Autotest – Nissan Qashqai DIG-T 163 (2018)
Beetje sneeuw doet hem niets...
Nissan heeft de Qashqai vernoemd naar een nomadische stam. Reizende volken, die kunnen afzien onder barre omstandigheden en bij bittere kou. Die naam past hem.
Veel concurrentie
Elf jaar geleden kwam de Nissan Qashqai op de markt. Het was toen een van de eerste crossovers in zijn soort. Inmiddels is de concurrentie groot. Bijna elke merk heeft een soortgelijk model. Logisch, want de verkoop van de Qashqai was direct jaloersmakend hoog. In 2017 is een nieuwe versie gepresenteerd. Het uiterlijk is sportiever en agressiever van snit en het rijgedrag is beduidend verfijnder.
Hoog op de wielen
De Nissan Qashqai staat betrekkelijk hoog op de wielen. Het maakt hem stoer. En een groot voordeel: hij ploetert zich gemakkelijk door een dikke laag sneeuw. Helaas moet je wel eerst zo’n hoop van het dak zien te krijgen en dan wreekt zijn hoogte zich. Ook de verwarmbare voorruit van de geteste Nissan Qashqai DIG-T 163 Tekna+ moet dan de handdoek in de ring werpen.
Flink stiller
Op weg naar de sneeuw bewijst de Qashqai zijn reiscomfort. En dat merk je als je uren achter het stuur zit. Ook de hoge zitpositie is plezierig. Om deze eigenschap kiezen trouwens veel mensen juist voor een crossover. Het meest opvallend is de verbeterde geluidsisolatie. In vergelijking met de vorige generatie Qashqai is het interieur flink stiller, zeker op hogere snelheden. Windgeruis en motorgeluid hoor je nauwelijks.
Ontdekkingstocht
De Nissan Qashqai stuurt direct en licht, het onderstel is vrij straf gedempt. De remmen grijpen krachtig aan. De handbak schakelt fijn en licht. Het samenspel tussen gas en koppeling is wel even een ontdekkingstocht om wegrijden vanuit stilstand soepel te laten verlopen. Dat komt ook doordat je de motor nauwelijks hoort. Ongemerkt maakt die snel dan net even meer toeren dan nodig. Kwestie van wennen.
“In de derde versnelling een rotonde over, gas geven en hij pakt zonder morren en trillen op”
Vlot inhalen mogelijk?
De DIG-T 163 is de krachtigste benzineversie. De 1,6-liter motor van 120 kW (163 pk) is gewillig. In de derde versnelling een rotonde over, gas geven en hij pakt zonder morren en trillen op. In de hoogste zesde versnelling merk je dat hij de meeste trekkracht levert boven de drieduizend toeren. Terugschakelen naar de vijfde versnelling is beter, als je vlot wil inhalen. De motor is overigens opvallend zuinig. We kwamen bij de test op een gemiddelde van 1 : 16,5 en dat is maar iets boven het opgegeven fabrieksverbruik.
Helikopterview
De Tekna+ is de meest rijke uitvoering. Te veel om alles op te noemen. Een paar zaken vallen dan op, zoals de Around View Camera, die bij langzaam manoeuvreren een helikopterview van de omgeving rond de auto op het beeldscherm in de middenconsole laat zien. Ook handig: als je de knop op de afstandsbediening voor sluiten en openen van de deuren langer ingedrukt houdt gaan alle ramen automatisch open of juist dicht. Fijn foefje als het bloedheet is. Kun je alvast het interieur laten doorwaaien door vanuit huis de boel open te zetten.
Conclusie
Houdt de Nissan Qashqai zich nog staande tussen de toenemende concurrentie van bijvoorbeeld de VW Tiguan, Seat Ateca, Ford Kuga of Hyundai Tucson. De verschillen zijn miniem, prijzen zitten dichtbij elkaar. Je vergelijkt op uitrusting en ruimte en kijkt naar uiterlijk en praktische mogelijkheden. Een vergelijking die bij veel mensen toch in het voordeel van de Nissan uitpakt, gezien de aanhoudend sterke verkopen. En eerlijk gezegd, we begrijpen het. De Qashqai voelt zo vertrouwd als een goed zittende jas die je al lang draagt.
Prijzen
De Nissan Qashqai is er vanaf 26.990 euro. Dat is de versie DIG-T 115 met een 1,2-liter benzinemotor. Verder is hij leverbaar als diesel: dCi 110 en dCi 130, dus met 110 of 130 pk. De DIG-T 115 en dCi 130 zijn ook verkrijgbaar met automaat. En bij deze laatste is nog All Mode vierwielaandrijving mogelijk.