Autotest – Opel Vivaro Irmscher GT (2019)
Typisch gevalletje van lest best
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Hij doet zijn felrode kleur alle eer aan. Deze Opel Vivaro Irmscher GT gaat als de brandweer. Alsof het beste tot het laatste bewaard is. Als een kleurrijk slotakkoord van een van de meest succesvolle bestelbussen.
Slechts 100 exemplaren
Want ja, bij het schrijven van deze test is de Opel Vivaro Irmscher GT van het toneel af. 100 exemplaren zijn er ook maar gebouwd. Gelukkig is degene die er een heeft weten te bemachtigen. Het is wellicht een van de fijnst rijdende bussen van de afgelopen jaren. Niet in de laatste plaats dankzij een luxe uitdossing en een fraai interieur met lederen bekleding en alcantara tegen raamstijlen en dak.
Coproductie
Hoe zit het dan met de Vivaro? Wel, Opel maakte jaren gebruik van platform en aandrijflijnen van Renault-Nissan. En als je goed kijkt zie je ook veel uiterlijke overeenkomst met de Renault Trafic en de Nissan NV300. Enkele jaren geleden haakte ook Fiat aan bij deze coproductie met de Talento. Samenwerkingen en samen bouwen zijn zeer gebruikelijk in de wereld van bestelbussen. De bakens zijn echter verzet. Opel is overgenomen door het PSA-concern en dus deelt de nieuwe Vivaro platform en techniek met de Peugeot Expert en Citroën Jumpy.
Opel Vivaro Irmscher GT ‘gelimiteerd’
De geteste Opel Vivaro Irmscher GT is dus eigenlijk een ‘uitloopmodel’. Een test van een bus die eigenlijk niet meer te koop is. Die al lastig was te bemachtigen, gezien de gelimiteerde productie. Een bus die daardoor iets exotisch krijgt en hebbeding wordt en zelfs over enkele jaren als occasion gewild zal zijn. Wie er een heeft gekocht die heeft een verstandige investering gedaan.
Juweeltje van een motor
De Irmscher GT is vooral een optisch verhaal. De 145 pk sterke 1.6 dieselmotor met twee turbo’s is niet getuned. Ook niet nodig, want het blok is bijzonder sterk en levendig. Vanaf tweeduizend toeren is de acceleratie zelfs imponerend voor een bus. Het is knap dat dan het brandstofverbruik niet alle perken te buiten gaat. Let je daar op door niet vol gas op te trekken en tijdig te schakelen, dan is 1 op 18 haalbaar!
Brandweerrode aandachttrekker
De brandweerrode kleur trekt de aandacht. De aanduiding Irmscher laat oudere Opel-liefhebbers zwijmelen, want die naam stond vroeger voor zeer sportief uitgedoste personenauto’s van dit merk. Rond Irmscher hangt eenzelfde soort aureool als rond tuner Abt voor Volkswagen en rond Cosworth voor Ford. Sportieve specials met een verhaal en een missie. Modellen die aandacht moesten trekken en merkliefhebbers moesten binden.
Indrukwekkend interieur
Dat binden doet de Opel Vivaro Irmscher GT met name met aankleding van het interieur. Je wordt welkom geheten met verlichte Irsmcher-aanduidingen in de opstapnissen. Een gravure meldt dat het om 1 exemplaar van 100 gaat. Dan valt het oog op de grijs lederen bekleding met rood stiksel en rood GT-borduursel in de rugleuningen. Portieren en dashboard zijn eveneens met leer afgewerkt. Alcantara siert de hemel en zorgt er tegelijk voor dat het interieur geen galmende klankkast.
Bijna een personenauto
Aan de achterkant van de rugleuningen van de voorstoelen zitten uitklapbare tafeltjes. De pookknop is met chroom afgewerkt. De voorstoelen zijn verwarmbaar. Het audiosysteem vult de hele cabine met behoorlijk goed geluid, mede dankzij speakers achterin het dak. Volume regelen en zenders wisselen die je met knoppen achter het stuurwiel. We kennen het bedieningssysteem van Renault. Bedienen kan ook met de touchscreen. TomTom-navigatie is geïntegreerd en verder ontbreekt het evenmin aan moderne connectiviteit inclusief online-mogelijkheden via een gekoppelde smartphone.
Sfeerverlichting in de laadruimte? Jawel!
De sfeer van exclusiviteit is doorgetrokken in de laadruimte van de dubbele cabine-versie. Zelfs de afwerking van lichte houtenpanelen lijkt bewust gekozen om de ruimte groter en lichter te doen lijken. Het apart zit hem in de zachtblauwe sfeerverlichting. Indirecte verlichting die is weggewerkt in vakjes en nisjes. Een blikvanger is trouwens ook de grote dakspoiler achter boven de dubbele deuren achter.
Conclusie
De Opel Vivaro Irmscher GT is een must have voor liefhebbers. Een rijdende weelde voor wie dacht dat busjes niet uitblinken in souplesse en comfort. Hij imponeert, verleidt en bekoort. Maar het is een conclusie van een bus die je niet meer nieuw bij de dealer kunt bestellen. Echter, het is te verwachten dat Opel zijn nieuwe Vivaro (de PSA-adept) op termijn ook in een Irmscher-uitdossing gaat brengen. Tot dan kun je in de buurt van luxe en rijcomfort komen door een de nieuwe Vivaro te kiezen in de uitvoering Innovation. Kies dan voor de 2.0 diesel van 177 pk met 8-traps automaat. Opel levert ook een heel arsenaal aan opties en pakketten. Benieuwd? Kijk op opel.nl bij bedrijfswagens.