Autotest – Mercedes-AMG GT C Roadster (2020), een multitalent
Sensationele convertible met bravoure
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Geld maakt niet gelukkig toch? Zo hoor je wel vaker. Misschien is het waar, misschien ook niet. Want met geld zijn er wel fraaie dingen te koop. Neem deze Mercedes-AMG GT C Roadster, een sensationele convertible met bravoure, uitgerust met een donkerbruin klinkende 4,0-liter biturbo V8-motor. Rijden in deze roadster stemt direct gelukkig.
Fotografie: Noël van Bilsen Photo & Video
Diverse varianten
De GT van Mercedes-AMG is inmiddels een vast onderdeel in het AMG-programma. De Duitse autofabrikant hanteert een soortgelijke strategie zoals Porsche doet met de iconische 911: een basisversie en daarnaast diverse varianten. Zo levert Mercedes-AMG de GT als coupé en als roadster. De basisversie van die GT Roadster heeft een 4,0-liter biturbo V8 met 530 pk en 670 Nm, goed voor een top van 310 km/u en een 0-100-tijd van 3,8 seconden. Prijskaartje: 207.826 euro.
“De AMG GT C Roadster heeft diverse voorzieningen van de AMG GT R.”
Meer power voor GT C
Wil je meer vermogen en een rijkere uitrusting? Opteer dan voor de door ons geteste AMG GT C Roadster. Die heeft dezelfde achtpitter, maar dan met 557 pk en 680 Nm. De topsnelheid bedraagt 316 km/u en je wint 0,1 seconde in de 0-100-sprint. Hij is wel een stukje duurder, want prijzen beginnen bij 236.109 euro. Je krijgt naast meer power ook leuke extra’s.
“De GT C Roadster is achter 57 mm breder dan de AMG GT Roadster.”
Mercedes-AMG GT C Roadster (2020) – ZALIGE CONVERTIBLE – AutoRAI TV
Details van AMG GT R
De AMG GT C Roadster bevat een aantal voorzieningen van de AMG GT R, zoals actieve achterasbesturing en het elektronisch geregelde achterassperdifferentieel. Nog veel opvallender is de Panamericana-grille waarover ook de GT R beschikt. Vooral deze grille geeft de GT C Roadster veel meer aanzien ten opzichte van een ‘normale’ GT Roadster.
AMG GT3
Deze grille verwijst tevens naar de autosport, want de Mercedes-AMG GT3 is ook voorzien van deze vijftien verchroomde rechtopstaande spijlen. De grille is ook ‘slim’, want verticale lamellen direct achter het front worden elektrisch geopend wanneer voor bepaalde componenten extra koellucht nodig is.
“Onderweg veel wijzende vingers, uitspraken als ‘wajoo’ en mobieltjes die foto’s maken.”
Breder
De AMG GT C Roadster is dankzij nieuwe aluminium zijpanelen achter 57 mm breder dan de AMG GT Roadster. Daarmee is er plaats voor grotere wielen (19-inch voor en 20-inch achter) en een grotere spoorbreedte. Dat de AMG GT C een dikzak is, zie je er meteen aan af. Wat dat betreft maakt deze convertible echt indruk. Hij heeft zijn looks mee en valt op in het verkeer. Wijzende vingers, uitspraken als ‘wajoo’ en mobieltjes die foto’s maken zijn geen uitzondering.
Nog meer extra’s
Er zijn meer extra’s voor de GT C, zoals standaard onder meer nappalederen interieurbekleding, in nappaleder/microvezel Dinamica uitgevoerd AMG Performance-stuurwiel en extra rijprogramma Race. Een AMG Ride Control-sportonderstel is ook standaard. Dit is een elektronisch geregeld systeem dat de demping van elk wiel automatisch aan de rijsituatie, de snelheid en het wegdek aanpast.
“De stoffen kap is leverbaar in de kleuren zwart, rood of beige.”
Het resultaat
Alle ingrediënten bij elkaar zorgen voor een smakelijk recept waar je zelf nog veel aan kunt veranderen. De AMG GT C Roadster is een multitalent. In standje ‘Comfort’ is de GT C daadwerkelijk comfortabel. Prettig geveerd, achtcilinder op mute, zalig cruisen. Helemaal met het dakje open. De kap opent en sluit in ongeveer 11 seconden tot een snelheid van 50 km/u. De stoffen kap is leverbaar in de kleuren zwart, rood of beige. Een geïntegreerde aluminium dwarsbalk met rolbeugel biedt extra bescherming mocht er een koprol plaatsvinden.
