Autotest – MINI John Cooper Works Clubman (2019)
Voor het eerst meer dan 300 pk in een MINI.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De MINI John Cooper Works (JCW) Clubman is net als de reguliere Clubman opgefrist aan de buiten- en binnenkant. Maar heel schokkend zijn alle cosmetische aanpassingen niet. Het grootste vuurwerk komt onder de motorkap vandaan. En met vuurwerk bedoelen we écht fireworks.
‘Lets-go-crazy-bui’
Een autofabrikant grijpt een tussentijdse opfrisbeurt vaak aan om ook de motoren van een upgrade te voorzien. Het resultaat is dan vaak een lager brandstofverbruik, minder CO2-uitstoot en misschien een paar pk winst. Tijdens de ontwikkeling van de JCW-versie van de vernieuwde Clubman had MINI kennelijk een ‘lets-go-crazy-bui’. Want MINI heeft gewoon de krachtbron van de nieuwe BMW M135i van de schappen gepakt.
Verschil was te klein
Waarom? Op die vraagt geeft Alfred Wahl antwoord in een interview met AutoRAI.nl. Hij is de Project Leader van de vernieuwde Clubman. “Het verschil tussen de vorige John Cooper Works Clubman en de Cooper S Clubman was in de optiek van MINI te klein. Het ging om 231 pk versus 192 pk. De krachtbron van de nieuwe BMW M135i past zonder problemen in de Clubman en Countryman, vandaar dat we gekozen hebben om deze motor te gebruiken in de JCW-versies van de Clubman en Countryman.”
“Het verschil tussen de vorige John Cooper Works Clubman en de Cooper S Clubman was te klein.”
+75 pk, +100 Nm
Het resultaat is dat de vernieuwde MINI Clubman John Cooper Works er in een keer 75 pk en 100 Nm aan trekkracht bij krijgt, dat is 32 procent meer peekaa’s en 28 procent meer koppel. Dat is wat je noemt een upgrade! Door die krachtkuur is dit niet alleen een bloedsnelle MINI, maar ook de eerste MINI die de magische grens van 300 pk overstijgt. Het blok komt te liggen in deze vernieuwde Clubman JCW, de opgefriste MINI Countryman John Cooper Works en ook in de op 3.000 stuks gelimiteerde MINI Cooper GP.
264 km/u
Wat ligt er dan precies onder de motorkap? Het gaat om een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 306 pk (225 kW) met maximaal 450 Nm aan trekkracht. Dat is wat je noemt power! Het topvermogen van 306 pk is beschikbaar tussen 5.000 en 6.250 toeren per minuut en alle 450 Newtonmeters aan koppel kun je tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut benutten. De topsnelheid op papier bedraagt 250 km/u, maar op de Duitse Autobahn tikken we zelfs de 257 km/u aan. Collega-journalisten kregen zelfs 264 km/u in beeld.
Achttraps automaat
MINI koppelt de vierpitter aan een achttraps Steptronic Sport-automaat. Die schakelt lekker snel en afhankelijk van de gekozen rijmodi ook nog eens heel sportief. Naar wens kun je ook met flippers schakelen.
4,9 seconden
De 0-100-tijd van de MINI Clubman John Cooper Works is voor een MINI heel memorabel. Deze familiewagon duikt namelijk als eerste MINI onder de 5-seconden-grens! Met behulp van launch control zijn er slechts 4,9 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. Realiseer dat dit net zo snel is als een Porsche 911 of BMW M3 van een paar generaties terug. Jawel, met deze MINI ben je heel veel weggebruikers te snel af.
Horizontaal bungiejumpen
Snelheid in een rechte lijn is leuk. Je krijgt een beetje gevoel van horizontaal bungiejumpen. Maar een MINI moet ook sportief sturen toch? Je weet wel, dat voor MINI typische kartgevoel. Geen paniek, die Clubman stelt op dat front niet teleur. De auto is echt niet zo wendbaar als de hatchback, maar voor een familiewagon is de besturing bovengemiddeld direct. Op hoge snelheid soms zelfs té direct.
Rails
In een bocht vol op het gas gaan staan is mogelijk dankzij de standaard ALL4-vierwielaandrijving maar in het bijzonder ook door een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen. Dit systeem zorgt voor optimale tractie zodat elke pk – alle 306 – maximaal benut kan worden. Hoe? Er gaat automatisch meer aandrijfkracht naar het wiel dat het minste doorslipt. Een leuke bijkomstigheid, maar door die vierwielaandrijving is er sowieso altijd sprake van veel grip. Je moet behoorlijk je best doen om deze Clubman van de ‘rails’ te krijgen, ook omdat MINI veel werk heeft gemaakt van het verbeteren van het onderstel. Een adaptief onderstel is optioneel leverbaar, waarmee het mogelijk is om de auto met 10 millimeter te verlagen.
Krachtige remmen
Lekker veel power: check. Fijne besturing: check. Veel grip: check! Maar wil ie ook goed remmen? Oh, zeker weten. MINI installeert standaard een sportremsysteem voor de nodige stopkracht. Sterker nog: de remschijven vóór zijn met een diameter van 36 centimeter net zo groot als de gemiddelde klok aan de muur in de woonkamer. Achter zijn de schijven 33 centimeter in diameter. Opvallend zijn de rode remklauwen met John Cooper Works-logo.
Auspuff furtz
Een John Cooper Works moet ook goed klinken, toch? No worries: een sportuitlaatsysteem is standaard. Als je rustig rijdt is het uitlaatgeluid beperkt, bescheiden zelfs. Maar wie deze MINI de sporen geeft en de toerenbegrenzer opzoekt, hoort een lekker rauwe brom en zo nu dan ook een Auspuff furtz bij gasliften of op- of terugschakelen. Heel plezierig om naar te luisteren, hoe apart dat ook mogen klinken.
AutoRAI TV: MINI John Cooper Works Clubman (2019)
Uitrusting
Een auto met beleving dus, die vernieuwde MINI Clubman John Cooper Works. Maar bovenal een auto die net zo praktisch is als de reguliere Clubman. Ook hier dus die kenmerkende vier portieren, een achterklep die in twee delen opent – met een druk op de sleutel of een schop onder de achterbumper – en vijf zitplaatsen. De aankleding van de JCW is dik in orde met sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een JCW-stuurwiel, diverse JCW-logo’s en een antracietkleurige dakhemel. Automatische airco, keyless drive, rijmodi en een 6,5-inch touchscreen zijn ook standaard.
Dit kost ie
Het enige nadeel is misschien wel de vanafprijs in Nederland. MINI vraagt minimaal 55.890 euro voor deze JCW. Met wat fantasie haal je zelfs de 65.000 euro als je opties aanvinkt. Het is duidelijk, hij is prijzig maar de Clubman JCW vormt ook een uniek aanbod. Alfred Wahl: “Wij denken dat deze John Cooper Works Clubman een concurrent is van de Mercedes-AMG A 35 met 306 pk.” Ook die Benz is volgens MINI een beetje een ‘lifestyle’ keuze.
Conclusie
Wat de Clubman in de basis vooral is, is een praktische estate met voldoende bagageruimte, genoeg zitruimte en een mooie afwerking. Als John Cooper Works is het een absolute pretmachine waar het hele gezin van kan genieten. Een onderscheidende familie-entertainer dus, die JCW Clubman. Een auto die zorgt voor vuurwerk.