Autotest – Porsche 718 Cayman GT4 (2020)
Verslavend lekker, op meerdere fronten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een handgeschakelde zesbak, een mechanisch sperdifferentieel, een 4,0-liter boxermotor zonder turbo’s, een redline die ligt bij 8.000 toeren per minuut en forse spoilers: dit is de Porsche 718 Cayman GT4. Misschien wel de lekkerste en leukste Porsche van dit moment.
Grenzen overschrijden
Porsche is er vrij eerlijk over: “De nieuwe 718 Cayman GT4 is de perfecte sportwagen voor iedereen die graag grenzen overschrijdt. Voor iedereen die liever vraagt ‘Waarom niet?’ dan ‘Waarom?’ Voor iedereen die plezier serieus neemt en liever in een sportstoel zit dan in een leren fauteuil.” Feitelijk is dat een perfecte samenvatting van waar de 718 Cayman GT4 voor staat. Pure performance, een rasentertainer.
Nederland te klein
Absoluut geen auto voor Nederland dus? Klopt helemaal. Nederland is te klein voor de ambities en kwaliteiten van deze Cayman GT4. De auto is er te snel voor, alles kan in 1, 2 en 3, opschakelen is volstrekt zinloos. Pas op een circuit, bergpassen of op de Duitse Autobahn kan deze Porsche echt zijn benen strekken. In het bijzonder omdat de 4,0-liter zescilinder boxermotor zonder turbo’s – atmosferisch dus – een extreem lange adem heeft. Per versnelling – er zijn er zes in totaal – maakt deze Porsche enorme grote stappen. Deze GT4 stampt in het eerste verzet door naar bijna 100 km/u en na het derde verzet staat er al bijna 200 km/u op de klok. Je begrijpt dat de Nederlandse wegen niet bemeten zijn op deze performance.
Autoblip
Een verslavend element aan deze Porsche is de ‘autoblip’-functie (revmatching). Terugschakelen bij 60 km/u terug naar het eerste verzet? Geen probleem! Je ramt hem er zo in. Bam, bam, bam. Kippenvel ontstaat op de armen en trekt helemaal door tot in de nek. Keer op keer. Een prachtig stukje engineering van Porsche. Sowieso schakelt deze handbak fenomenaal. Hij vraagt wel om een stevige hand. Behandel hem vooral niet lief, maar doeltreffend en met overtuiging. Hetzelfde geldt voor de koppeling. Die vraagt om de nodige druk. Niet lief zijn. De techniek kan het hebben.
RASENTERTAINER: Porsche 718 Cayman GT4 (2020) – AutoRAI TV
Standaard nog niet op smaak
Sensaties, daar draait het om in deze 718 Cayman GT4. Het is feitelijk een circuitauto met kenteken, helemaal in deze specificatie. In beginsel kost de 718 Cayman GT4 in Nederland een stevige 153.000 euro, maar dan is de auto eigenlijk nog niet op smaak. De GT4 verdient een paar prijzige opties. Denk aan volledige koolstofvezel kuipstoelen (5.656 euro) die geweldig goed zitten en koolstofkeramische remschijven (Porsche Ceramic Composite Brake) voor minder fading bij langdurig intensief gebruik. Laatstgenoemde kost je 8.356 euro. Ook zeker niet vergeten om het Clubsport Pakket te bestellen (4.148 euro). Je krijgt dan een ingebouwde rolkooi in zwart achter inclusief verstevigingen met aansluiting op carrosserie en voorbereiding voor accuschakelaar. Eventueel installeert Porsche ook nog zespunts veiligheidsgordel voor bestuurdersstoel in zwart en een lichtgewicht motorsport handbrandblusser met beugel in aluminium. Met deze opties is de Cayman GT4 af.
Nog wat opties
Deze testauto heeft ook nog LED-koplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (2.086 euro), ParkAssistent met achteruitrijcamera (1.232 euro) en navigatie inclusief Porsche Connect (2.389 euro). Onder de streep kost dit exemplaar 189.000 euro. Maar man, man, man: dan staat er wel wat hoor. Oef, naar de 718 Cayman GT4 blijf je kijken. Hij oogt agressief met zijn enorme frontsplitter met GT4-logo (wel oppassen met drempels), zijn gefixeerde achtervleugel (zicht naar achteren is beperkt) en die overheerlijke lichtgewicht wielen met GT4-opdruk. Zie de Cayman GT4 als de GT3 van de Cayman-reeks. Met wat extremere opties en nog meer vermogen zou Porsche zonder al te veel moeite een Cayman GT4 RS kunnen bouwen. Sta niet raar te kijken als Porsche dat kunstje daadwerkelijk flikt.
Vermogen
Porsche rust deze 718 Cayman GT4 uit met een 4,0-liter zescilinder boxermotor met een maximum koppel van 420 Nm en een piekvermogen van 420 pk. Om die peekaa’s te voelen, trek je hem helemaal door tot 7.600 toeren per minuut om vervolgens 400 toeren later – bij 8.000 tpm dus! – het volgende verzet in te leggen. Ben je al die power de baas, dan sprint je in slechts 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u, in 9,0 seconden van 0 naar 160 km/u en helemaal door naar liefst 304 km/u. Cijfers waar we weinig aan toe hoeven te voegen.
