Autotest – Mercedes-Benz Citan Bestel en Tourer (2021)
De nieuwe compacte bedrijfswagen voor de stad
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Mercedes-Benz introduceert een volledig nieuwe, tweede generatie Citan. De auto is nog meer dan het vorige model de Mercedes onder de lichte bedrijfswagens. AutoRAI.nl maakt uitgebreid kennis met de nieuwkomer.
Gezamenlijke ontwikkeling
De eerste generatie Mercedes-Benz Citan kwam in 2012 op de markt. Ondanks dat er de nodige verschillen waren, was dat flauw gezegd vooral een Mercedes-versie van de Renault Kangoo. Deze keer is de nieuwe lichte bedrijfswagen volledig in samenwerking met Renault ontwikkeld, wat er juist ook voor zorgt dat de Citan nog meer Mercedes is dan voorheen.
De nieuwe Citan past qua vormgeving nog beter bij de andere Mercedes-modellen dan de vorige Citan deed. Grappig detail: de koplampen komen van de B-Klasse. Ook in het interieur zit je duidelijk in een echte Mercedes. Er zijn vrij veel harde kunststoffen, maar dat is in een robuuste bedrijfswagen helemaal niet erg. De afwerking van het interieur laat, net als de uitrustingen, niets te wensen over.
De laadruimte van de nieuwe Mercedes-Benz Citan meet standaard 2.500 liter en zelfs 2.900 liter bij de verlengde uitvoering, die later op de markt komt. Het laadvermogen bedraagt 782 kg en een geremde aanhanger mag maximaal 1.500 wegen. Dat zijn heel nette waarden voor zo’n compacte besteller. Een tweede schuifdeur is standaard voor de Tourer, voor de besteluitvoering is de tweede schuifdeur optioneel.
Mercedes-Benz Citan standaard als Pro
In Nederland wordt de nieuwe Citan standaard geleverd als Pro. Die biedt namelijk voor een vrij beperkte meerprijs een veel rijkere uitrusting, waar bovendien veel zaken bij zitten die je anders toch wel als optie zou aanvinken. Ook bij de Pro optioneel is het multimediasysteem MBUX (Mercedes Benz User Experience), dat we inmiddels kennen uit de Mercedes-Benz-personenauto’s. Bijvoorbeeld voor wagenparkbeheerders wordt de Base-uitvoering overigens wel in ons land geleverd.
De reguliere prijslijst begint bij 17.225 euro (excl. BTW/BPM) voor de Citan 110 als bestelauto met een 75 kW (102 pk) benzinemotor. De Citan Tourer 110 is er vanaf 20.020 euro (excl. BTW/BPM). Op ‘geel kenteken’ is de Citan Tourer er vanaf 33.327 euro (incl. BTW/BPM dus). Wil je toch een Citan Base in besteluitvoering, dan kan dat vanaf 16.225 euro.
Eerst benzine en diesel, later meer keuze
Nu de motoren ter sprake komen: eerst worden de brandstofversies geïntroduceerd, met handgeschakelde transmissie. Dat zijn de volumemodellen waar Mercedes de grootste vraag voor verwacht. Naast de hierboven genoemde 110 is er ook de 113 met 96 kW (131 pk). Voor de dieselrijder bestaat het aanbod uit de 108 CDI met 55 kW (75 pk), de 110 CDI met 70 kW (95 pk) en de 112 CDI met 85 kW (116 pk). Voor de Citan Tourer zijn alleen de benzineversies en 110 CDI leverbaar.
Alle motorvarianten hebben dus een handgeschakelde transmissie en voorwielaandrijving. Volgend jaar wordt het aanbod verder uitgebreid met automatische transmissies, de verlengde uitvoeringen en de eCitan. Die laatste is misschien wel het belangrijkste nieuws.
Volledig elektrisch: eCitan
De eCitan krijgt straks (vrijwel) dezelfde specificaties op gebied van laadvermogen en -volume als de versies met brandstofmotor. De eCitan komt om precies te zijn in de tweede helft van 2022 op de markt. De actieradius bedraagt naar verwachting 285 kilometer volgens de WLTP-cyclus en snelladen behoort tot de mogelijkheden. Dan laadt de accu van 10 tot 80% op in veertig minuten.
Aan een voorspelling van de uiteindelijke verkoopverhouding ten opzichte van de brandstofversies wil het merk zich nog niet wagen, maar de volledig elektrische eCitan zou zomaar een heel belangrijk model kunnen worden voor Mercedes-Benz. Dankzij de ruime actieradius en de her en der dreigende zero-emissiezones voor bedrijfswagens vanaf 2025 vermoeden wij dat de e-Citan goed zal verkopen. Daarnaast komt er ook op het gebied van lichte bedrijfswagens steeds meer elektro-concurrentie, dus die markt wordt hoe dan ook te belangrijk om te laten liggen.
