Autotest – Skoda Octavia E-TEC mild hybride (2020)
Comfortabele reisauto voor het hele gezin
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Skoda heeft twee nieuwe labels geïntroduceerd: iV en e-TEC. Het label iV gebruikt Skoda voor plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. De badge e-TEC siert op modellen met een mild hybride aandrijflijn. Een auto als deze Skoda Octavia e-Tec. Is dit de perfecte Octavia voor de Nederlandse markt?
De e-TEC- ingrediënten
De Skoda Octavia en Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC DSG zijn de eerste Skoda-modellen met mild hybride aandrijving. Het recept is in beide types gelijk: een 110 pk sterke 1.0 TSI (EA211evo) wordt gecombineerd met een DSG-automaat (DQ200-7F), een 48V-elektrisch systeem met een riemaangedreven startmotor/dynamo en een lithium-ion batterij (0,6 kWh).
Slim geplaatst
De 48V/12V-omvormer is geplaatst onder de bestuurdersstoel, terwijl het kleine accupakket van 0,6 kWh is geïnstalleerd onder de bijrijdersstoel. Zodoende zijn deze componenten geplaatst op locaties in de auto waardoor er geen kostbare interieurruimte verloren gaat. De elektrische hulpmotor is direct gekoppeld aan de krukas van de verbrandingsmotor. Zo kan hij de verbrandingsmotor actief ondersteunen.
Zeilen
In een e-TEC-model met mild hybrid-techniek krijgt de verbrandingsmotor hulp van een kleine elektromotor met als hoofddoel brandstof te besparen. Het is met deze technologie mogelijk om met uitgeschakelde benzinemotor te ‘coasten’. Hierbij ontkoppelt de transmissie van de benzinemotor en rolt de auto met uitgeschakelde motor uit. Het ‘coasten’ – ook wel zeilen genoemd – kan het brandstofverbruik op papier met maximaal 0,4 l/100 km verminderen. As het weer nodig is, start de verbrandingsmotor binnen no time weer op.
Energie terugwinnen
Bij uitrollen of remmen zet hij bewegingsenergie om in elektrische energie. Die energie komt terecht in de 48-Volt batterij. De opgeslagen energie wordt hergebruikt bij het optrekken en inhalen en voedt de gewone 12-Volt accu waarop de elektrische systemen draaien.
Prima prestaties
De prestaties zijn niet wereldschokkend, maar wel heel acceptabel. De Octavia 1.0 TSI e-TEC sprint in 10,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 208 km/u. Bij de Combi-versie is dat respectievelijk 10,9 seconden en 202 km/u. Reken op een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 20 als je een beetje rustig aan doet.
Niet elektrisch rijden
Met een mild hybrid is het niet mogelijk om volledig elektrisch te rijden. De plug-in hybride Skoda Octavia iV kan dat wel, tot ongeveer 60 kilometer op papier (WLTP). Wat fijn is aan een mild hybride aandrijflijn is het feit dat de startmotor/dynamo een extra push kan geven. Je krijgt tijdelijk 50 Nm en 12 kW extra vermogen en dat merk je als je accelereert. Dat optrekken verloopt bijzonder soepel en vlot. Het karakter van de DSG-automaat is op de aandrijflijn aangepast en schakelt om die reden bijzonder vlot op.
Karakter beïnvloedbaar
Het karakter van de algehele aandrijflijn is te beïnvloeden door de wisselen en rijmodi. In ‘Sport’ houdt de automaat de versnelling wat langer vast en de motor reageert wat directer. In standje ‘Eco’ schakelt de DSG-automaat juist heel snel op. Soms al bij 1.300 toeren per minuut. De motor kan het aan, mede dankzij die elektroboost. De krachtbron presteert ook bij lagere toerentallen trillingsvrij en soepel. Een driecilinder in een dik 4,68 meter lange hatchback of Combi lijkt wellicht behelpen, maar het tegendeel is waar. Helemaal in Nederland – waar de wegen hoofdzakelijk vlak zijn – heb je aan deze e-TEC-aandrijflijn een hele goede.
Er komt ook een 1.5 TSI e-TEC
Begin 2021 volgt de Octavia 1.5 TSI e-TEC DSG (mild hybrid) met 150 pk en 250 Nm en een topsnelheid van 230 km/u voor de hatchback (224 km/u voor de Combi). Tot die tijd kun je bij Skoda terecht voor de 1.0 TSI e-TEC DSG. Die is er vanaf 28.990 euro (Combi vanaf 30.490 euro). Ter vergelijking: de normale 1.0 TSI met 110 pk en handbak (!) is er vanaf 26.990 euro. Je betaalt in het geval van de hatchback dus 2.000 euro meer voor een automaat en een soepeler presterende aandrijflijn die ook nog een tikje zuiniger is. Op de langere termijn dus de slimmere investering.
Conclusie
Aan praktisch gebruiksgemak lever je bij de e-TEC-uitvoering niets in. Dat betekent dat de Octavia e-TEC net zo ruim is als de reguliere versie. Unique selling points zijn de ruime bagageruimte, de riante beenruimte op de achterbank en diverse handige ‘gadgets’ zoals een ijskrabber in het tankklepje en een paraplu verstopt in de stoelen. Het rijcomfort is van hetzelfde niveau: uitstekend dus. De Octavia e-TEC is vooral een comfortabele reisauto voor het hele gezin.