Autotest – Opel Vivaro 2.0 Diesel 150 pk Innovation (2020)
Bekende naam, nieuwe basis
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Opel Vivaro is niet meer wat hij is geweest. Hij komt nu uit een andere familie. Wat betekent dat voor zijn kwaliteiten? Wij zochten het uit.
Gretig aftrek
Sinds het eerste model uit 2001 vormde de Opel Vivaro een eenheid met de Renault Trafic en Nissan Primastar. Sinds 2017 is Opel onderdeel van de PSA Group en dat heeft ook gevolgen voor deze samenwerking op gebied van bedrijfswagens. Die kwam ten einde, waardoor de huidige Opel Vivaro sinds 2019 gelijk is aan de al bestaande PSA-drieling Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce. Busjes die gretig aftrek vinden bij verschillende klantengroepen. Wat heeft de Opel te bieden?
Laadruimte
Wij rijden met de grootste uitvoering, de L3H1, met enkele cabine met drie zitplaatsen. De laadruimte achterin meet 6,1 m3, of zelfs 6,6 m3 als je de extra ruimte in de cabine (via het optionele doorlaadluik) meerekent. Het laadvermogen van de Vivaro hangt uiteraard af van de configuratie, maar bedraagt tussen de 975 en 1.505 kg. Ons testexemplaar mag 1.440 kg vervoeren. Bij deze lange L3H1 is een verhoogd laadvermogen standaard, bij de kortere versies is dat optioneel.
180 graden geopend
De wielkasten nemen een minimum aan laadruimte in. De afstand tussen de wielkasten is net zo breed als de achterste deuropening. De achterdeuren openen in principe 90 graden, maar na het omhalen van een vergrendeling kunnen ze 180 graden open. Dan zitten ze sowieso niet in de weg bij het inladen. Ook de schuifdeur biedt ruime toegang en opent optioneel elektrisch. Ook optioneel is een schuifdeur aan de linker kant.
Beperkte hoogte
Bij de ontwikkeling van de bestelbus heeft men de hoogte bewust tot 1,90 meter beperkt. Zo kan je nog steeds de meeste parkeergarages in. Handig voor de personenversies van de auto. De binnenmaten van de Vivaro zijn keurig vergelijkbaar met de directe concurrentie. De hoogte van de laadruimte meet ca. 1,4 meter. Een verhoogd dak is voor de Vivaro niet leverbaar, maar voor de meeste ladingen is deze hoogte voldoende.
De laadopening aan de achterzijde is wat aan de smalle kant ten opzichte van de totale voertuigbreedte. Een van de kastdelen die we wilden vervoeren – 1,5 meter hoog en had qua binnenmaten diagonaal moeten passen – kregen we er daardoor net niet in. De andere onderdelen van de kast vonden echter prima plek. Handig zijn de verschillende bevestigingsogen voor spanbanden.
Doorlaadluik
Wil je iets vervoeren dat langer is dan de laadruimte? Dan biedt het al genoemde doorlaadluik wellicht uitkomst. Een paneel rechts in de cabinewand kan heel eenvoudig worden weggenomen. De meest rechter zitplaats klapt vervolgens moeiteloos omhoog om in de cabine plaats te maken voor meer lading. Ook zonder gebruik te maken van het doorlaadluik is dat handig. Op de cabinevloer zit bovendien nog een bevestigingspunt voor bijvoorbeeld een spanband.
Functionele cabine
Het dashboard is voorzien van verschillende opbergvakken, al zijn die niet allemaal even handig. Vlakbij de versnellingspook zit bijvoorbeeld een vakje waar je smartphone nét niet in past. Bovenop het dashboard zit een mooi diep vak, maar tijdens het rijden kan je daar alleen op de tast iets uit halen.
Veel opbergruimte
Wél handig zijn de ruime portiervakken, bekerhouders en de twéé dashboardvakken bij de passagiers, waarvan de bovenste afsluitbaar is (de airbag zit in het vlakke deel bovenop het dashboard). Vanuit de rugleuning van de middelste zitplaats kan een draaibaar tafeltje worden geklapt. Handig voor bijvoorbeeld een tablet of (niet al te grote) laptop. Klap je de zitting naar voren, dan blijkt daaronder een smal maar diep opbergvak te zitten. De meest rechter zitplaats kan zoals vermeld worden opgevouwen om plaats te maken voor meer lading.
