Autotest – Peugeot 2008 GT (2020)
En ze kan het lonken niet laten...
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Uitdagend, ja zelfs een tikkeltje brutaal, dat is de Peugeot 2008 GT. Ze lonkt en pronkt en knipoogt met de verlichting als je met de sleutel op zak langs loopt. De 2008 doet veel om je aandacht te trekken.
Opent en sluit
Dat geknipper met de verlichting gaat gepaard met automatisch ontgrendelen van de deuren. Nog voordat je de deurgreep pakt, is het portier al van het slot. Handig, maar misschien niet altijd gewenst als je bijvoorbeeld gewoon langs de 2008 loopt en niet instapt. Hij gaat overigens wel binnen vijf seconden weer op slot en knippert nog eens om dat te bevestigen.
Rondje rond Peugeot 2008
We maken een rondje rond de Peugeot 2008. Hier staat de topversie GT met een 155 pk sterke driecilinder van 1,2-liter en een 8-traps automaat. In deze kleur Orange Fusion valt hij extra op. Hij staat hoog op de wielen. Dat komt daadkrachtig over. In feite staat de 2008 op dezelfde bodemplaat als de nieuwe Peugeot 208. Afgaande op het flinke formaat zou je niet zeggen dat het technische bloedbroeders zijn.
“De koplampunits symboliseren de klauwafdruk van de Koning der dieren.”
Peugeot 2008, compacte SUV (2020) – AutoRAI TV
Leeuw maakt visuele vuist
Peugeot spreekt van een expressieve voorzijde. Dat kun je wel zeggen, ja. De grote zwarte grille met centraal daarop het merklogo van de leeuw maakt een visuele vuist. De drievoudige verticale led’s in de koplampunits symboliseren de klauwafdruk van de Koning der dieren. Deze signatuur zie je ook terug in de achterlichten. ‘Katachtig’, zo omschrijft Peugeot het.
Geslepen diamant
In de flanken herken je scherp afgebakende driehoeken. De ontwerpers spreken van vlakken als bij een scherp geslepen diamant. De lange motorkap, de in verhouding ver naar achteren geplaatste voorruit en de taps toelopende zijruiten scheppen een beeld van sportiviteit en niet direct van functionaliteit en ruimte.
Ruim? Toch wel!
De Peugeot 2008 is toch echt een crossover, een compacte suv. Dat merk je bij instappen. Een auto die kopers niet enkel met uiterlijk vertoon moet lokken maar ook met praktisch zaken en binnenruimte. Dat doet hij en kan hij. Voorin en achterin kunnen volwassenen prima zitten. De bagageruimte is fors met 434 liter inhoud. De vloer kun je in hoogte verstellen en met de bank neergeklapt neemt het laadvolume toe naar een voor deze klasse omvangrijke 1.467 liter.
Driedimensionale hologram-projectie
Peugeot zet in de 2008 GT de volgende fase in met zijn i-Cockpit: over een klein stuur kijk je op het instrumentarium in plaats van door het stuur. Het instrumentarium in de 2008 GT biedt een driedimensionale projectie. Het is eerlijk gezegd heel apart. Alsof je verschillende lagen over elkaar ziet met diepte. De belangrijkste gegevens, zoals de snelheid en veiligheidswaarschuwingen, worden in hologramvorm weergegeven.
Digitale bediening
Centraal op het dashboard heb je een touchscreen van 10-inch, licht naar de bestuurder toe gedraaid. Vrijwel alles in de auto kun je bedienen via dit scherm. Met dien verstande dat je de hoofdmenu’s, zoals voor navigatie, radio of verwarming activeert met toetsen die in een rij onder dat scherm zijn geplaatst. Dit uitgebreide digitale bedieningsconcept is niet standaard in elke 2008, wel in de topversie GT.
“Alsof je in een kart zit, dat gevoel.”
Dat stuurwiel, dat is best apart
Terug naar dat kleine stuurwiel. Ben je eenmaal gewend, dan stuurt dat best fijn. Alsof je in een kart zit, dat gevoel. De dikke rand voelt fijn aan. De bekrachtiging is bij lage snelheid sterker dan bij hoge snelheid. Het is wel even zoeken naar de juiste hoogte van het stuur. In een lage stand met goed zicht op het instrumentarium, zit het stuur in de weg als je uitstapt. Dan moet je de rechterknie er onder door wurmen. Het moet gezegd: het went en uiteindelijk gaat het om een prettige zit bij het sturen.
Lounge-achtige ambiance
De kuipvormige voorstoelen in de 2008 GT verhogen het comfort. Je zit gewoon ronduit stevig en ook nog eens op prettig aanvoelend alcantara. Het dashboard is met (kunst)leer bekleed en afgewerkt met groen stiksel. Samen met de groen verlichte led-lijnen over het dashboard en de voorportieren zit je in een weldadige, ietwat lounge-achtige ambiance. Tel daarbij het ronduit comfortabel aanvoelende onderstel en je weet weer wat Frans comfort inhoudt.
Vol levenslust
De driecilindermotor van 1,2-liter zit vol levenslust en dat hoor je ook. Geef je gas dan klinkt een snorkelend inhaleren. Bij constante snelheid hoor je de motor niet. Een goed compromis dus. 155 pk is veel voor een motor van deze cilinderinhoud. Het blok reageert vlot op het gas, ook bij lage toeren. Peugeot claimt een gemiddeld verbruik van vijf liter over honderd kilometer. 1 op 20 dus! Reken in de praktijk bij normaal gebruik op waardes tussen de 1 op 16 en 1 op 18.
“Geef je gas dan klinkt een snorkelend inhaleren.”
Drie rijmodi
Dan de automaat: die heeft acht versnellingen. In de rijmodus -normaal- schakelt hij pas boven de 100 km/uur naar de acht. In standje -sport- doet hij dat nog later. Dan staat de bak toe dat de motor meer toeren maakt en nog kittiger reageert. Kies je voor -eco- dan reageert de auto slomer op het gas en beloont dat met een zo gunstig mogelijk verbruik. Ook rolt de 2008 dan ‘freewheelend’ bij gas los, met de motor stationair draaiend en los gekoppeld van de aandrijving.
“De leeuw moet je zogezegd even temmen.”
Conclusie
Gun jezelf een gewenningsperiode in de Peugeot 2008. Dat is het beste advies. Ga niet meteen af op het andere uiterlijk en interieur. Neem de tijd om de eigenzinnige positie van het stuurwiel te leren waarderen. Wil je comfort, dan krijg je comfort. Ook dat moet je ontdekken. Net zoals de geweldige hoeveelheid aan digitale mogelijkheden en aan de mogelijkheden om de driedimensionale projectie in het instrumentarium te doorgronden. De 2008 kan heel veel, neemt desgewenst veel uit handen, waarschuwt voor gevaren, houdt de auto binnen de wegmarkering en trakteert op comfort en sfeer. De leeuw moet je zogezegd even temmen en dan zul je ontdekken dat het een poeslieve en dankbare metgezel is. De 2008 GT met 155 pk en automaat kost rijklaar 36.960. Minder te besteden en ook liever minder digitaal vernuft, kies dan voor een andere versie. De instapprijs is 25.360 euro. Dan heb je de 1.2 PureTech met 100 pk en een handgeschakelde 6-bak.