Autotest – Maserati Quattroporte S Q4 GranSport (2020)
"Wat klinkt en rijdt dat toch lekker"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Maserati Quattroporte S Q4 GranSport, alleen de naam al. Wat bekt dat toch lekker. Maar bij zo’n naam verwacht je ook wel wat. Hoe is het gesteld met het Italiaanse temperament van deze volbloed Italiaanse sport-limousine?
Veel Maserati’s met een stekker
Interessante tijden bij Maserati. Het merk timmert hard aan de weg, zet vol in op elektrificatie en komt met diverse nieuwe modellen. Want luister maar even mee. De Ghibli Hybrid vormt de aftrap van een heus elektro-offensief. Zo komt Maserati met een batterij-elektrische versie van de MC20 en krijgt de nieuwe GranTurismo een elektrische aandrijflijn.
“Genoeg benzine-vertier nog, bij dit Italiaanse merk.”
Grecale
Daarnaast komt Maserati met de Grecale, een sportieve SUV op basis van het platform van de Alfa Romeo Stelvio. Die Grecale komt met een hybride aandrijflijn maar ook als BEV. En ook de opvolgers van de Levante, Ghibli en Quattroporte krijgen een vorm van elektrificatie. Is het dan afgelopen met de pure pret?
Benzine-power
Welnee, Maserati denkt ook nog aan de échte liefhebbers die alleen een benzinemotor wensen. De MC20 wordt niet voor niets voorgesteld met een 630 pk sterke V6-biturbomotor. Bovendien heeft het merk met de beroemde drietand uiterst potente Trofeo-versies gepresenteerd van de Ghibli en de Quattroporte, uitgerust met een 580 pk en 730 Nm sterke 3,8-liter biturbo V8. Genoeg benzine-vertier nog, bij dit Italiaanse merk.
“Een V6-benzinemotor met twee turbo’s en 430 pk, fijn.”
Quattroporte S Q4 GranSport
Deze Maserati Quattroporte S Q4 GranSport valt ook onder die laatste categorie: een ‘old school’-Maserati met benzinekracht. Over die aandrijflijn vertellen we zo graag wat meer. Eerst nog even die naam: Quattroporte. Klinkt mooi, en voluit geschreven – zoals het geval is op de achterklep van deze Maserati – ziet het er ook nog eens fraai uit.
Vast onderdeel
De eerste Quattroporte – ontworpen door Pietro Frua – dateert al weer van 1963. In 1974 verscheen de tweede generatie. Eigenlijk is de naam Quattroporte nooit weg geweest bij Maserati. De modelnaam is een vast onderdeel in de line-up. En met goede reden, want het model doet het nog altijd vrij aardig in het segment van de sportievere luxe-limousines waar je ook S-Klasses met een AMG-badge treft, A8’s met S-aanduiding of 7 Series met M-badges.
S en S Q4-versies
De S en S Q4-versies staan precies in het midden van de line-up. Veel vermogen en lekker vlot, dat klopt, maar niet zo krachtig of snel als een Quattroporte GTS of Trofeo. Waar hebben we dan mee te maken?
Een juweeltje
Voorin lepelt Maserati een 2.979 cc grote V6-benzinemotor met twee turbo’s. Goed voor 430 pk bij 5.750 toeren per minuut en 580 Nm tussen 2.250 en 4.000 toeren per minuut. Schakelen verloopt met een 8-traps ZF-automaat. Een juweeltje, want die legt boterzacht of met gepaste overtuigingskracht in standje Sport alle versnellingen in.
“De 8-traps ZF-automaat is een juweeltje.”
Speciaal gevoel
Je kunt de bak het werk laten doen of je stroopt zelf de mouwen op. In dat laatste geval mag je aan de slag met prachtige koolstofvezel schakelflippers die vastzitten aan de stuurkolom. Elke flipperactie geeft je een speciaal gevoel. Alsof je bij elke schakelactie een nieuw hoofdstuk begint in het boek ‘La Dolce Vita’ dat je in gedachte schrijft als je in deze Maserati rijdt.
Niet asociaal hard
Jawel, rijden in deze auto is een bijzondere ervaring. Waarom? Allereerst is daar die soundtrack die uit de vier uitlaten klinkt. Alleen bij volgas of in standje Sport brult de Maserati wat harder dan normaal. Niet asociaal hard overigens, maar op een plezierig volume. In het interieur is daar door de nodige geluidsisolatie niet heel veel van te horen. Pas als je de auto van buiten hoort, merk je dat er toch wel de nodige donkerbruine muzieknoten uit het uitlaatsysteem komen.
“Donkerbruine muzieknoten bij volgas.”
