Autotest – Renault Captur TCe 100, hoe goed is ie? (2020)
Comfortabele ruimte in robuuste verpakking, wat wil je nog meer?
Renault heeft de Captur hoger op het schild gehesen en hoe. Hij oogt stukken stoerder dan het vorige model. Hij is groter en opvallend comfortabel. En met de TCe 100 aandrijflijn nipt hij van de brandstof.
Afmetingen
Kleintjes worden groot, ook de Renault Captur. Je ziet die trend bij meer merken. Het is zelfs frappant als je de nieuwe Captur naast de Renault Kadjar zet. Op het oog doen ze in afmetingen nagenoeg niet onder voor elkaar. Terwijl die Kadjar toch hoger in het gamma staat, maar die is al langer op de markt. Ook hiervan zal de opvolger groter zijn, zo kun je althans verwachten.
Oranje boven
In deze kleur Orange Atacama beklijft de Captur op je netvlies. Een soort extra visuele boost is dit metallic oranje, helemaal als de zon erop schijnt. Leuk detail: in het interieur van deze uitvoering is de oranje kleur doorgetrokken. Een vlakje bij de pook is er mee getooid en ook over het dashboard lopen oranje lijnen. Het oogt fris, stijlvol en speels. Trouwens: het interieur is opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Geen hard plastic delen, maar stevig en zacht aanvullend kunststof blazen hier de trompet van kwaliteit.
Multi-Sense en de kleuren
Nog een leuke gadget: Multi-Sense. De geteste Captur heeft deze functie, waarmee je het rijgedrag en de reactie op het gas kunt inkleuren. Standaard staat hij in de modus MySense. Kies je voor Sport dan reageert de motor directer op het gas. In de stand Eco lijkt er een filter te zitten tussen gasbeweging en motorreactie, met als doel een lager verbruik. Het leuke bij Multi-Sense is de meekleurende verlichte stroken op het dashboard en de portieren. Afhankelijk van de stand zijn die wit, rood of groen. Drie keer raden welk kleur bij welke modus hoort.
Verschuifbare achterbank
De nieuwe Renault Captur is 11 centimeter langer dan zijn voorganger, wat zorgt voor iets meer zitruimte achterin en een grotere kofferbak. De inhoud daarvan bedraagt nu 536 liter. De achterbank is over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar en de laadbodem is in twee hoogten verstelbaar. Dankzij die extra ruimte en gebruiksgemak neemt de Renault Captur een beetje de rol van de Renault Clio Estate over, waarvan geen opvolger komt.
Renault Easy Link
Opvallend in het interieur is het grote rechtopstaande beeldscherm, pontificaal in het midden en bedieningsportal van het Renault Easy Link multimediasysteem. Afhankelijk van de uitvoering is het een 7-inch touchscreen of een 9,3-inch scherm. De informatie is hierop goed te zien. Er past veel op. Het bovendeel projecteert bijvoorbeeld de navigatiekaart, terwijl daaronder grote aanraakdelen zitten voor radio, telefoon en andere functies.
Renault Captur (2020) – Koning van de crossovers? – AutoRAI TV
Uitzoeken en aanpassen
Het systeem laat zich vrij eenvoudig bedienen en swipet precies zoals een tablet. Je kunt ook de indeling naar wens aanpassen. Het is wel een uitzoekwerk waar alle functies zitten. Neem rustig de tijd om het systeem te leren kennen, zodat je tijdens het rijden niet hoeft te zoeken en wordt afgeleid.
Driecilinder turbomotor
De TCe 100 is de minst krachtige aandrijflijn. Het betreft een driecilinder turbomotor van 999 cc met 100 pk. Hij moet het van zijn koppel hebben, van de trekkracht dus. Met 160 Nm is die hoog genoeg om de 1.265 kg zware Captur vlotjes uit de startblokken te trekken. Bij heel lage toeren geeft hij nagenoeg niet thuis, de motor heeft de turbodruk nodig om te presteren en dat doet hij vanaf circa 2.000 toeren per minuut. Zuinig is hij, we komen op een gemiddelde van 6,2 l/100 km.
Schakelen en stille motor
De TCe 100 is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Omdat de motor zo stil is (je hoort hem echt nauwelijks) is het in het begin even wennen om het toerental goed te matchen met versnelling en rijsnelheid. Je mist de toerenteller als referentie. Die projecteert het digitale instrumentarium alleen in de stand Sport. Toch rij je direct soepeltjes weg met de Captur. Hij heeft een gebruiksvriendelijk karakter, waardoor je al snel leert te schakelen zonder dat je de motor hoort. Renault heeft voldoende gevoel in koppeling en gas weten te leggen.
Prettig comfortabel
De nieuwe Captur is heel comfortabel. Niet alleen in de vering, ook qua geluid. Samen met de prettige stoelen is de Captur prima geschikt voor lange afstanden. Helemaal als je een versie met automaat kiest. Die is er leverbaar op de TCe 130 en standaard bij de zeer krachtige TCe 155. De TCe 100 is minder rap, maar op de snelweg moet je toch de teller in de gaten houden. Door het stille interieur gaat het al gauw sneller dan je verwacht. De stabiele wegligging werkt dat nog eens extra in de hand. De auto raakt niet gauw van de wijs, ook niet bij hoge snelheden.
Conclusie
Deze geteste Captur is een van de rijkst uitgeruste versies. Het is een Edition One met een hele reeks assistentie- en veiligheidssystemen, een achteruitrijcamera en een draadloze oplader voor de telefoon. Die zit onder het tableautje voor de versnellingshendel. De Renault Captur is er vanaf iets meer dan 22.000 euro met de TCe 100 motor. De geteste uitvoering gaat richting de 30.000 euro, met dezelfde motor. Dan heb je heel complete auto met genoeg ruimte voor het gezin. Je kunt stellen dat het een volwassen en volwaardige SUV is en daarmee een stuk veelzijdiger inzetbaar dan zijn voorganger. Renault heeft gewoonweg een geinige alleskunner neergezet, die zo maar eens een van de best verkopende modellen kan worden. Of beter gezegd: blijven.