Autotest – Toyota C-HR High Power Hybrid (2020)
De dag die je wist dat zou komen.
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Je kon erop wachten: na de Corolla levert Toyota nu ook de Toyota C-HR als High Power Hybrid. Een Toyota Hybrid met extra vermogen. Reden voor Toyota om zijn opvallend gelijnde compacte crossover maar meteen te vernieuwen. Wat moet je weten over de nieuwe Toyota C-HR en hoe rijdt de High Power Hybrid?
High Power Hybrid
High Power Hybrid betekent in het geval van de Toyota C-HR een nieuwe 2,0-liter benzinemotor en een elektromotor voor de aandrijving. Het gecombineerde vermogen bedraagt 135 kW/184 pk. De sterkste hybride versie van de crossover komt naast de al langer bestaande 1.8 Hybrid op de markt. Die levert 90 kW/122 pk. Er is verder een 1.2 Turbo met enkel een benzinemotor (85 kW/116 pk).
Nog fijner
Denk nu niet dat je met de Toyota C-HR High Power Hybrid een Toyota Yaris GRMN (rijtest!) of Toyota Supra (rijtest!) het nakijken geeft, maar Toyota’s hybride auto wordt er beslist nog fijner van. Je haalt op de snelweg bijvoorbeeld veel vlotter een vrachtauto in. Daarbij trekt de Toyota vanuit stilstand snel op, in 8,2 seconden zit je op 100 km/uur. Het dan gierende motorgeluid – inherent aan de constructie met standaard CVT-automaat – hebben wij niet als vervelend ervaren, omdat het niet heel nadrukkelijk aanwezig is.
LEES OOK: WAT IS EEN HYBRIDE AUTO?
Toyota C-HR: auto met hoge instap
Het hogere vermogen sluit goed aan op het uitstekende onderstel van de Toyota C-HR. De auto met hoge instap blijft in snel genomen bochten lang stabiel en voelt over het geheel lichtvoetig aan. Wellicht dat sturen net wat meer gevoel zou mogen geven, maar klagen kunnen we dit met geen mogelijkheid noemen. De Toyota C-HR rijdt gewoon heel prettig, zeker voor een auto met hoge instap. Het onderstel biedt comfort – dwarsrichels in het wegdek worden bijvoorbeeld keurig weggefilterd – maar ook sportiviteit.
Boerenprotest
De Toyota hybrid SUV kan in stedelijke gebieden tot 80 procent van de tijd elektrisch rijden, zegt Toyota. Nieuw is dat je dit in het instrumentarium kunt zien. Wij haalden die 80 procent op een haar na. Dat het spitsverkeer in Lissabon – waar Toyota de nieuwe Toyota C-HR aan de pers voorstelde – nog drukker is dan het Malieveld in Den Haag tijdens een boerenprotest, pakte gunstig uit voor Toyota. Vooral in fileverkeer slaat de elektromotor aan. Nadat we konden doorrijden, zakte het percentage al snel onder 40 procent.
‘No more boring cars’
De Toyota C-HR is in 2016 de eerste Toyota die onder de ‘no more boring cars’-filosofie van het merk wordt geboren, de sportauto Toyota GT86 daargelaten. Blijkbaar valt Toyota nog niet in slaap bij het design, want dat is minimaal gewijzigd. De grille is breder dan voorheen en de mistlampen zijn meer naar buiten geplaatst en bovendien wat hoger. Hierdoor lijkt de voorzijde breder dan die eigenlijk is, aldus Toyota.
Toyota crossover
De koplampen zijn ook opnieuw vormgegeven, al lijken ze nog erg op de vorige exemplaren. De dagrijverlichting en knipperlichten vormen één geheel met diezelfde koplampen. Ledverlichting is standaard. De knipperlichten zijn niet langer van het dynamische type. Die heeft de Toyota crossover nog wel vanaf het uitrustingsniveau First Edition, maar dan voortaan aan de achterzijde waar ze sowieso gebruikelijker zijn.
Standaard ledverlichting
Ook aan de achterzijde moet je driemaal kijken voordat je ziet wat Toyota gewijzigd heeft. Een zwartkleurige glimmende sierstrook verbindt voortaan beide achterlichten met elkaar, ook om de auto hier optisch breder te laten lijken. Die achterlichten hebben bovendien een ander design. Wat ons betreft overigens niet per se mooier dan voorheen. Ledverlichting is ook hier standaard.
Overigens blijkt uit een poll in onze Instagram Stories dat het merendeel van de stemmers de achterlichten wel beter vindt dan eerst (158 versus 41 stemmen).
Enkel uitlaatpijpje
De door ons gereden 2.0 High Power Hybrid herken je aan de diffuser achter, al vinden we dit een té sportieve benaming voor de zwarte kunststof. Een dubbele uitlaat zoals de Toyota Corolla High Power Hybrid die wel heeft, ontbreekt. De nieuwe Toyota C-HR High Power Hybrid moet het doen met een enkel uitlaatpijpje dat onder de bumper vandaan komt en de auto wat tekort doet.
Toyota C-HR, nu met Apple CarPlay
Een volgende vernieuwing betreft het infotainment van de Toyota C-HR. Nieuw is Apple CarPlay. Dat lijkt in de tijd waarin we nu leven niet meer dan logisch, maar tot voor kort was de kleine Toyota Aygo de enige Toyota met deze functionaliteit. Het vernieuwde infotainment biedt trouwens ook Android Auto, maar dit besturingssysteem ondersteunt Nederland officieel (nog) niet.
Tesla lacht ons vast uit
Aan weerzijden van het centrale display van het infotainment bevinden zich voortaan fysieke knoppen. Hoera! Tesla lacht ons vast uit, maar hallo, wij gebruiken nog een geprinte boardingpass als we vliegen, simpelweg omdat onze smartphone altijd net op de sluimerstand overschakelt op het moment dat we door het poortje bij de douane willen. Ook fijn is dat het scherm iets naar de bestuurder is gekanteld en mede hierdoor goed af te lezen. De materialen zijn luxer, zegt Toyota, maar die vinden we in zijn voorganger al dik in orde.
LEES OOK: DIT IS DE DUURSTE TOYOTA DIE JE KUNT KOPEN
‘Houd hier links aan’
De navigatie van de Toyota C-HR is nog altijd niet de meest verfijnde, maar voldoet. De kaartweergave kan mooier en de aanwijzingen roepen soms vragen op. ‘Houd hier links aan’ terwijl je eigenlijk de weg vervolgt. Hoe dan ook, we kwamen zonder problemen op onze eindbestemming aan. Nieuw is dat Toyota ‘over the air’-kaartupdates biedt, draadloos dus.
Nieuwe Toyota C-HR vanaf december 2019 in de showroom
De prijzen van de nieuwe Toyota C-HR beginnen bij 28.295 euro voor de 1.2 Turbo met alleen een benzinemotor. De 1.8 Hybrid is er vanaf 30.995 euro. Voor de door ons gereden 2.0 High Power Hybrid moet je minimaal 34.190 euro meenemen, maar dan krijg je ook een meer complete uitrusting, zoals grotere lichtmetalen wielen. Bij een gelijke uitrusting is het prijsverschil met de 1.8 Hybrid 995 euro, hetzij tijdelijk. Ons advies: als de portemonnee het toelaat, altijd doen. Daarbij: volgens Toyota stijgt het verbruik met slechts minder dan 10 procent.
De nieuwe Toyota C-HR staat vanaf december 2019 in de showroom.