Uitrusting
De prijslijst begint bij de Selection. Die brengt de essentiële uitrusting met zich mee, maar niet veel meer dan dat. Airco vind je bijvoorbeeld pas bij de Edition, net als een verstelbare bestuurdersstoel, de opbergruimte in de voorbank, een gekoeld dashboardkastje en een extra 12V-aansluiting. Verder heeft de Edition een regensensor en automatische verlichting. Er is een radio met USB- en Bluetooth-verbinding, maar geen touchscreen. Cruise Control en Hill Climb Assist zijn wel altijd standaard, ook bij de Selection.
Luxe
Echte luxevoorzieningen zijn te vinden bij de door ons geteste Innovation. Met zijn wieldoppen die de gehele velg afdekken en bumpers in carrosseriekleur ziet die er niet alleen luxer uit, ook krijg je dan onder meer een multimediasysteem met 7-inch touchscreen (incl. Apple CarPlay en Android Auto) en een met leder bekleed stuurwiel met knoppen voor het bedienen van functies.
Op gebied van assistentie beschik je met de Innovation over onder andere automatisch grootlicht, rijstrookbegeleiding, dodehoekwaarschuwing (via lampjes in de zijspiegels) en parkeersensoren. Veel van de standaarduitrusting van de Innovation is voor de Edition wel optioneel te bestellen. Met diezelfde optielijst is ook de Innovation nog met talrijke andere zaken uit te rusten.
(Geen) navigatie
De Vivaro wordt standaard geleverd zonder navigatie. Dat geldt ook voor de Innovation. Een bewuste keuze, want je spaart zo ruim duizend euro uit voor het Navigatiepakket of het afzonderlijke MultiMedia Navi Pro. Door je eigen smartphone te koppelen kan je bijvoorbeeld Google Maps laten weergeven op het centrale touchscreen. Net zo handig en je hebt altijd de meest actuele kaarten.
Spiegelen
In de kleinere – en in de basis nieuwere – Combo levert Opel een volledig digitale binnenspiegel. Via een in de spiegel geïntegreerd beeldscherm kan je niet alleen tijdens het rijden naar achteren kijken alsof je door de achterruit kijkt, maar ook heeft die spiegel een dodehoekfunctie. Dan zie je in breedbeeld alles dat zich rechts naast de auto afspeelt. Ideaal bij bijvoorbeeld rechts afslaan naast een fietspad.
Het zou een uitkomst zijn om die ook te leveren voor de Vivaro. Wellicht komt die nog bij een volgende update van de auto. De Vivaro is voorzien van een reguliere achteruitkijkspiegel. Door die spiegel volledig naar rechtsonder te draaien is die tot op zekere hoogte ook te gebruiken als dodehoekspiegel. Verder is de Vivaro optioneel leverbaar met een achteruitrijcamera als aanvulling op de parkeersensoren.
Rijden
Niet alleen de functionaliteit, ook de rijeigenschappen zijn belangrijk. Wat dat betreft kunnen we concluderen dat de Vivaro een fijn rijdende bus is. Het rijgedrag komt heel dicht in de buurt van dat van een personenauto. Je zit een stuk hoger en meer rechtop, maar de bediening is prettig. Het koppelingspedaal geeft goede feedback, de pook laat zich vrij soepel door de versnellingen bewegen en ook op het stuurgedrag is niets aan te merken.
Het overige rijcomfort is eveneens dik in orde. Zelfs leeg worden korte oneffenheden goed weggewerkt. Alleen echt grote hobbels worden duidelijk doorgegeven in de vorm van carrosseriebewegingen. Bij het optrekken laat de motor duidelijk van zich horen, maar die blijft eenmaal op constante snelheid mooi op de achtergrond. Ook op de snelweg.
Windgevoeligheid
Rijwind is eigenlijk alleen op de snelweg aanwezig, maar een gesprek blijft goed mogelijk zonder stemverheffing. Door het overwegend mooie weer tijdens de testweek was de rijwindgevoeligheid niet uitvoerig te testen, maar het lijkt erop dat de Vivaro zich niet snel uit koers laat brengen. Je voelt de wind wel aan de bus trekken, maar tegensturen hoeft bijvoorbeeld niet tot nauwelijks.
