Autotest – Renault Captur TCe 150 Initiale Paris
Captur the moment
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Sinds de laatste facelift in 2017 is de Renault Captur er ook als extra luxe Initiale Paris. Rond de afgelopen jaarwisseling werd het motorenaanbod uitgebreid met (o.a.) de TCe 150 turbobenzinemotor. Wij gaan op pad om te kijken hoe de combinatie van beide bevalt.
Initiale Paris
De Initiale Paris is in feite de uitvoering waarbij bijna alle voor de Captur leverbare opties alvast standaard zijn aangevinkt. ‘Onze’ Captur is gespoten in Noir Améthyste, een eigenlijk heel donkerpaarse lakkleur die exclusief voor de Initiale Paris wordt geleverd. Verder is de Initiale Paris te herkennen aan zaken als extra chroomaccenten aan binnen- en buitenkant, Nappa-lederen bekleding, kunstleder op het dashboard en de aluminium pedalen.
Aan uitrusting heeft de Initiale Paris onder andere standaard een Bose Premium audiosysteem, R-Link met navigatie voor heel Europa en privacy glass achter. De enige extra aangevinkte opties van de testauto zijn eigenlijk de exclusieve carrosserielak, de tweekleurige bekleding (Noir Dégradé) en het glazen panoramadak.
Ruimtelijk
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur worden we vooral omringd door veel ruimte. Het feit dat je vrij ver van de voorruit zit zorgt samen met het (niet te openen) glazen panoramadak voor een erg ruimtelijk gevoel. Om je heen is in deze luxe uitvoering zoals gezegd ook veel leder te vinden. Sommige delen van het dashboard zijn nog steeds van vrij hard plastic, maar alle interieurdelen die je normaal gesproken aanraakt voelen zacht of in ieder geval prettig aan.
Achterin kunnen we met onze 1,80 m redelijk ‘achter onszelf’ zitten. De knieën raken dan wel de rugleuning van de bestuurder. Echt oncomfortabel is het niet, maar zeker op een langere rit zou je wel iets meer ruimte willen. Het ‘probleem’ kan eventueel opgelost worden door meer rechtop te gaan zitten, maar dan kom je weer wat hoofdruimte tekort.
Keyless
De uitrusting omvat geen digitale radio of keyless entry. Beide zijn geen onmisbare zaken, maar doordat we goedkopere auto’s hebben gereden die dit wel hadden valt de afwezigheid toch op. Keyless start is er overigens wel: na het instappen kan de sleutelkaart op zak blijven. Ook kan de sleutelkaart in de gleuf in de middenconsole worden gestopt, waarmee het contact alvast automatisch wordt ingeschakeld.
Live Traffic
Hoewel je voor sommige instellingen vrij ver de menustructuur in moet, laat het systeem zich snel en helder bedienen. De navigatie van TomTom heeft Live Traffic en dat werkt goed. Als dat sneller is wordt een alternatieve route aangeboden en anders weet je in ieder geval precies hoe lang het in de rij aansluiten nog gaat duren. Ook de voor ons bekende routes hebben we dus met navigatie gereden.
Eco-modus
De Eco-modus van de Captur heeft uiteindelijk onze voorkeur. In de gewone rijmodus geeft de motor zijn kracht door de wat hogere toerentallen makkelijker vrij, maar in het dagelijkse verkeer merk je daar niet heel veel van. Bovendien voert de EDC-automaat in Eco-modus zijn werkzaamheden wat comfortabeler uit. Zeker in fileverkeer en vergelijkbare situaties is te merken dat het schakelen net wat vloeiender verloopt.
Ongeacht de rijmodus heeft de automaat wel even bedenktijd nodig wanneer je ‘onverwacht’ om meer vermogen vraagt, bijvoorbeeld voor een inhaalactie. Ook wanneer je vanuit stilstand bijvoorbeeld een rotonde op wil rijden duurt het heel even voor de auto in beweging komt. Kortom: je moet even aandringen om het volle vermogen te krijgen, maar hoewel de rijstijlindicator daar donkeroranje van wordt komt de Captur dan vlot van zijn plek.
Het overige rijgedrag van de auto blijft onveranderd ten opzichte van andere Captur-modellen: het is een comfortabel op de weg liggende en fijn sturende auto. De motor laat tijdens het optrekken van zich horen, maar eenmaal op snelheid verdwijnt het geluid al snel naar de achtergrond. Zeker op hogere snelheden zijn eigenlijk alleen de banden en een beetje wind te horen.
Verbruik
Zeker in die Eco-modus zorgt de automaat ervoor dat de toerentallen keurig zo laag mogelijk blijven, wat aan het eind van onze testweek zorgde voor een praktijkverbruik van 1 op 17,8. Een heel nette waarde, zeker gezien ons ‘alledaagse’ rijgedrag waarbij we niet hebben geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden (we haalden volgens de boordcomputer een Eco Score van 77%).
Prijzen
De Captur is leverbaar vanaf 20.989 euro, de Renault Captur Initiale Paris is er vanaf 31.490 euro en inclusief de opties kost onze testauto 32.879 euro. Aan de ene kant wordt dat een fors bedrag voor een Captur, maar aan de andere kant heeft de Initiale Paris standaard al vrijwel alle opties. Vink je diezelfde opties aan bij een van de lagere uitvoeringen, dan gaat de prijs ook al snel naar deze bedragen.