Geluid
De zespitter produceert een overtuigende grom, maar blijft voor buitenstaanders relatief bescheiden. Dit is geen onbeschofte brulaap maar een auto die vooral het interieurcompartiment vult met een harmonieus boxergeluid. Je kan het uitlaatgeluid met een druk op de knop versterken door vlinderkleppen open te zetten, maar heel veel verschil maakt dat niet. Alleen bij een stationair draaiende motor is het verschil te horen. De zespitter ademt uit via twee zwarte eindpijpen die van elkaar gescheiden zijn. Dat geeft ruimte aan de enorme diffuser.
Cruisen
Hoewel de 718 Cayman GT4 de voorkeur geeft aan stevig doorrijden, kun je er ook rustig mee cruisen. Op de snelweg in Nederland is dat zelfs verplicht, want je mag toch maar 100 km/u. Met een snelheid van 107 km/u haalden we over een afstand van ongeveer 100 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Is dat netjes of is dat netjes? Er zijn estates in het D-segment die onzuiniger zijn. Zodra je het gas intrapt, blijft er weinig van dat verbruik over natuurlijk. Schrikt niet van cijfers van 1 op 4. Maar dat rustig rijden ook kan, is fijn meegenomen.
Listig?
De GT4 is niet nerveus en niet listig. Hoewel: wie alle systemen uitschakelt, moet wel weten wat ie doet. Met tractiecontrole en ESP uit sta je er echt alleen voor. Wie volgas wegrijdt, zal merken dat het kontje begint te zoeken en zo nu en dan in je zijspiegel verschijnt. Met alles uit vraagt deze Porsche wel om een meer ervaren rijder. In zijn reacties is de 718 Cayman GT4 goudeerlijk. De balans in de auto is namelijk zo goed dat je precies aanvoelt wanneer de grip verbroken wordt. Een simpele stuurcorrectie volstaat dan om de auto weer terug in het gareel te krijgen en het bochttempo nog verder te verhogen. De combinatie van een heerlijk onderstel, uitstekende balans en veel stuurgevoel maken rijden in deze Porsche topentertainment. Over het sturen gesproken: heb je het stuurwiel al bekeken? Geen knoppen! Puur!
De toekomst
De Porsche 718 Cayman GT4 is misschien wel het lekkerste wat Porsche op dit moment in huis heeft. Het is te hopen dat Porsche dit soort auto’s ook in de toekomst kan blijven bouwen. Er is hoop. Want de toekomst van sportauto’s als de Porsche 718 Cayman GT4 hangt sterk af van een Porsche Taycan. Hoe meer exemplaren Porsche van die elektrische Taycan verkoopt, hoe meer speelruimte en overblijft voor het analoge spul als de 911 GT3 RS of deze 718 Cayman GT4. De elektrische Taycan heeft namelijk grote invloed op de gemiddelde CO2-uitstoot van de Porsche-vloot. Hoe meer BEV’s Porsche slijt, hoe lager dat gemiddelde en hoe meer RS’en en GT4’s Porsche kan ontwikkelen. Zo blijft er ook voor de echte puristen nog wat te snoepen.
Conclusie
Want dat is de Porsche 718 Cayman GT4. Pure eye candy, maar ook verslavend lekker om in te sturen. Zoveel vertrouwen, zoveel grip. Een brute machine die niets moet weten van het fenomeen autonoom rijden. Purisme. Verfijning. Sensaties. Kippenvelmomenten. Auto’s als de Cayman GT4 zijn er maar weinig. Als alternatief noemen we een gelijkwaardig geprijsde Lotus Exige Cup 430 die op de ladder van verfijning duidelijk achterloopt op deze Porsche, maar wat betreft fun misschien nog leuker is om te rijden. Deze 718 Cayman GT4 is in een multi-talent die zijn talenten vooral op een circuit, autobahn of bergpas kan laten zien. De GT4 laat zijn of haar bestuurder in het heetst van de strijd genieten van hoe autorijden daadwerkelijk kan en misschien wel moet voelen. Puur. Niets meer en niets minder.
Porsche 718 Cayman GT4 – Specificaties
Motorinhoud: 3.995 cc
Vermogen: 420 pk (309 kW) @7.600 tpm
Koppel: 420 Nm tussen 5.000 – 6.800 tpm
Topsnelheid: 304 km/u
0 – 100 km/u: 4,4 seconden
0 – 160 km/u: 9,0 seconden
80 – 120 km/u in 5e versnelling: 6,0 seconden
Lengte: 4.456 mm
Breedte: 1.801 mm
Hoogte: 1.269 mm
Wielbasis: 2.484 mm
Onbeladen gewicht (DIN): 1.420 kilogram
Brandstoftank: 64 liter