Assistentie
De rijhulpsystemen doen hun werk goed. Ze grijpen alleen in als het echt noodzakelijk is en verder heb je er geen last van. Hoewel de rijstrookbegeleiding zijn waarschuwende piepje, dat aan een ingreep vooraf gaat, wel erg snel laat horen. Dat systeem hebben we dus toch maar uit gezet. Dat onthoudt de Vivaro gelukkig ook voor de volgende rit.
De adaptieve cruise control werkt prettig. Het grijpt bijvoorbeeld niet ruw in wanneer iemand ineens voor je duikt. Wel zou het de auto wat eerder op gang mogen brengen zodra er weer ruimte is. Dat geldt overigens voor bijna alle auto’s met adaptieve cruise control.
Motoren
Het motorenaanbod bestaat uit een 1.5-liter viercilinder dieselmotor met een vermogen van 102 pk en een 2.0-liter viercilinder dieselmotor met 122, 150 of 177 pk. De transmissie is in principe een handgeschakelde zesbak. De 122 pk sterke diesel is er optioneel ook met achttrapsautomaat en bij de 177 pk-versie is die automaat standaard.
Volledig elektrisch
Binnenkort verschijnt voor zowel de Vivaro als de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce ook een volledig elektrisch aangedreven versie, die afhankelijk van het gekozen batterijpakket een actieradius van zo’n 200 tot ruim 300 kilometer heeft.
Genoeg vermogen
Wij reden met de 150 pk-versie. Hoewel we de Vivaro niet met écht zware belading hebben kunnen testen, denken we niet dat je daarmee snel vermogen te kort zult komen. Ook met wat lichtere belading zijn in ieder geval nog steeds vlotte, moeiteloze inhaalacties mogelijk. Daarmee is de 177 pk-variant eigenlijk vooral interessant voor wie echt graag een automaat wil en niet genoeg heeft aan een vermogen van 122 pk.
Verbruik
Het verbruik schommelde tijdens de testweek rond de 1 op 15. We reden wel hoofdzakelijk leeg en buiten de bebouwde kom op een mix van snelwegen en N-wegen. Met lading en/of meer kilometers in de stad zal het verbruik natuurlijk minder gunstig uitvallen. Ter vergelijk: het officiële gemiddelde verbruik bedraagt 1 op 18,8. Het blijven nette waarden.
Prijzen
De prijzen hangen natuurlijk volledig af van de configuratie, maar de prijslijst begint bij 17.999 euro voor een 102 pk sterke L1H1 Selection. De door ons geteste L3H1 Innovation is er vanaf 26.449 euro met een vermogen van 122 pk, of 27.149 euro met 150 pk. De Platform Cabine (L2H1 met verhoogd laadvermogen) voor een op maat gemaakte opbouw is er vanaf 22.499 euro, maar dat is nog zonder die opbouw.
Welke wordt het?
De Opel Vivaro wordt zoals gezegd ook geleverd als Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce. Kijkend naar de vanafprijzen is de Opel het voordeligst, al bedraagt het verschil letterlijk één euro. De Citroën en Peugeot zijn er vanaf exact 18.000 euro en de Toyota kost minimaal 18.315 euro. Het motorenaanbod komt overeen, prijzen en uitrusting verschillen slechts op detailniveau van elkaar. Wie heel specifieke wensen heeft kan de prijslijsten eens naast elkaar leggen, maar de uiteindelijke keuze maak je vooral op basis van algemene merkvoorkeur.
Zo hebben de verschillende merken ook een verschillend serviceaanbod. Toyota valt daarbij in het bijzonder op: maar liefst 5 jaar of 200.000 kilometer algemene garantie. De overige merken bieden de ‘standaard’ 2 jaar algemene garantie, wel zonder kilometerbeperking. Opel biedt daarnaast een overzichtelijk Opel Onderhoud-programma, waarbij je zelfs op afstand met de monteur mee kunt kijken.
Personenvervoer
Van al deze modellen is overigens ook een personenuitvoering leverbaar. Onder de naam Combi vind je bij deze merken een ‘gewoon’ personenbusje, maar de wat luxere, meer als personenauto bedoelde uitvoering krijgt bij al deze merken een volledig eigen typenaam. Dat zijn respectievelijk de Opel Zafira Life, Citroën Space Tourer, Peugeot Traveller en Toyota ProAce Verso.