Autotest – Maserati Levante S Q4 GranSport (2019)
Vloer het gaspedaal en je weet niet wat je overkomt
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Toen Maserati zijn eerste SUV aankondigde, kwamen we pas na een halfjaar bij. We ploeterden met deze Maserati Levante in zwaar terrein en zijn inmiddels echter behoorlijk onder de indruk. In deze autotest van de Maserati Levante blijven de wielen stevig op het asfalt. Blijven we overtuigd?
Moord en brand
We zijn er inmiddels aan gewend. Sportwagenfabrikanten die een forse SUV op de markt brengen. Nota bene Porsche begon er zowat mee. In 2003 presenteerde het de Cayenne. Een SUV met het formaat van drie op elkaar gestapelde 911’s. GroenLinks schreeuwde moord en brand en bombardeerde de Cayenne en soortgelijke auto’s tot ongewenste P.C. Hoofttractors die uit stadscentra geweerd moesten worden. Want: niet zuinig, belachelijk groot en vervuilend. Het mocht niet baten. Zelfs de moeder aller sportautofabrikanten heeft haar eerste grote SUV aangekondigd. Juist, Ferrari.
Succes
Grote SUV’s brengen nu eenmaal geld in het laatje. De markt vraagt erom. En dus ging ook Maserati overstag. In 2016 presenteerde het Italiaanse merk de Levante. Een SUV van net vijf meter lang. Die in een fabriek in Turijn van de band rolt. De Levante is een succes want inmiddels verantwoordelijk voor ongeveer de helft van alle Maserati-verkopen. Niet zo gek dus dat een kleinere versie op komst is. De grote Maserati Levante uit deze autotest is er een van het modeljaar 2019.
De Maserati Levante is op onder meer de volgende 3 punten verfijnd:
1: Vernieuwde schakelpook
Het lijkt wellicht niet zo boeiend, een vernieuwde schakelpook, maar als bestuurder bedien je hem wel vaak. En dus kan-ie maar beter lekker in de hand liggen en gemakkelijk in de omgang zijn. De vorige was bovendien een beetje een lomp ding om te zien. De nieuwe is slanker en daardoor stijlvoller. Verder zet je hem met één druk op de knop in de parkeerstand – voorheen moest je de pook in deze stand duwen. Kortom: een aanwinst, hoe onbelangrijk het misschien ook lijkt.
2: Opgewaardeerd infotainmentsysteem
Andere graphics en een verbeterde bediening, zegt Maserati hierover. Over de bediening waren we sowieso al te spreken: helder en snel. En ook met de eerdere graphics hadden we geen moeite. Duitse premium merken bieden soms nog mooiere of gooien zelfs volledig digitale instrumentariums in de strijd, maar de graphics van de Levante zijn duidelijk en het navigatiesysteem wijst ons elke keer weer de weg. Zoals het hoort.
3: Nieuwe kleuren voor buiten- en binnenkant
Pinot Grigio
Keuze uit elf carrosseriekleuren waarvan ‘Rosso Potente’ en ‘Blu Nobile’ nieuw zijn. Meteen de dieprode kleur nemen. Met een Levante geef je toch al aan niet vies te zijn van een beetje aandacht, dus kun je maar beter all the way gaan. Ook nieuw is Pieno Fiore. Klinkt een beetje als de druivensoort Pinot Grigio maar groeit niet op een zonnige Toscaanse heuvel. Het staat in de wei, want het is de naam van speciaal leder dat verkrijgbaar is in de kleuren zwart, rood en bruin. Neem bruin. Staat stijlvol in combinatie met het rood van de buitenkant. Of zwart, dat staat sportiever. De kleur op de foto’s heet overigens ‘Grigio Maratea’.
“Geen V8 maar een potente V6 met twee turbo’s en 316 kW/430 pk”
Een beest
Meer nieuws zijn de 22-inch aluminium wielen, type ‘Orione’, de grootste ooit op een Maserati. Die zie je niet op de foto trouwens. Die zijn 21-inch groot en heten ‘Helios’. Ze kosten 2.783 euro. Een schijntje gezien de totaalprijs van de Maserati Levante uit deze autotest, namelijk 190.680 euro. Zonder de extra’s is de Levante S Q4 (van vierwielaandrijving) GranSport uit deze rijtest leverbaar voor 170.110 euro. Geen V8 zoals veel nieuwsgierigen die we tegenkwamen dachten (onder wie twee enthousiaste politieagenten), maar een potente V6 met twee turbo’s. Met 316 kW/430 pk en een koppel van 580 Nm. In 5,2 seconden van 0 naar 100 en een topsnelheid van 264 km/uur. Een beest, dat is het.
Oh jee
Hoe rijdt dat nou, zo’n Maserati Levante? Verrassend licht en easy eigenlijk. Vooropgesteld: de Levante is groot. Groot associeer je meestal met zwaar en dat is de Maserati dan ook, maar liefst 2.109 kilo. Dus als je voor de eerste keer op de Italiaanse mastodont afloopt en weet dat-ie meer pk’s onder de kap heeft dan 6,4 Kia Picanto’s bij elkaar, dan denk je toch instinctmatig: oh jee, hoe krijg ik die ongeschonden van zijn plek? Maar dat valt dus reuze mee. Binnen no-time ben je met de Maserati vertrouwd. De Levante stuurt gemakkelijk en rijdt gemakkelijk.
‘De forse SUV sprint als een vederlicht sportwagentje met belachelijk veel power naar de horizon’
Brullen, donderen, tekeergaan en bulderen
En als je dan in Nederland eindelijk vrij baan hebt en het gaspedaal vloert, weet je niet wat je overkomt. De vier uitlaten brullen erop los en de forse SUV sprint als een vederlicht sportwagentje met belachelijk veel power naar de horizon. En dan is er ook nog een versie met 590 pk, de Trofeo. Als je die heel houdt, verdien je inderdaad een trofee wat ons betreft. Om nog even terug te komen op dat geluid; dat is toch wel de USP van elke Maserati. Tenminste, als je van brullen, donderen, tekeergaan en bulderen houdt. En dan hoef je niet eens snel te gaan. Ook in de file met de sportstand aan, roffelt en gromt de Levante dusdanig dat je je bijna wilt verontschuldigen tegenover andere weggebruikers. Vriendelijk kijken en glimlachen, is ons advies.
Maserati Levante: zwaar onder de indruk
De autotest met de Maserati Levante op asfalt heeft ons niet van mening doen veranderen. We zijn nog altijd behoorlijk onder de indruk. Zwaar zelfs. Als je hier dagelijks in kunt rijden (bereken hier je wegenbelasting voor je ja zegt), ben je op automobielgebied een bevoorrecht mens. Maserati bouwt al decennialang auto’s waarmee je met hoge snelheid uiterst comfortabel lange afstanden kunt afleggen. Die eigenschap moet elke Maserati hebben, zegt het merk. De Maserati Levante is hier geen uitzondering op. Zo bekeken, kunnen we zelfs leven met het feit dat het een SUV is. Maar Ferrari?