Autotest – Renault Koleos Initiale Paris (2017)
Onder de hemel van Parijs
Mooi liedje, dat Sous le Ciel de Paris (Onder de hemel van Parijs) van Yves Montand. Het verscheen in 1951 en gaat over verliefd worden op Parijs. Heeft de Renault Koleos Initiale Paris – vernoemd naar modestad Parijs – genoeg fashion en luxe in huis om een vorm van verliefdheid voor de auto te ontwikkelen?
Verlangen naar meer ruimte en luxe
SUV’s zijn hot. Of ze nu klein zijn of zo groot als de Renault Koleos, ze verkopen als warme broodjes. In Nederland zijn het vooral de compacte SUV’s en crossovers die scoren. Auto’s als de Renault Captur en Kadjar bijvoorbeeld. Er zijn echter altijd mensen die meer ruimte en luxe wensen. Ook in dat geval hoef je de Renault-dealer niet te passeren, want de Renault Koleos Initiale Paris komt aan alle luxe behoeften tegemoet. Bovendien is de ruimte achterin en in de kofferbak enorm.
“Nappalederen bekleding is in combinatie met de ‘Bronze’-inlegpanelen erg fraai.”
Verwantschap met Nissan X-Trail
De Renault Koleos is de grootste SUV in het assortiment van de Franse autofabrikant. Hij is gebaseerd op het platform van de Nissan X-Trail. Comfortabel en stijf, dus dat is een mooie basis. Boven op dat platform plaatst Renault een sierlijk gestileerde SUV, ontworpen door ‘onze eigen’ Laurens van den Acker, de designbaas van Renault. Om te zien is de Koleos absoluut een aangename verschijning. De vorige Koleos had wat twijfelachtige styling. Deze nieuwe SUV maakt dat helemaal goed.
Alleen als vijfzitter leverbaar
Hoe zit het met rijden? Na een week testen kunnen we niet anders concluderen dan dat de Koleos een aangename metgezel is. Het onderstel is prettig gedempt en de stoelen bieden veel comfort. De zittingen zijn gelukkig niet te kort, zodat het ook op langere afstanden uitstekend is vol te houden achter het stuur, maar ook op de passagiersplaatsen. Dat zijn er in totaal vier. Renault levert de Koleos altijd met vijf zitplaatsen. De Nissan X-Trail is overigens optioneel wél als zevenzitter verkrijgbaar; iets om in het achterhoofd te houden.
Dikkerdje
Je merkt best goed dat de Koleos geen lichte jongen is. Vooral deze versie met vierwielaandrijving is een dikkerdje. Hij weegt dik 1.700 kilogram. Dat gewicht laat vooral van zich merken bij remmen en in scherpe bochten. Toch stuurt de Koleos absoluut niet slecht. De besturing is vrij licht, maar niet gevoelloos. Een mooi compromis tussen dynamiek en comfort.
“De besturing is vrij licht, maar niet gevoelloos. Een mooi compromis tussen dynamiek en comfort.”
Altijd een dieselmotor
Renault levert de Koleos uitsluitend met een dieselmotor. Er is keuze uit een dCi 130 of een dCi 175. De 96 kW (130 pk) sterke diesel – gekoppeld aan een handmatig te bedienen zesversnellingsbak – is er alleen in de Intens-uitvoering (leverbaar voor prijzen vanaf 42.790 euro). De topdiesel met 129 kW (175 pk) – waarmee wij reden – is leverbaar met vóór- of vierwielaandrijving en wordt altijd als Initiale Paris geleverd. Bovendien heeft de 175 pk-versie altijd een prima functionerende X-Tronic-automaat. De Renault Koleos dCi 175 X-Tronic en dCi 175 4×4 X-Tronic hebben een prijskaartje van respectievelijk 53.290 en 56.790 euro.
Gemiddeld verbruik
De dieselmotor met 175 pk is vrij rumoerig tijdens accelereren. Wat extra geluidsisolatie zou op z’n plaats zijn. Tijdens een constante snelheid blijft de krachtbron echter wel mooi op de achtergrond. Het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 13,5, best netjes voor zo’n SUV. Handig is dat je bij het opstarten van de auto een soort eco-rating en tips krijgt te zien hoe je zuiniger kan rijden. Minder hard optrekken scheelt bijvoorbeeld al een heleboel.
Piece de resistance
Een bedrag van 56.790 euro is natuurlijk een klap geld, maar je moet niet vergeten dat je dan wél een Initiale Paris-versie krijgt, met zo’n beetje alle toeters en bellen. Wat een Initiale Paris allemaal te bieden heeft? Denk aan een handige handsfree te bedienen achterklep, extra geïsoleerde zijruiten, een Bose-audiosysteem met elf speakers en twee subwoofers, lichtmetalen 19-inchwielen, metaallak, instaplijsten met ‘Initiale Paris’, een zwart dashboard met bronskleurige sierstrip, zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met elektrische stoelverwarming en -ventilatie en als piece de resistance nappalederen bekleding met Initiale Paris-logo.
“Renault levert de Koleos altijd met vijf zitplaatsen. De Nissan X-Trail is optioneel wél als zevenzitter verkrijgbaar.”
Eerbetoon aan modestad
Vooral dat laatste is in combinatie met de ‘Bronze’-inlegpanelen erg fraai. Franse modemerken als Yves Saint Laurent, Hermès, Louis Vuitton, Dior en Chanel zouden zich er niet voor schamen. Wat dat betreft stelt de Koleos Initiale Paris niet teleur als eerbetoon aan modestad Parijs. Het is zonder meer een luxueuze SUV. Prijzig, dat wel, maar wel fijn.
“Wie er langer in rijdt, krijgt er ongetwijfeld gevoelens voor.”
Gevoelens
Het zijn allemaal kleinigheden, maar over het algemeen maakt de Renault Koleos Initiale Paris absoluut indruk. De ruimte, de afwerking, het design en het comfort maken van deze auto een prima gezinsauto. Wie er langer in rijdt, krijgt er ongetwijfeld gevoelens voor.
Pluspunten
+ Ruimte achterin en in de kofferbak
+ Formaat display middenconsole
+ Automatische deurvergrendeling als je wegloopt bij de auto
+ Comfortabele stoelen
+ Fijn onderstel
Minpunten
– Isolatie motorgeluid kan beter
– Apple CarPlay gebruikt maar een klein deel van het scherm
– Sleutel voelt erg goedkoop aan.
– Werking Park Assist kan beter
– Niet goedkoop