achtergrondafbeelding

Autozoeker

Opel Zafira life

In 1999 presenteerde Opel de eerste generatie Zafira: een forse MPV op basis van de Astra. De zevenzitter bleek al snel een groot succes. In 2001 verscheen de Zafira ook in OPC-uitvoering. Met een vermogen van bijna 200 pk was dat de snelste MPV die in Europa werd verkocht. Naast voor de hand liggende, Chevrolet-, Holden- en Vauxhall-varianten voor andere wereldmarkten was er ook nog een opvallende rebadgeversie. In Japan werd de auto namelijk enige jaren verkocht als Subaru Travic. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 1999 presenteerde Opel de eerste generatie Zafira: een forse MPV op basis van de Astra. De zevenzitter bleek al snel een groot succes. In 2001 verscheen de Zafira ook in OPC-uitvoering. Met een vermogen van bijna 200 pk was dat de snelste MPV die in Europa werd verkocht. Naast voor de hand liggende, Chevrolet-, Holden- en Vauxhall-varianten voor andere wereldmarkten was er ook nog een opvallende rebadgeversie. In Japan werd de auto namelijk enige jaren verkocht als Subaru Travic.

Tourer
In 2005 verscheen de tweede generatie, waarbij men doorging met het bestaande concept. Opnieuw was de auto nauw verwant aan de Astra en verscheen er een OPC-uitvoering. Die was uiteindelijk zelfs bijna 250 pk sterk. In 2011 kwam de derde generatie op de markt. Nog altijd was de auto technisch gebaseerd op de Astra, maar nam daar in uiterlijke zin meer afstand van. De typenaam werd gewijzigd in Zafira Tourer, naar de nieuwe verzamelnaam voor de ruimtemodellen van het merk. In 2016 onderging de Zafira Tourer een tussentijdse facelift, waarbij de naam nog eens wijzigde naar Zafira Sports Tourer.

Opvolger
De productie van de derde generatie stopte in 2019. De opvolger is wellicht opvallend te noemen. Nu de vraag naar MPV's – zeker wat betreft grote modellen als de Zafira – flink is afgenomen neemt de Zafira de gedaante van een (luxe) personenbusje aan. De auto is een rebadgevariant van de Citroën Jumpy/Peugeot Expert geworden. Dat laatste is dan weer minder verrassend, aangezien Opel nu bij PSA hoort. Ook de personen- en besteluitvoering van de Vivaro zijn een Opel-variant geworden van de Jumpy/Expert.