Autotest – Range Rover Velar
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Land Rover heeft met de succesvolle Range Rover Evoque bewezen dat het ook met een compactere premium-SUV hoge ogen kan gooien. De lancering van een iets groter model dat het enorme gat vult tussen de Evoque en Range Rover Sport was dan ook een kwestie van geduld. The Range Rover Velar it is. Maar het gaat hier beslist niet alleen om formaat. De nieuwe Velar vertegenwoordigt het nieuwste van het nieuwste van Range Rover op het gebied van stijl, luxe en technologie.
Next level
Toen we een tijdje geleden met de nieuwe Land Rover Discovery gingen rijden, waren we enigszins verbaasd over het zeer hoge niveau van luxe, verfijning en afwerking. Het voelde alsof we met een Range Rover op pad waren.
“Het is in dat opzicht wel erg van hetzelfde”, zeiden wij toen we de testauto weer inleverden. “Maak je geen zorgen. Wacht maar op de nieuwste Range Rover die binnenkort komt”, kregen we te horen. En verrekt. De Range Rover Velar is echt ‘next level’.
ZIE OOK: Range Rover Sport PHEV beklimt trap naar Heaven’s Gate
Eigenaardig model
De Velar is onmiddellijk herkenbaar als lid van de Range Rover-familie, maar qua proporties heel anders dan we gewend zijn van het Britse luxemerk. Hij oogt in eerste instantie vrij pompeus door zijn imposante neus met enorme motorkap en forse breedte. De dakhoogte valt daarentegen reuze mee, mede door het zwart gespoten dak. Dat maakt hem ook langer dan hij in werkelijkheid is.
Ook de gedrongen achterzijde geeft een vertekend beeld van zijn werkelijke formaat. Het is een eigenaardig model. Zeer fraai zijn de gladgestreken flanken, met verzonken deurgrepen die vliegensvlug uitschuiven als je met de sleutel in de zak de portier wilt openen.
Touch Pro Duo
Binnenin kijk je je ogen uit. De gekozen kleuren van het overvloedig aanwezige leder en de bedieningselementen in de middenconsole zijn een lust voor het oog. Pure schoonheid.
De Velar is de eerste Range Rover met het Touch Pro Duo-systeem. Laag in het midden zit een glasplaat met drie draaiknoppen. Als het contact uit staat, is alles zwart. Met een druk op de startknop komt het geheel tot leven en verschijnt er een kraakheldere touchscreen waarmee alle setting van de auto te bedienen zijn.
Vingerafdrukken
De twee grote draaiknoppen met ingebouwd schermpje hebben een dubbele functie. Hiermee kun je niet alleen de temperatuur van de klimaatcontrole instellen, maar ook de verschillende rijstanden, uiteenlopend van diverse off-road standen tot een comfortabele of sportieve rijmodus. En bij elke rijstand verschijnt een bijbehorende schermafbeelding.
Het oogt allemaal zeer fraai. Alleen zit het mooi glanzende beeldscherm binnen de kortste keren onder de vingerafdrukken. Vooral bij fel daglicht is dat goed zichtbaar. Een poetsdoekje in het dashboardkastje is geen overbodige luxe voor mensen die zich hieraan ergeren.
Vier of zes cilinders?
De prijslijst van de Range Rover Velar omvat zes motoren, waarvan drie benzine- en drie dieselversies, met vermogens uiteenlopend van 180 tot 380 pk (132 tot 279 kW). Keuzemogelijkheden genoeg dus.
De viercilindermotoren bieden een aantrekkelijke combinatie van prestaties, efficiency en prijs. Naar verwachting zullen veel kopers een vierpitter overwegen. En geef ze eens ongelijk. De 2,0-liter twinturbo dieselmotor (D240) die we in de veel grotere Land Rover Discovery konden proeven, presteert fenomenaal. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Toch nemen wij voor deze test een zescilindermotor.
D300
Een krachtbron met ten minste zes cilinders hoort in een auto van dit kaliber, vinden wij. En dan gaat het niet zozeer om het extra vermogen en koppel, maar vooral om het karakter van een dergelijke motor.
We kunnen niet anders zeggen dan dat de keuze voor de zescilinder dieselversie ‘D300’ een heel goede geweest is. Deze 3.0 V6-motor levert 221 kW (300 pk) en 700 Nm trekkracht vanaf 1.500 tpm en is standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat.
De reactiesnelheid van de motor en het schakelgedrag van de automaat worden weliswaar bepaald door de gekozen rijmodus, maar al snel wordt duidelijk dat de souplesse van deze diesel ongekend is. Hoe de auto reageert op het gaspedaal, het gemak waarmee de Velar versnelt en tegelijkertijd de rust aan boord is ronduit geweldig. Een viercilinder, hoe krachtig dan ook, kan hier niet aan tippen.
De V6-dieselmotor draagt in grote mate bij aan het koninklijke rijgedrag van deze premium-SUV. En dat is toch wat je zoekt in deze klasse?
Sportief cruisen
De door ons gereden Range Rover Velar D300 HSE weegt 2.000 kg. Een behoorlijk zwaargewicht dus, maar dat weet de SUV goed te verbloemen. De Velar stuurt verrassend direct, voelt in de praktijk minder zwaar en biedt in dat opzicht veel rijplezier.
Dankzij de luchtvering en het sublieme comfort komt de Velar toch het meeste tot zijn recht als supercruiser voor lange afstanden. Het rijgedrag, de hoge zitpositie, de luxe ambiance in het interieur, het gevoel van onverzettelijkheid… Die fantadtische combinatie vind je maar bij een paar merken. Land Rover hoort daar bij.
Maar daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan. De Range Rover Velar D300 kost een slordige 113.000 euro. Met paar leuke opties ga je al snel richting de 120/125K, ongeveer hetzelfde wat je betaalt voor de 380 pk sterke V6-benzineversie. De instapdiesel D180 is er vanaf 73 mille. De voordeligste benzineversie kost minimaal 76.000 euro.