Autotest – Lexus ES 300h (2019)
De Lexus ES maakt met deze 5 eigenschappen jouw leven een stuk aangenamer
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Lexus ES bestaat sinds 1989 en is nu – twintig jaar later – voor de eerste keer in Europa leverbaar. Een autotest met de Lexus ES moet uitwijzen of je Lexus een draai om de oren moet geven vanwege het gemis van deze Japanse luxeauto of niet.
Beetje googelen
De Lexus ES kwam in 1989 in Amerika op de markt. Tegelijkertijd met de Lexus LS 400. Die Lexus is de eerste Lexus ooit, maar de ES draait dus net zo lang mee. Een andere overeenkomst is dat beide grote luxeauto’s aan de andere kant van de Atlantische Oceaan populair zijn. In ieder geval, dat zegt Lexus. Een beetje googelen geeft Lexus gelijk; de Lexus ES staat in de Amerikaanse top 10 van populairste luxeauto’s van 2018, aldus het daar alom gerespecteerde naslagwerk Kelley Blue Book.
AutoRAI TV: Lexus ES 300h (2019)
Trump z’n tweede ambtstermijn
De populariteit van de Lexus ES in Amerika is te verklaren. Amerikanen zijn nu eenmaal dol op auto’s die het doen. Of er nu buiten tien meter sneeuw ligt, het zo heet is dat het Vrijheidsbeeld smelt of president Trump vrolijk aan zijn tweede ambtstermijn begint; een auto moet het doen. Leuk als het dashboard luxe aanvoelt, maar een auto moet vooral rijden. Altijd. En dan zit je bij Lexus goed. Lexus is vorig jaar in Amerika door onderzoeksbureau J.D. Power uitgeroepen tot betrouwbaarste merk, voor het zevende jaar op rij.
Lexus ES eerste keer in Europa
De Lexus ES is dus voor de eerste keer in Europa officieel leverbaar. Dat heeft de Lexus GS de kop gekost. De GS is ook een grote sedan. Maar twee kapiteins op één schip, dat werkt niet. Met de Lexus ES hoopt Lexus bovendien een beter alternatief in huis te hebben voor concurrenten Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse. Grote sedans die hier in Europa relatief veel verkocht worden. Met de volgende 5 eigenschappen wil de Lexus ES rijders uit hun Audi, BMW of Mercedes trekken.
1. Lexus ES = hybride
Zeg je Lexus, zeg je hybride. De Lexus ES is in Nederland alleen leverbaar als hybride auto, de Lexus ES 300h. Deels benzine, deels elektrisch. Nu denk je wellicht, dat maakt mijn leven niet bepaald gemakkelijker. Doemscenario’s van een lege accu, in de knoop geraakte laadsnoeren, bezette laadpalen en lange wachttijden bij diezelfde laadpalen schieten door je hoofd. Niet doen. De Lexus ES laadt zichzelf op, bijvoorbeeld tijdens remmen. Hoef jij niks voor te doen. Zodra dat nodig is, springt de benzinemotor bij.
“Lexus doet al lang aan hybride, sinds 2004 met de RX 400h”
Je rijdt met de Lexus ES niet altijd elektrisch. Maar wel tot 50 procent van de rijtijd, claimt Lexus. De snelheid waarmee elektrisch kan worden gereden, ligt hoger dan ooit, tot zo’n 140 km/uur. Lexus doet al lang aan hybride, sinds 2004 met de RX 400h. Dat merk je. De technologie is inmiddels zo verfijnd en uitgedokterd dat je al rijdend nauwelijks in de gaten hebt dat de benzinemotor en elektromotor elkaar afwisselen. Met een voor zijn klasse lage CO2-uitstoot vanaf 100 gr/km rij je bovendien elke milieuzone in, zonder een boete te krijgen welteverstaan.
2. WYSIWYG
What you see is what you get. De Lexus ES Business Line die je in advertenties en op billboards tegenkomt, is de Lexus ES zoals-ie standaard is. Compleet met bi-ledkoplampen, 17-inch lichtmetalen velgen en een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak. En wat denk je van een speciale airco met technologie die ervoor zorgt dat de lucht in de ES zuiverder is dan in de Zwitserse alpen?
