Autotest – Nieuwe Opel Zafira Life: vertrouwde naam, nieuw concept
Rijden met de luxe ruimtereus
Wie tegenwoordig zoekt naar een MPV, komt bedrogen uit. De automarkt wordt op dit moment gedomineerd door SUV’s in allerlei soorten en maten. Opel houdt zijn geliefde Zafira in leven, maar niet op de manier zoals je de Zafira ooit hebt leren kennen. Als volwaardige MPV dus. De opvolger van de Zafira – de Zafira Life – is wat je noemt een busje. De ruime gezinsauto is in de basis namelijk een Vivaro. Doet hij de naam Zafira eer aan?
Markt hotelshuttles groeit
Waarom is de nieuwe Zafira gebaseerd op de Vivaro? De reden is simpel. De markt voor MPV’s is de afgelopen vijf jaar compleet ingestort. Waar voorheen bijna elk volumemerk een ruime MPV in de showroom had staan, zijn er nu nog enkele over. Daarentegen groeit de markt voor ruim personenvervoer en luxe hotelshuttles gestaag. En dat biedt kansen. Het was te kostbaar om de Zafira als zelfstandig model te ontwikkelen. Daarom is gekozen voor deze oplossing.
Luxe uitvoering Vivaro
De Zafira is een belangrijk model in de historie van Opel. Sinds de introductie in 1999 groeide de MPV uit tot een waar succesnummer. Opel wilde de naam Zafira niet laten doodbloeden. Daarom werd besloten om een luxe personenuitvoering van de Vivaro te ontwikkelen die de naam Zafira Life kreeg.
Life?
Vanwaar de toevoeging Life? Alle personenuitvoeringen van bedrijfsauto’s krijgen bij Opel de naam Life (Combo Life, Vivaro Life). Vandaar de nieuwe naam Zafira Life.
Comfortabel rijgedrag
De Zafira Life moet zich duidelijk onderscheiden van de bestelautovariant, maar feit blijft dat de gelijkenis met de Vivaro groot blijft. Overigens maakt Opel zich er niet makkelijk vanaf met een paar extra logo’s en gewijzigde bumpers. De Zafira Life kreeg een luxer interieur met onder meer een 7-inch touchscreen, een met leder bekleed stuurwiel, met leder beklede stoelen met verwarming en massagefunctie, een tweedelig panoramadak, lichtmetalen wielen, getinte ramen en diverse verchroomde accenten.
Lounge
Wil je een nog luxer interieur, dan kun je de Lounge-uitrusting bestellen. De Zafira Life krijgt dan vier verschuifbare met leder beklede stoelen en een klaptafel. Ook technisch werd de Zafira Life aangepast. Ten opzichte van de Vivaro kreeg hij een aangepaste achteras voor een comfortabeler rijgedrag.
Lees ook: Opel doet gek met deze O-Team Zafira Life
Luxe ruimtereus
Ondanks de beduidend luxere uitrusting blijft het verwantschap met de Vivaro zichtbaar. De Zafira Life oogt met zijn hoekige carrosserie echt als een luxe bestelauto. Dat bestelautoplatform heeft echter ook veel voordelen. De instap- en zitpositie zijn lekker hoog. Voorin heb je twee losstaande stoelen, waarvandaan je uitkijkt over het brede dashboard. Verder is er meer dan genoeg ruimte om al je spullen op te bergen.
Maximaal negen zitplaatsen
Het dashboard is voorzien van twee dashboardkastjes en tussen de twee voorstoelen past makkelijk een grote weekendtas. Ook achterin profiteer je van de praktische basis. Dankzij twee grote schuifdeuren stap je zeer gemakkelijk in. De zittingen zijn zeer comfortabel en langere personen (de redacteur 1,87 meter lang) hebben op alle drie de zitrijen meer dan genoeg beenruimte.
Drie lengtematen
Dankzij drie verkrijgbare lengtematen, (4,70 meter, 4,95 meter, 5,30 meter) en maximaal negen zitplaatsen kom je niet snel ruimte tekort. De testauto is van handsfree elektrisch bedienbare schuifdeuren voorzien. Heel handig bij het in- en uitstappen.
Lees ook: Verkoop Opel bedrijfswagens plust 35%
Wendbaarder dan je zou verwachten
We rijden met de Zafira Life weg uit een ondergrondse parkeerplaats. Het is af en toe even opletten voor stoepjes en muurtjes, maar nergens komen we in moeilijkheden. Dankzij zijn hoogte van 1,90 meter kun je gemakkelijk de parkeergarage in- en uitrijden. Ook de compacte draaicirkel van iets meer dan 11 meter komt goed van pas. Ondanks zijn afmetingen is de Zafira Life wendbaarder dan je zou verwachten.
Opel Zafira Life (2019) – Lekker Praktisch #20 – AutoRAI TV
Comfortabel cruisen
Eenmaal op de snelweg blijkt de luxe ruimtereus een comfortabele reisauto te zijn. Oneffenheden in het wegdek worden goed opvangen en de Zafira Life voelt nooit oncomfortabel of onstabiel aan. In bochten helt de carrosserie wat over, maar dat is deels te wijten aan de hoge carrosserie. Dit soort auto’s nodigen dan ook niet uit tot een dynamische rijstijl. Nee, comfortabel cruisen is het advies.
Enkel dieselmotoren
In Nederland wordt de Zafira Life verkrijgbaar met een 2,0-liter dieselmotor met 110 kW (150 pk) gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of (130 kW) 177 pk met automatische achttrapstransmissie. Wij rijden met 130 kW-serie die bij het starten duidelijk laat blijken dat hij aanwezig is. Eenmaal op bedrijfstemperatuur hoor je hem nauwelijks. De handgeschakelde zesversnellingsbak schakelt trefzeker en 110 kW (150 pk) is meer dan genoeg. Tijdens de autotest verbruikt de dieselmotor gemiddeld vijf liter diesel per honderd kilometer (1:20).
Verwarrend navigatiesysteem
Het 7-inch infotainmentsysteem werkt prima, maar blinkt niet uit in het geven van aanwijzingen. Af en toe wordt ons verteld dat we rechtsaf moeten slaan, terwijl de navigatiekaart duidelijk laat zien dat we linksaf moeten. De rijassisentiesystemen werken goed. De rijstrookassistent grijpt subtiel in wanneer dat nodig is.
Conclusie
Wordt de Zafira Life dan het nieuwe, succesvolle hoofdstuk in de geschiedenis van de Zafira? Het is lastig te zeggen. Voor taxibedrijven en hotels is de Zafira Life een aantrekkelijke reisauto. Hij is ruim, biedt op alle zitrijen meer dan genoeg ruimte, comfortabel en zuinig. Voor particuliere kopers wordt het een ander verhaal. Opel adverteert de Zafira Life voor een prijs van 31.499 euro, exclusief de BTW en BPM. Daar zit precies het probleem.
Minimaal 54.406 euro
Wil je de Zafira Life als particulier aanschaffen, dan dien je minimaal 56.406 euro te betalen. Tel daarbij ook op dat de Zafira Life uitsluitend met dieselmotoren verkrijgbaar is. Het valt dus te betwijfelen of de Zafira Life veel particuliere kopers over de streep trekt. Wie weet brengt de volledige elektrische variant in 2021 daar verandering in. Misschien wordt dat wel de auto die het succes van de Zafira-reeks in Nederland voortzet, als het belastingklimaat voor volledig elektrische auto’s in 2021 gunstig uitpakt.