Autotest – Range Rover Sport SVR
Hoe kun je schaamteloos genieten van een onnodige auto? zo dus!
‘Remember: window down and soundbutton on!’ Land Rover Chief designer Sean Henstridge roept het vlak voor we gaan rijden met de Range Rover Sport SVR. Waarom? Om vooral het geluid van de V8-motor te ervaren. Dat is niet een beetje hard, het is woest en metalig gebrul. Machtig mooi of absurdistisch kabaal, oordeel zelf!
Spitfire in duikvlucht
Paarden slaan op hol, de kippen raken van de leg en de koeien geven minder melk. Vol gas optrekken met een Range Rover Sport SVR in rijpositie Dynamic op het Britse platteland klinkt alsof een Spitfire in duikvlucht over de landerijen scheert. Kortom, dit kan wel eens tot frictie leiden met de omgeving. Beter en verstandiger is het dan om de sportieve uitlaatsound uit te schakelen. Ook als je deze Range Rover laat in de avond of vroeg in de ochtend start in een slaperige buitenwijk.
‘Hold your horses’ is vaak het devies als je achter het stuur zit van deze Britse Beer. Een benaming die in gedachte schiet bij het passeren van een pub, genaamd Blue Boar. Het is ook het devies als je over smalle landweggetjes kruist. De Range Rover is van flink formaat, zodat het beter is om de 575 paardenkrachten in bedwang te houden. Als die los gaan, sprint de Range Rover Sport SVR in 4,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.
Met Range Rover Sport los op testbaan Fen End
En als je de ruimte hebt om het gas ingedrukt te houden, dan bereik je een topsnelheid van 260 km/uur. Bij de introductie in Engeland lukte dat op de testbaan van Jaguar Land Rover, Fen End. Dat is aangelegd op een voormalige vliegveld, waarvan de landingsbaan nu fungeert als een kilometerslang recht stuk. Kortom, ver weg van de openbare weg waar we schaamteloos van de sound, de prestaties en de Range Rover Sport SVR konden genieten.
Het uiterlijk van de Range Rover Sport is aangepast en oogt dynamischer zonder dat het karakter daardoor is aangetast. Aan de voorzijde zijn nu intelligente Pixel-laser led-koplampen gemonteerd, naast de eveneens nieuwe grille. De voorbumper heeft een agressievere vormgeving. De Sport SVR is op dit punt nog agressiever. Deze versie is ontwikkeld door Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations.
Koolstofvezel motorkap
De Range Rover Sport SVR is de ultieme sportieve SUV. Het vermogen is opgeschroefd naar 423 kW (575 pk), dit was 405 kW (550 pk). De vernieuwde versie accelereert vanuit stilstand in slechts 4,5 seconden naar 100 km/uur. Het gebruik van koolstofvezel maakt deze krachtpatser nog opwindender. De motorkap is van dit materiaal, net als de spiegelkappen en de afdekplaat van de dikke 5,0-liter V8.
Land Rover’s Terrain Response 2 technologie, de intelligent aangestuurde vierwielaandrijving, garandeert bij verminderde grip optimale tractie. Het systeem is via een knop op de console tussen de voorstoelen af te stemmen op diverse soorten ondergrond: General Driving, Dynamic, Grass/Gravel/Snow, Mud en Ruts, Sand en Rock Crawl. Gasreactie en schakelmomenten worden aangepast en de tractie wordt zo optimaal mogelijk verdeeld over de wielen. Ook stuurt het systeem de Continuously Variable Damping, onderdeel van de Anti-Roll Control technologie, om de carrosserie stabiel te houden. De sportstoelen zorgen daarbij voor een stabiele zitpositie.
Britse party spekt de schatkist
Je betaalt een forse prijs voor deze Britse party. De Range Rover Sport SVR is er vanaf 210.365 euro, waarvan bijna de helft overigens via belastingen (BPM, BTW) naar de schatkist gaat. Dus als het geweten knaagt: als koper ben je niet alleen maar een egocentrische genieter, je draagt ook je steentje bij aan ‘s-lands begroting.