Autotest – Maserati Ghibli Diesel (2018)
De magie van Maserati
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Maserati Ghibli Diesel kost 91.649 euro. Terwijl Maserati’s kleinste ongeveer even groot is als een BMW 5 Serie en Audi A6. En die zijn goedkoper. Maar ze missen de magie van Maserati. De Ghibli betovert je. Zodanig dat we ook 150.000 euro zouden neertellen.
“Vergis je niet: zodra je een BMW 5 of Audi A6 aankleedt, ga je ook richting de ton”, vertelt de Maserati-woordvoerder voordat hij ons de sleutel van de Ghibli overhandigt. Dat geloven we graag. Een gelijkwaardig gemotoriseerde 530d Sedan kost net 74.000 euro. Dan zit je op stof, niet op leder zoals in de Ghibli. En je hebt geen geventileerde stoelen. En die zijn met een buitentemperatuur van plus 25 graden Celsius meer dan welkom, weten we sinds onze autotest met de Maserati Ghibli.
Maserati Ghibli: bewonderende blikken
Als we oog in oog met de Maserati Ghibli staan, vergeten we direct hoeveel-ie moet kosten. Hoe doen die Italianen (in dit geval designer Marco Tencone) dat toch? Worden ze vanaf hun derde levensjaar achter de tekentafel gezet? Of hebben ze simpelweg vanaf hun geboorte een neus voor alles wat mooi is? Een kwestie van smaak? Dat roepen wij ook altijd. Maar we moeten de eerste persoon nog tegenkomen die de Ghibli niet mooi vindt. Onderweg trekt de Maserati dan ook veel bewonderende blikken. Kinderen wijzen de auto na.
Lees ook: vies doen met de Maserati Levante
Behalve het design heeft ook de naam iets magisch. Dichterbij een Ferrari kun je niet komen. Niet voor minder dan een ton euro’s in ieder geval. Het merk – dat in 1914 in Bologna is opgericht door zes broers – heerste in de jaren dertig, veertig en vijftig van de vorige eeuw met zijn raceauto’s over het circuit. Maserati heeft prachtige exemplaren voortgebracht. Bijvoorbeeld de Tipo 61, ook wel ‘Birdcage’ genaamd vanwege de speciale constructie die uit aparte secties van buizen bestaat.
Beer van een diesel
De liefde voor hoge snelheden is bij Maserati nooit bekoeld. De Maserati Ghibli uit deze autotest is voorzien van een V6-turbodieselmotor met 202 kW/275 pk. Een puur Italiaanse machine, want geproduceerd door VM Motori uit Ferrara. Een beer van een diesel waarmee je 250 km/uur kunt rijden. Vanuit stilstand zit je in 6,3 seconden op 100 km/uur. Het is wellicht de laatste Maserati met een diesel. Topman Sergio Marchionne heeft aangegeven afscheid van de diesel te nemen ten gunste van plug-in hybride en volledig elektrische modellen.
Maserati moet mee met de markt, maar die Italiaanse dieselmotor is zo gek nog niet. De motor past goed bij het karakter van de Ghibli als snelle reisauto. Kwestie van het gaspedaal intrappen en de Ghibli spurt vooruit waarbij achterliggers snel in de binnenspiegel verdwijnen. De donkere sound die in de sportstand uit de vier dikke uitlaatpijpen komt, is voor een diesel ongekend. Een diepe sportieve roffel die in frequentie toeneemt zodra je het gaspedaal vloert. Alleen al daarom zou je een Ghibli aanschaffen.
Lees ook: dit is nieuw aan de Maserati Ghibli
Tamelijk comfortabel
In diezelfde sportstand is de bijna vijf meter lange sedan nog altijd tamelijk comfortabel. Zet je ook de optionele elektronisch instelbare dempers in de sportstand, dan voel je nog een spaghettisliert onder het rubber van de 235/50 R18-banden glijden. Hardcore sportief wordt het echter nooit. Maserati bouwt dan ook auto’s om met hoge snelheden comfortabel lange afstanden te kunnen afleggen. De Ghibli kan dit als de beste. Over de Autostrada van het kantoor in Florence naar het strandhuis aan de Amalfi-kust. Langs de ontelbare bloeiende oleanders die de middenberm sieren.
(tekst loopt door onder de fotogalerij)
Onderweg heb je de beschikking over een groot 8,4-inch touchscreen. Hiermee bedien je de airco, navigatie, radio en smartphone zodra je die gekoppeld hebt. Het systeem werkt snel en intuïtief. Bijna on-Italiaans. Toegegeven: de graphics van de navigatie zijn bij concurrenten vaak gedetailleerder en fraaier, maar we raakten niet verdwaald. En daar gaat het om. Apple CarPlay en Android Auto zijn inbegrepen.
“Fraaier dan digitaal, maar dat is waarschijnlijk een generatiedingetje”
Verder in de Ghibli geen hightechinstrumentarium met grote displays zoals bijvoorbeeld de Mercedes E-Klasse dat heeft, maar twee traditionele grote klokken voor je neus, voor de snelheid en het toerental. Witte cijfers tegen een donkerblauwe achtergrond. Fraaier dan digitaal vinden we, maar dat is waarschijnlijk een generatiedingetje.
Semiautonome rijstand
Ook de overige uitrusting is dik in orde. Alle in dit segment gangbare actieve veiligheidssystemen zijn aanwezig dan wel leverbaar, waaronder een semiautonome rijstand, HAS (Highway Assist System). Vanwege de veiligheid verlangt Maserati wel dat je beide handen aan het stuur houdt.
Maserati: een melodieuze naam
Na afloop van de autotest met de Maserati Ghibli geven we grif toe dat de Italiaanse sedan ons betoverd heeft. Door zijn prachtige design met indrukwekkende grille en historische drietand. En ook door het gemak waarmee hij accelereert, hoge snelheden rijdt en de 8-trapsautomaat van ZF door zijn versnellingen schiet. En uiteraard door zijn melodieuze naam. Een die bijna net zoveel indruk maakt als die van Ferrari. En dat voor 91.649 euro. Eigenlijk een koopje.