Oog voor de kleinste details
Ten tweede is daar het interieur waarin je verblijft. Sensazionale. Leder, aluminium, chroom, carbon. Overal waar je kijkt. Dat komt deels omdat deze Maserati tamelijk rijk is aangekleed, waarover zometeen meer. Je verblijft in ieder geval in een zeer prettige cabine met fijne stoelen en oog voor de kleinste details, zoals een prachtig uurwerkje centraal op het dashboard.
Kilometervreter
En is het rijden dan ook fantastico? Op het gebied van rijcomfort zeer zeker. Dit is met recht een kilometervreter waarin je in één rechte streep naar warmere oorden rijdt. Sportief is deze Maserati ook, maar verwacht geen supersportprestaties.
“Wie meer dynamiek wenst, neemt maar een Ghibli.”
Geen lichtgewicht
De 1.920 kilogrammen waarmee je onderweg bent, zijn goed voelbaar. In bochten, maar ook tijdens remmen. Bovendien heeft de auto een vrij beweeglijke koets. Het accent ligt duidelijk op comfort, ook in de Sport-stand. Niet erg, wat juist daar koop je een Quattroporte voor. Wie meer dynamiek wenst, neemt maar een Ghibli.
Op waarde schatten
Toch is het knap hoe deze Maserati tempo opbouwt in bochten, zonder dat het gevaarlijk wordt. Het is een beetje cliché, maar de auto ligt letterlijk als een blok op de weg. Je hebt altijd controle en grip, helemaal bij de Q4-versie met vierwielaandrijving. Het zijn vooral de langere ritten waarbij je deze Maserati echt op waarde begint te schatten.
“De wielbasis bedraagt 3,17 meter. Dat betekent zeeën aan beenruimte.”
Zeeën aan beenruimte
Je komt volledig uitgerust op je bestemming aan. En gedurende de complete rit mag je continu genieten van alle materialen die het merk heeft gebruikt in het interieur. Ruim is de auto ook. Mag ook wel met een lengte van 5.262 mm. De wielbasis bedraagt 3,17 meter. Dat betekent zeeën aan beenruimte, ook achterin. Rijden in deze Maserati is geweldig, maar achterin zitten ook. Dit is nou een Maserati waarin je je ook graag láát rijden.
Verbruik
Supersnel is deze Maserati niet, wel aangenaam rap. Hij sprint in 4,8 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 288 km/u. Prima cijfers. Prima is ook het brandstofverbruik. Tenminste, als je een beetje rustig met het gaspedaal omgaat. Gemiddeld kwamen wij uit op 1 op 13. Dat is gezien de potente krachtbron en het hogere gewicht echt geen slecht resultaat.
“Gemiddeld kwamen wij uit op 1 op 13.”
De klant is koning
Een Maserati kun je uiteraard helemaal naar eigen smaak aankleden. Il cliente è il re, zoals ze in Italië zeggen. De klant is koning. Dit testexemplaar is gespoten in de carrosseriekleur Bianco Alpi, een parelmoerwitte tint. Het interieur is afgewerkt in Pieno Fiore-leder in de kleuren zwart en rood.
Nerissimo Carbon Pack
De vanafprijs van de Quattroporte S Q4 GranSport start in Nederland bij 191.010 euro. Maar onder de streep komt de prijs van het door ons gereden exemplaar uit op 224.895 euro. Het Pieno Fiore-leder kost bijvoorbeeld 4.961 euro extra en voor het Nerissimo Carbon Pack ben je 5.687 euro kwijt. De witte parelmoerlak kost je 3.207 euro extra en voor het Driver Assistance Package Plus investeer je nog eens 4.477 euro extra. Dan gaat het hard.
“In deze Maserati is het hoe dan ook genieten.”
Niet te missen opties
Niet te missen opties zijn wat ons betreft de alcantara hemelbekleding (1.755 euro) en het Bowers & Wilkins Surround Sound System met vijftien speakers (1.573 euro). Wat een sound komt er uit deze audio-installatie. Indrukwekkend. En als je nog 787 euro over hebt, bestel dan ook even het sportstuurwiel met koolstofvezel inleg. Een genot om onderweg naar te kijken en om vast te houden.
Conclusie
Over genot gesproken: in deze Maserati is het hoe dan ook genieten. Je moet realiseren dat een Quattroporte vooral gemaakt is voor comfortabele ritten. Up tempo bochten pakken is mogelijk, maar je merkt aan het beweeglijke karakter van de carrosserie dat dát een beetje buiten zijn comfortzone ligt. En geloof ons: het is nog steeds een échte Maserati. Solide gebouwd, werkelijk prachtig afgewerkt, een oorstrelend uitlaatgeluid en om te zien ook nog eens een schitterende auto. In meerdere opzichten is deze Maserati Quattroporte S Q4 GranSport een bella macchina. Zo’n drietand voor je neus doet toch meer met je dan je denkt.
“In meerdere opzichten is deze Maserati Quattroporte S Q4 GranSport een bella macchina.”