Autotest – Renault Mégane RS (2018)
De Renault Mégane RS pruttelt, ronkt en brult
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
De Renault Mégane RS is ongelooflijk genieten voor de liefhebber. Hij pruttelt, hij ronkt, hij brult. En waar blaffende honden het laten afweten, voegt de Mégane RS daad bij het geluid. Na een weekend testen is duidelijk: de Mégane RS staat weer bovenaan de apenrots van de hot hatchbacks.
De koning
De vorige Renault Mégane RS (2010-2017) viel al ongelooflijk in de smaak en werd alom gezien als de koning van de hot hatchbacks. Moet gezegd, de concurrentie was toen nog niet heel groot. Inmiddels doen onder meer de Hyundai i30 N, Peugeot 208 GTi en de Honda Civic Type R ook mee in het geweld. En dus werd het hoog tijd voor een nieuwe versie van de Mégane RS.
Renault Mégane RS stelt geen moment teleur
Liefhebbers kunnen opgelucht ademhalen, want deze nieuwe Mégane RS stelt geen moment teleur. Met z’n 280 pk (206 kW), indringende motorgeroffel, scherpe bochtenwerk en prachtige RS-details aan de binnen- en buitenkant heeft de Mégane RS alles wat je ervan zou verlangen.
Regiecentrum
Nieuw is bijvoorbeeld het nu alom bekende R-Link multimediasysteem. Het relatief grote kleurentouchscreen is het grote regiecentrum van de auto. Zo kun je bijvoorbeeld snel koppelen met je telefoon, maar ook wisselen van rijmodi. In Comfort en Neutraal kun je heel soepel en degelijk rijden. In Sport of Race is het lastig om jezelf te beheersen in de Mégane RS.
Renault Mégane RS (2018) is praktische hot hatchback – AutoRAI TV
Pure rijbeleving
Vanuit de met Alcantara bekleedde kuipstoel kijk je bovendien door een (optioneel) head-up display. Het zijn allemaal toevoegingen die de Mégane RS meer een auto van nu maken. Het haalt het rauwe er misschien iets vanaf, maar de pure rijbeleving kun je nog wel degelijk opzoeken.
Renault Mégane RS standaard met 5 deuren
Wat de Renault Mégane ook nog meer een auto anno 2018 maakt, is dat je standaard vijf deuren hebt. De vorige versie was er nog in driedeurs, maar tegenwoordig is de vraag vanuit de markt anders. En dat maakt van de nieuwe Mégane RS direct een echte familie-hot hatch. Achterin is het verrassend comfortabel zitten, zeker als de persoon een beetje meewerkt.
Spectaculaire statistieken Mégane RS
Dan nog wat spectaculaire statistieken: onder de motorkap ligt een 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 280 pk en 390 Nm koppel. Van 0 naar 100 km/u sprinten kost slechts 5,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u of zelfs 255 km/u als je de handbak neemt. Wij reden met de EDC-automaat (inclusief grote flippers). Later dit jaar komt er nog een Trophy-versie die nog eens 20 pk extra heeft.
Renault Mégane RS: de prijzen
Wat moet dat allemaal kosten? De handbakversie is er vanaf 42.340 euro en de versie met automaat kost 44.540 euro. De flink uitgeruste versie die wij reden staat voor 49.899 euro in de prijslijst. Met deze prijzen en prestaties positioneert de Renault Mégane RS zich in het midden van het hot hatchback C-segment. Op alle andere vlakken scoort de Mégane RS een topscore. Dit is opnieuw een heerlijk scheurijzer. Punt.