achtergrondafbeelding

Autozoeker

Maserati Quattroporte

De Quattroporte is Maserati’s oudste modelnaam. In 1963 zag de eerste generatie het levenslicht. Het was een grote luxe wagen, aangedreven voor V8-motoren en qua uiterlijk geïnspireerd op de 5000 GT, die het merk een jaar eerder voor prins Karim Aga Khan had ontworpen. De eerste generatie Quattroporte bleef in productie tot 1969 en kreeg niet direct een opvolger. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Quattroporte is Maserati’s oudste modelnaam. In 1963 zag de eerste generatie het levenslicht. Het was een grote luxe wagen, aangedreven voor V8-motoren en qua uiterlijk geïnspireerd op de 5000 GT, die het merk een jaar eerder voor prins Karim Aga Khan had ontworpen. De eerste generatie Quattroporte bleef in productie tot 1969 en kreeg niet direct een opvolger.

Citroën SM-basis
Die kwam pas in 1976. Inmiddels was Maserati eigendom van Citroën en mede daardoor was de Quattroporte een heel andere auto geworden. De auto werd gebouwd op basis van de Citroën SM (inclusief diens V6-motor), had voorwielaandrijving en nam ook de hydrupneumatische vering en meedraaiende koplampen van het Franse merk over. Het geheel viel niet bepaald in de smaak bij de klanten en dan was de auto door zijn hoge gewicht ook nog eens relatief langzaam. Na slechts 13 geproduceerde exemplaren stopte de productie al weer in 1978.

Terug naar het oude
De derde generatie uit 1979 werd ontwikkeld door nieuwe merkeigenaar DeTomaso en keerde weer terug naar het oorspronkelijke concept van de auto: achterwielaandrijving met V8. De spelling van de typenaam veranderde opvallend genoeg wel: dat schreef men nu als 4porte. In 1981 werd dit weer teruggedraaid. De auto wist het deze keer tot en met 1990 vol te houden.

De laatste modellen
Opvolging liet wederom op zich wachten, tot 1994. Die werd gebouwd op verlengde basis van de oude Biturbo-sedans en was daarmee eigenlijk de sedanversie van de kleinere tweedeurs Ghibli. De in 2002 verschenen opvolger was weer een volledig nieuw model, dat ook veel beter verkocht. Dat model werd op zijn beurt in 2013 weer opgevolgd door de huidige, zesde generatie van de auto.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 2.979 cm³
Max. vermogen 316 kW (430 pk)
Bij 5.750 tpm
Max. koppel 580 Nm
Bij 2.250 tpm
Versnellingen
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,8 m
Vermogensrange 316 tot 426 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie februari 2013
Laatste facelift januari 2022
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 195.933

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 245/35 R21 / 285/30 R21
L x B x H 5.262 x 1.948 x 1.481 mm
Wielbasis 3.171 mm
Massa leeg 1.980 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 530 l
Tankinhoud 80 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 12,2 l/100km
CO₂-emissie 274 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 4,8 s
Topsnelheid 288 km/u