Autotest – Kia Stonic 1.0 T-GDi 100 pk (2019)
De gouden middenweg?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Kia biedt met de Stonic ondertussen al weer een tijdje een aansprekende crossover. De auto combineert de compacte buitenmaten van een hatchback met de hogere zit van een SUV. De laatste toevoeging aan het motorenaanbod is de T-GDi met 100 pk. Hoe bevalt deze motor?
Crossover-alternatief voor Kia Rio
In 2017 bracht Kia de Stonic op de markt. De auto is in feite het crossover-alternatief voor de Rio, waar hij zijn technische basis mee deelt. De Stonic is wel een stuk frivoler en meer onderscheidend. Zo zijn er allerlei mogelijkheden voor kleurcombinaties, inclusief contrasterend dak. Al met al is de Stonic nog altijd een fris ogende crossover.
Teruggeschroefd
De Stonic werd al geleverd met een 120 pk sterke 1.0 T-GDi driecilinder benzinemotor. Daar komt nu deze variant met teruggeschroefd vermogen bij. De 1.0 T-GDi weet ook in deze 100 pk-uitvoering de auto vlot op gang te brengen. In de praktijk kom je niet snel vermogen tekort, ook niet bij invoegen op de snelweg. Inhalen kan prima zonder terugschakelen. Bij dergelijk stevig optrekken is soms te merken dat het vermogen vooral vanaf de ongeveer 3.000 toeren goed wordt vrijgegeven, als de turbo op gang is gekomen. Maar, ook bij de lagere toerentallen hebben we geen klachten over de acceleratie.
“We hebben in grotere auto’s wel eens minder ruimte gehad.”
Praktijkverbruik
De echt sportieve rijder die als eerste bij het stoplicht weg wil zijn zal echter naar een uitvoering met meer vermogen moeten kijken. Uiteindelijk hebben we zonder ons best te doen om zuinig te rijden – maar wel met veel snelwegkilometers – een praktijkverbruik weten neer te zetten van 1 op 16,5. Dat zit een eindje bij de fabrieksopgave van 1 op 18,9 vandaan, maar blijft een nette waarde.
Geluid
De motor houdt zich tijdens het rijden keurig op de achtergrond. Bij het optrekken hoor je de driecilinder grommen, maar verder is het stil. Windgeruis blijft ook op de snelweg vrijwel afwezig. Daarentegen is het geruis van de banden op snelwegtempo juist opvallend aanwezig, hoewel de mate waarin merkbaar samenhangt met het soort asfalt waar je overheen rijdt. De radio overstemt het geruis gelukkig al snel. Over muziek gesproken: de audio-installatie van de Stonic zorgt zeker voor een ‘merkloos’ systeem voor een mooie geluidskwaliteit.
Is de KIA Stonic een sportieve gezinsauto!? – AutoRAI TV
Middenweg
Zoals we eerder constateerden heeft Kia voor het weggedrag van de Stonic gekozen voor een middenweg tussen comfort en sportiviteit. Aan de ene kant is een semi-sportieve rijstijl mogelijk, maar voor rustig cruisen leent de auto zich net zo goed. De auto biedt ook in sportief genomen bochten genoeg stuurgevoel en is voldoende stevig geveerd, terwijl het onderstel ook zacht genoeg is afgesteld om comfortabel oneffenheden weg te werken. De keerzijde is wellicht dat de Stonic aan beide kanten ook niet uitblinkt. De licht hakerige versnellingsbak met lichte koppeling leent zich niet voor écht sportief rijden en tegelijkertijd zijn onderstelafstemming en stoelen net even te stevig voor het echt zachte comfort dat bijvoorbeeld Citroën biedt. Maar: wie juist op zoek is naar een beetje van beide werelden heeft in de Stonic dus een goede keuze.
Groter
Op de een of andere manier lijkt de Stonic iets te groeien zodra je hebt plaatsgenomen achter het stuur. De hogere zit en het feit dat je uitkijkt over een relatief vlakke motorkap geven je het idee in een grotere auto te rijden. De (gesuggereerde) grootte is ook terug te zien in de ruimte die het interieur biedt. Voorin heb je ruimte zat, achterin kunnen we met 1,80 meter prima achter onszelf zitten. Hoewel er weinig reserve is, komen knieën, schouders en hoofd achterin nergens tegenaan. We hebben in grotere auto’s wel eens minder ruimte gehad.
Bemoeizuchtig
Onze testauto is voorzien van alle leverbare rijhulpsystemen, waaronder noodstop- en rijstrookassistentie en een dodehoekdetectie. De rijhulpsystemen nemen hun taak iets te serieus: ze waarschuwen al snel of grijpen zelfs in als dat nog niet nodig is. Vooral de ‘actieve rijstrookassistentie’ is erg bemoeizuchtig en corrigeert al gauw met een stuurbeweging. Gelukkig kunnen de systemen met één simpele druk op een knop uit, hoewel alles automatisch weer inschakelt zodra het contact wordt uit- en aangezet.
“Een semi-sportieve rijstijl is mogelijk, maar voor rustig cruisen leent de auto zich net zo goed.”
Uitrusting en prijzen
De Stonic is leverbaar vanaf 21.995 euro en daarvoor krijg je de T-GDi 100 pk met ComfortLine-uitrusting. Dat omvat onder meer airco en een 7-inch touchscreen met Apple CarPlay-, Android Auto- en Bluetooth-connectiviteit. De DynamicLine voegt hier met 1.500 euro meerprijs onder andere navigatie, digitale DAB+-radio, achteruitrijcamera met parkeersensoren en cruise control met snelheidsbegrenzer aan toe.
Met de nog hogere uitrustingsniveaus DynamicPlusLine en ExecutiveLine kan met bijvoorbeeld climate control, een regensensor, een Smart Key en start-/stopknop en stuur- en stoelverwarming nog meer luxe worden toegevoegd. Met het aanvinken van alle opties en in combinatie met de andere motoren kan de aanschafprijs ondertussen wel oplopen tot boven de 30.000 euro. De prijzen blijven daarmee overigens keurig op niveau blijven met de concurrentie.
Conclusie
Qua rijgedrag blinkt de Kia Stonic misschien nergens echt in uit, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn en is ook een bewuste keuze van Kia. De Stonic blijft een fijn rijdende auto. De 1.0 T-GDi met een vermogen van 100 pk heeft zich bewezen als een zuinige motor die zeker voor het vlakke Nederland meer dan genoeg vermogen biedt. De Stonic biedt kortom een goede middenweg tussen sportiviteit en comfort. Wie echt liever een auto heeft die op een van die twee gebieden uitblinkt, moet toch nog even verder kijken.