Autotest – Mercedes-Benz V250d (2018)
Deze bestelwagen moet het van zijn lengte hebben, en een gestoffeerde laadruimte
Dit is de ultieme bus voor kleine zelfstandige ondernemers. De Mercedes-Benz V250d. Van origine bedoeld als personenbus, maar nu omgebouwd naar dubbele cabine.
Fiscale druk wegnemen
Waarom voor ondernemers? Omdat die bij deze omgebouwde Mercedes-Benz V250d de btw en bpm kunnen terugvragen. Dat scheelt een flinke slok op een borrel. Bij de geteste uitvoering Avantgarde extra lang praat je dan over een bedrag van ruim 42.000 euro fiscale heffingen. Dat is bijna de helft van de aanschafprijs met belastingen.
Lees ook: de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-benz V250d zeer luxe
Fiscale uitkleding gaat bij de Mercedes-Benz V250d samen met luxe en comfortabele aankleding. Je waant je in een Mercedes-Benz personenauto. Zelfs de laadruimte is met stof bekleed. Het dashboard heeft dezelfde vormen als bij bijvoorbeeld een E-klasse van Mercedes-Benz, inclusief de centrale bedieningsunit voor het infotainmentsysteem. Je kunt met de draaiknop door de menu’s scrollen of met een touchpad. En daarnaast heb je nog de schakelaars op het stuurwiel.
Met automaat
Mercedes-Benz levert eigenlijk vrijwel alle V-klasse bestelwagens met automaat. In dit geval gaat het om een 7G-TRONIC PLUS met zeven versnellingen. De bediening doe je met een kleine pook aan de stuurkolom, zoals ook bij de personenauto’s. Met de hand schakelen kan, maar die transmissie is enkel verkrijgbaar op de V200d en V220d. De automaat past eerlijk gezegd bij de luxe atmosfeer en de meerprijs is bescheiden.
Avantgarde-uitrusting
De geteste V250d heeft de zeer rijke Avantgarde-uitrusting en daarbij nog een aantal sportieve accessoires van AMG, het sportlabel van Mercedes-Benz. De stoelen zitten bijzonder fijn. Ze zijn met zacht leer bekleed en verwarmbaar. Voorin zijn armleuningen toegevoegd. Climate control is gescheiden regelbaar. De achterpassagiers kunnen eveneens zelf temperatuur en ventilatie regelen.
Achterbankcomfort
De achterbank is trouwens in twee ongelijke delen verschuifbaar. In de achterste stand is de verstelling van de rugleuningen geblokkeerd door het tussenschot. Het is wellicht de enige kleine last die je voor lief moet nemen voor het enorme fiscale voordeel. De keuze is dus snel gemaakt.
‘Ietwat hellen in bochten herinnert je eraan dat het toch een bus is’
De extra lange uitvoering van de V250d stuurt super stabiel op hoge snelheid. Dat komt klip en klaar door de grote wielbasis. Die zorgt ook voor net wat meer rust bij rijden over verkeersdrempels. Dat gaat best soepel in vergelijking met andere bestelwagens. De vering is sowieso erg comfortabel. Je zou zelfs van limo-waardig kunnen spreken. In bochten helt hij echter net wat meer over, wat je er aan herinnert dat het toch een bus is.
Elektrische schuifdeuren
De beide schuifdeuren achter openen en sluiten elektrisch. Dus je hoeft geen enorme slinger te geven om ze dicht te knallen. De bestuurder bedient de deuren met schakelaars op de middenconsole. De achterpassagiers kunnen dat met een schakelaar in de deurstijl of door aan de deurgreep te trekken. En als je denkt, is dat niet gevaarlijk? Nee, want de deuren stoppen subiet als ze maar enige vorm van weerstand ontmoeten: dus geen angst voor afgeknelde (kinder)vingers.
V250d met sterkste motor
De V250d heeft een viercilinder dieselmotor van 140 kW (190 pk). Het is de sterkste variant van de krachtbron met 2.143 cm3 motorinhoud met ook het hoogste koppel (440 Nm). Met volle passagiersbezetting en volle laadruimte kan hij die power gebruiken. De automaat schakelt overigens naadloos en houdt het toerental laag.
En is ie een beetje zuinig?
Verbruik is bij auto’s van dit formaat zeer sterk afhankelijk van snelheid, optrekken en belading. Zit je veel op de snelweg dan moet het lukken om in de buurt van de opgegeven 6,0 liter op 100 kilometer te komen, dus ongeveer 1 op 16. De prestaties? Best flink voor een bestelwagen. Voor de V250d wordt een top van meer dan 200 km/uur opgegeven en een maximale acceleratie van 0-100 km/uur in 9,1 seconden.
Wat kost hij?
De V-klasse is er in enorm veel versies en uitvoeringen, zoals blijkt uit de prijslijst van maar liefst 32 pagina’s. Zonder bpm en btw heb je een dubbele cabine V200d vanaf 35.480 euro (met belastingen: 74.927)