Autotest – Renault Kadjar TCe EDC 160 Black Edition (2019)
Hoe de Fransen hun goede SUV beter hebben gemaakt
De Renault Kadjar is opgefrist en heeft sterkere en schonere motoren gekregen, zoals een verrassend soepele 1,3-liter benzine die in deze testauto zit. Hij levert maar liefst 160 pk.
Kadjar succesvolle opvolger Koleos
In 2015 kwam de Renault Kadjar als opvolger van de in ons land weinig succesvolle Renault Koleos. De Kadjar viel meteen goed in de smaak en dat vertaalde zich in prima verkoopcijfers. De speelse en spannende vormen van de hand van hoofd design Laurens van den Acker verleidt kopers.
Opgefrist uiterlijk en interieur
Het uiterlijk en het interieur zijn opgefrist voor modeljaar 2019. De koplampen hebben bijvoorbeeld de nieuwe C-vormige verlichtingssignatuur zoals bij andere modellen van Renault. Het interieur is flink gewijzigd met een nieuw dashboard en verbeterde stoelen. In de geteste topversie Black Edition zijn de stoelen extra luxe met alcantara-bekleding en in lengte verstelbare zittingen.
Goed en gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem
Erg fijn is het R-LINK 2-systeem voor audio, navigatie en online communicatie met een 7-inch touchscreen. Koppelen van een telefoon gaat snel en de navigatie werkt subliem. Een achteruitrijcamera is standaard. Het beeld is niet altijd even duidelijk omdat de lens van de camera achter vuil wordt door opspattende waternevel van een natte weg. De parkeersensoren slaan echter vanzelf alarm mocht een paal achter de auto niet goed zichtbaar zijn.
Black Edition
De Renault Kadjar TCe EDC 160 Black Edition is de topversie. Dat Black zie je vooral terug in de glanzend zwarte lichtmetalen velgen en als print op de dorpels. De wielen combineren goed met de lakkleur Iron Blue. EDC verwijst naar de automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Vanuit stilstand moet je even een beetje meer gas geven dan gebruikelijk bij een automaat om de auto in beweging te krijgen. De automaat schakelt supersnel.
Motor voor Renault, Nissan en Mercedes
TCe is de aanduiding voor de motor, in dit geval een nieuwe 1,3-liter benzinemotor met turbo. Hij is er met 140 pk en met 160 pk. De viercilinder is ontwikkeld door de Renault-Nissan Alliantie samen met het Duitse Daimler (Mercedes-Benz). Nissan (Qashqai) en Mercedes-Benz (A-klasse) gebruiken dezelfde krachtbron ook. Het is een juweel, zeer soepel en onder de 2.000 toeren levert hij al veel trekkracht. Tijdens de test haalden we een verbruik van 1 op 15.
Comfortabel en soepel
De motor doet zijn werk stil en ook windgeruis is goed ingeperkt. Op comfort scoort de Kadjar gewoon goed en dat deed hij eigenlijk al. Ook de vering is soepel. Hij stuurt lekker direct en licht en zo remt hij ook. Door de hogere zitpositie voel je je heer en meester op de weg en altijd in controle. Het is typisch een auto waarin je je snel thuis voelt.
Diverse uitvoeringen
De vernieuwde Renault Kadjar is per direct te bestellen voor prijzen vanaf € 28.590,- en staat sinds januari 2019 bij de dealers. De genoemde prijs geldt voor de uitvoering Life met de nieuwe TCe 140 benzinemotor. De uitvoering Zen (meerprijs € 2.000,-) biedt onder meer automatische airco, 17-inch lichtmetalen wielen en een 7-inch touchscreen met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. De uitvoering Intense (meerprijs t.o.v Zen € 1.800,-) is nog rijker uitgerust dan voorheen. 18-inch lichtmetalen wielen, LED Pure Vision koplampen, LED-mistlampen en een automatisch dimmende binnenspiegel behoren nu onder meer tot de standaarduitrusting. De uitvoering Black Edition is de meest luxe versie die leverbaar is vanaf € 34.990,- in combinatie met de TCe 160 benzinemotor. De EDC-automaat met dubbele koppeling is optioneel.