“Het geluid dat uit de 17 (!) luidsprekers komt, is werkelijk fenomenaal”
Ook een navigatiesysteem – met 8-inch display – is standaard, evenals een audiosysteem van Pioneer met tien speakers, inclusief subwoofer. Voor de bediening van navigatie en multimedia houdt Lexus vast aan een touchpad; doordat het nogal gevoelig is, is het soms een uitdaging om met het pijltje het juiste commando aan te wijzen. Optioneel is het audiosysteem van Mark Levinson dat speciaal voor de Lexus ES ontwikkeld is. Het geluid dat uit de 17 (!) luidsprekers komt, is werkelijk fenomenaal.
3. Lexus ES geeft je alle ruimte om tot rust te komen
Zodra je achter het stuur plaatsneemt en het portier van de Lexus ES dicht doet, ervaar je rust. De voorruit en voorste zijruiten zijn uitgerust met geluidswerend glas. Verder zegt Lexus een grote hoeveelheid geluidsisolatie toe te passen. Je voelt je ogenblikkelijk zen. En dat is in ons jachtige bestaan meer dan welkom. Motorgeluid blijft tijdens het rijden keurig op de achtergrond, mits je niet fel accelereert. De voorstoelen zitten uitmuntend met een goede steun en veel comfort.
“De ES kan prima door als chauffeursauto”
Ook achterin zit je voorbeeldig. Een riante beenruimte en voldoende hoofdruimte, ook al loopt de daklijn van de ES achter naar beneden toe om de sedan een sportievere coupé-look te geven. Mocht je op het werk promotie maken, de ES kan prima door als chauffeursauto. Daarbij komt de Lexus ES allesbehalve dikdoenerig over; daar kun je je bij zakenrelaties geen buil aan vallen.
4. Hoe lager, hoe beter
Als autoliefhebber kruip je het liefst zelf achter het stuur. Weet dan dat de Lexus ES op een gloednieuw onderstel staat. Een onderstel met een extra laag zwaartepunt, zegt Lexus. En hoe lager een zwaartepunt is, hoe beter een auto rijdt – vandaar dat we de populariteit van hoge SUV’s nog steeds niet helemaal snappen. De accu van de hybride aandrijflijn ligt onder de achterbank. Op die manier levert-ie een positief effect op de wegligging, zegt Lexus. Bovendien blijft zo de bagageruimte van 454 liter intact.
“In alle rust van A naar B”
Voor een bijna vijf meter (4.975 cm) lange sedan, rijdt de ES in de sportstand best sportief. We hebben het hier wel over de ES F Sport Line. De basisversie heeft geen sportstand. Dat is beslist niet erg. Een sportieve Lexus voelt naar onze mening toch wat onnatuurlijk aan. Of het moet de RC F met zijn vette V8 zijn. De ES nodigt meer uit om relaxed over de snelweg te rijden. In alle rust van A naar B. In stijl en met een voor zijn klasse bijzonder laag gemiddeld verbruik van 1 op 22,7 (fabrieksopgave).
5. Lexus rolt de rode loper voor je uit
Altijd al op de rode loper willen lopen? Koop dan de Lexus ES. De Lexus dealer hanteert zoiets als het Red Carpet Treatment. Dat houdt in dat je auto wordt gehaald en gebracht bij onderhoud. Je krijgt een vaste servicemonteur die aan je auto sleutelt. Tip om tijd te besparen: lever hem vuil in, want je krijgt de auto toch schoon terug, zowel vanbuiten als vanbinnen.
De rode loper wordt natuurlijk niet echt uitgerold, maar speciaal is het allemaal wel. Grote kans dat je de dealer niet veel ziet overigens; begin vorig jaar is Lexus in Amerika voor het zevende jaar op rij uitgeroepen tot betrouwbaarste automerk (bron: J.D. Power).
De prijzen van de Lexus ES 300h beginnen bij 52.995 euro.