatst, met kort daarachter de benzinetank. Door deze opstelling gaat er zo min mogelijk interieurruimte verloren. Op de achterbank is de iV-versie net zo ruim als elke andere Octavia. De bagageruimte van de normale Octavia komt uit op 640 liter voor de Combi en 600 liter voor de Hatchback. Bij de Octavia iV Combi is dat 490 liter tegen 450 liter voor de iV hatchback. Iets minder bagageruimte dus, maar er nog altijd ruimte genoeg voor boodschappen, weekendtassen, bierkratten en koffers.
Niet veel te zien
Aan de buitenkant is het helemaal niet te zien dat je met een plug-in hybride te maken hebt. Alleen het laadklepje in het linkervoorscherm verraadt de PHEV-techniek. En ohja: achterop de bagageklep prijkt een iV-badge. That’s it. Voor de rest is dit dus een vrij normale Octavia. Ook vanbinnen weinig ‘spannende’ extra’s. Dat betekent dat je ook in deze Octavia verblijft in een keurig interieur, afgewerkt met mooie materialen.
Specifieke iV-meters
Wel heeft de Octavia iV een afwijkend digitaal instrumentarium met specifieke iV-meters zodat je direct kunt zien hoeveel energie er teruggewonnen wordt en of de aandrijflijn de benzinemotor of elektromotor gebruikt. Links in de digitale cockpit bespeuren we een meter voor de resterende acculading. De meter helemaal rechts toont de brandstofreserve.
Energieflow
In het infotainmentsysteem met fors touchscreen heeft Skoda nog een aantal iV-menu’s verstopt waarbij je de energieflow van de aandrijflijn kunt monitoren. Ook kun je de resterende elektrische range inzien. Daarnaast is het mogelijk om laadschema’s te programmeren wanneer een oplaadsessie precies moet starten. Het interieur vooraf koelen of verwarmen is eveneens mogelijk. Wie dit doet als de auto nog aan de stekker hangt, haalt onderweg extra kilometers uit het accupakket omdat er geen kostbare energie verloren gaat aan de temperatuurregeling.
Andere rijstijl
Rijden met een PHEV vraagt om een andere rijstijl. Kijk goed vooruit, anticipeer goed op het andere verkeer en stap tijdig van je motorpedaal om de auto maximaal te laten uitrollen. Dan win je namelijk extra energie terug op de elektromotor. Wat dat betreft komt deze Octavia iV dus vooral in de stad tot zijn recht. Want in dit stop-start-verkeer kun je veel energie terugwinnen. Overigens moedigt deze Skoda ook aan tot tijdig ‘gas liften’ met speciale weergaves in de digitale cockpit.
Sport
Het wordt in deze auto een sport om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Hoe groter die elektrische range, hoe breder die glimlach. Elektrisch rijden betekent namelijk dat je nauwelijks of zelfs nooit hoeft te tanken en dat scheelt behoorlijk in de kosten. Daar worden wij Nederlanders helemaal gelukkig van. En wil je dan een keertje op vakantie naar een zonnig oord, dan is dat heel goed mogelijk met zo’n PHEV. Voor het normale woon-werkverkeer is het zaak dat je zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Niet laden wanneer het moet, maar wanneer het kan is het beste advies in dit verhaal.
Samenspel
De elektromotor en benzinemotor werken keurig met elkaar samen. Wie in Hybrid-stand rijdt, hoeft eigenlijk niet naar de aandrijflijn om te kijken. In de Electric-rijstand drijft alleen de elektromotor de Octavia iV aan. In de stad is dit de beste rijmodus. Het algehele comfort van de Octavia iV is vergelijkbaar met dat van een normale Octavia. Fijne demping, goede stoelen, het accent ligt duidelijk op comfort. Geen auto om mee te jakkeren, maar om mee te cruisen van A naar B. De beduidend sportievere en rijdende Octavia RS iV met 225 pk en 400 Nm is het sportieve alternatief, maar die komt niet naar Nederland. Wij zijn dus aangewezen op de Octavia iV met 204 pk die in de praktijk over meer dan vermogen beschikt. Een prima en vooral verstandige en comfortabele keuze.
Prijzen
Skoda verwacht op jaarbasis in Europa ongeveer 20.000 exemplaren van de Octavia iV te slijten, met als belangrijkste markten Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. De Octavia 1.4 iV DSG is er als Business Edition vanaf 35.690 euro. De Combi-versie kost 37.190 euro.