Mercedes-Benz Citan is laatste lichte bedrijfswagen met brandstofmotor
Aansluitend hierop laat Mercedes-Benz weten dat de nieuwe Citan de laatste lichte bedrijfswagen is die het merk nog levert met brandstofmotor. Ook de opvolgers van de huidige Mercedes-Benz Vito (sinds 2014 op de markt) en Sprinter (sinds 2018 op de markt) zullen dus uitsluitend volledig elektrisch zijn. Gezien de doorgaans vrij lange productieperiode van bedrijfswagens is het weliswaar een ‘veilige’ claim om te maken, maar het is toch ook wel weer een belangrijk statement, waarmee de toon voor de toekomst is gezet.
Op pad met de nieuwe Mercedes-Benz Citan
We zeiden het al: de nieuwe Citan is nog meer dan voorheen de Mercedes onder de compacte bedrijfswagens. Het comfort aan boord is ook op Mercedes-niveau. De geluidsisolatie is ten opzichte van het vorige model op verschillende punten verbeterd. Bijvoorbeeld met bekleding in de wielkasten en 11% dikker glas voor de ruiten, om maar wat te noemen. De verbeteringen zijn te merken, want het is onderweg net zo stil in het interieur als in een personenauto.
Goed, op de snelweg ontstaat wat windgeruis, maar de auto is geenszins een klankkast en zelfs op een klinkerweg horen we nergens rammels. De motor laat bij het optrekken wel goed van zich horen, maar enige bevestiging van dat er voorin wat gebeurt is niet erg. Op constante snelheid verdwijnt het motorgeluid keurig naar de achtergrond of is het zelfs bijna onhoorbaar.
Aan het werk met de Citan
We gaan eerst op pad met een Citan 112 CDI in besteluitvoering. Met een bestelwagen moet je ook wat vervoeren. We rijden in Hamburg en omgeving en daar ondersteunen we met onze testrit gelijk ook het lokale project NestWerk. Die organisatie zet zich met onder meer sport- en muziekactiviteiten in voor de ondersteuning van jongeren in achterstandswijken. Meer informatie is te vinden op www.nestwerkev.de.
Onze ondersteuning bestaat uit het afleveren van sportartikelen in een voorstadje van Hamburg, waar NestWerk een voetbalveldje opbouwt. Onze lading is weliswaar licht, maar de ruim 116 pk van ons testexemplaar is ruimschoots voldoende. De auto komt vlot van zijn plek, ook als je moet invoegen op de snelweg. Ook niet onbelangrijk als je voor het werk veel op de weg zit: sturen en schakelen gaat ook prettig. Een werkdag in de Citan is geen straf.
Wie lange benen heeft, zit in de besteluitvoering wel al snel met de stoel tegen het schot achter de cabine, wat dus ook een erg rechtop zitpositie betekent. Daar moet je van houden, maar het is prima uit te houden op de goed ondersteunende stoel. Bij de Tourer heb je in die zin natuurlijk wel wat meer ‘bewegingsruimte’, want daar zit niet zo’n tussenschot in waardoor de stoel(leuning) verder naar achteren kan. Erg handig voor een ruime instap: de voorportieren openen liefst 90 graden.
De Citan Tourer
Ter vergelijk stappen we ook nog even over naar die Tourer, in ons geval voorzien van de 113-benzinemotor met 96 kW (131 pk). De benzinemotor is iets stiller dan de diesel, maar verder rijdt die eigenlijk precies hetzelfde. Ja, de diesel heeft natuurlijk wat meer koppel onderin de toeren, maar dat compenseert de 113 weer voor een deel met wat extra pk’s. Zoals verwacht is het ook op de achterbank prima uit te houden, zowel qua zitcomfort als beschikbare ruimte. De interieurafwerking van de Tourer is op hetzelfde niveau als de besteluitvoering. Wie echt meer luxe wil, moet even wachten op de T-Klasse en de gerelateerde EQT.
Nog meer keuze
De T-Klasse is ook een personenuitvoering van de Citan, die ten opzichte van de Citan Tourer wat mooiere materialen en een nog rijkere uitrusting biedt. De EQT is zoals de naam al doet vermoeden de elektrische versie daarvan, die zich ook visueel onderscheidt met de uiterlijke kenmerken zoals de andere EQ-modellen die ook hebben.
Wil je nog meer keuze? Op dezelfde technische basis is er zoals gezegd ook de Renault Kangoo, maar Nissan levert de auto vanaf volgend jaar ook als Townstar. Opvallend is dat die laatste in Nederland uitsluitend leverbaar wordt met volledig elektrische aandrijving. Kortom, het wordt nog drukker in bedrijfswagenland, zeker ook wat betreft het elektrisch aangedreven aanbod. Ten opzichte van deze ‘neefjes’ en de concurrentie onderscheidt de Mercedes-Benz Citan zich met de extra luxe aan boord.