AIRSCARF
Met geopend dak is de windbescherming perfect geregeld. Het lijf wordt ook extra verwend met stoelverwarming en een meesterlijke uitvinding getiteld AIRSCARF. Deze ‘luchtsjaal’ blaast aangename warme lucht tegen nek en achterhoofd. Kortom: open rijden kan het hele jaar door. Bij droog weer gewoon open rijden, dat stemt gelukkig. Geloof ons maar.
“Terugschakelen via de schakelflippers, toeren opbouwen en bam: op het gas.”
Het beest wordt wakker
Het karakter van de GT C Roadster verandert drastisch als je schakelt naar standje Sport, Sport+ of Race. De vlinderkleppen in het standaard aanwezige AMG Performance-uitlaat gaan open en de V8-motor laat nog meer van zich horen. In de standen ‘Comfort’ en ‘Sport’ is er het typische diepe V8-geluid, in de standen ‘Sport Plus’ en ‘Race’ is het geluid merkbaar luider. Met een druk op de knop kun je de uitlaat in ‘Comfort’ of ‘Sport’ ook verder openzetten. Leuk in bijvoorbeeld tunnels of om ‘autospotters’ langs de weg tevreden te stellen.
Bam, op het gas
Het onderstel wordt in ‘Sport’ of ‘Sport+’ ook stijver en geeft meer informatie over het wegdek door. Kortom: de AMG GT C Roadster geeft aan dat hij klaar is voor actie. Terugschakelen via de schakelflippers, toeren opbouwen en bam: op het gas. Een heerlijke versnelling is het gevolg, aangevuld met een V8-roffel waar je kippenvel van krijgt. De snelheidsmeter toont als snel illegale waarden, een teken dat deze auto eigenlijk te veel power heeft voor het Nederlandse wegennet. Op de Autobahn of het circuit kan deze AMG pas echt de benen strekken.
Verslaving
Het samenspel tussen de AMG Speedshift automaat met zeven verzetten en de achtcilinder is perfect geregeld, waardoor verslaving al snel op de loer ligt. Je wilt continu meer power, meer toeren, meer sound, meer snelheid. Die glimlach gaat niet meer weg. Je moet overigens wel weten wat je doet, want al het vermogen gaat naar de achteras. Met een vochtige ondergrond is deze AMG GT C Roadster best kwispelachtig. Verstand gebruiken dus.
“Met een vochtige ondergrond is deze AMG GT C Roadster best kwispelachtig.”
Praktisch
De 4.544 mm lange GT C Roadster weegt rijklaar 1.735 kilogram en is daarmee 35 kilogram zwaarder dan de GT C Coupé. De bagageruimte is nog behoorlijk groot (165 liter). Dankzij een tankinhoud van 75 liter kun je ongeveer 550 kilometer afleggen op een tank. Reken op een gemiddeld verbruik van 1 op 8 bij rustig gebruik. Maar ach, wie dit kan betalen doet niet moeilijk over een tank benzine meer of minder.
Opties
Sterker nog: de koper van een dergelijke convertible heeft vast de middelen om hem helemaal naar eigen smaak aan te kleden, inclusief een high-performance keramisch composiet AMG-remsysteem van 8.712 euro, AMG Performance-stoelen van 2.360 euro, AMG-sierdelen in carbon (1.936 euro) en een Burmester geluidsinstallatie van 1.573 euro. Stuk voor stuk allemaal aanraders. De prijs loopt wel hard op. Het geteste exemplaar kost 263.342 euro versus 236 mille voor de basisversie.
“Naar hartelust genieten van een stomende V8-motor met twee turbo’s en een soundtrack waar Pavarotti jaloers op is.”
Ga voor geluk
Wat je ook doet, ga voor geluk. Het staat buiten kijf dat een auto als de GT C Roadster gelukkig stemt. Wat een geweldige machine. Een uitstervend ras, dat dan weer wel. Want een supercar met conventionele aandrijflijn is vast en zeker binnenkort afgelopen. Dan moet er wel een elektromotor in die de verbrandingsmotor ondersteunt om de uitstoot verder te drukken. Tot die tijd kun je naar hartelust genieten van een stomende V8-motor met twee turbo’s en een soundtrack waar Pavarotti jaloers op is. Een prachtig gebouwde convertible, mét bravoure. Hij bestaat nog, gelukkig.
Meer autotesten lezen op AutoRAI.nl? Kijk dan hier.