Autotest – Kia ProCeed (2021) – Flink verbeterd
Sportieve stationwagen
De Kia ProCeed is een fraai gelijnde, sportieve station, die steeds meer opvalt tussen al het SUV geweld. Hij heeft nu een kleine opfrisbeurt gekregen. Er is een compleet nieuwe 1.5-liter benzinemotor leverbaar en er zijn een aantal cosmetische wijzigingen doorgevoerd.
Shooting brake
De ProCeed is inmiddels een vrij unieke auto. Steeds meer mensen laten een station staan voor een stoere crossover SUV. En de stations die er zijn ogen niet zo sportief als ProCeed. Het namelijk een heuse Shooting Brake. Kortom, een sportief gelijnde stationwagen.
Oke, je kunt bij Volkswagen de Arteon Shooting Brake krijgen, maar die is er pas vanaf 49.690 euro. De ProCeed begint vanaf 30.995 euro. Onze testauto is voorzien van de nieuwe 1.5-liter viercilinder benzinemotor en is er vanaf 32.995 euro.
160 pk
De nieuwe aandrijflijn is voor ons een reden om opnieuw in de ProCeed te stappen. We hebben twee jaar geleden al de 140 pk sterke uitvoering getest, die ons erg beviel. Maar inmiddels is er een nieuwe 1.5-liter viercilinder met 160 pk leverbaar.
Dit vermogen sluit beter aan bij de sportieve looks en zorgt tevens voor een comfortabelere rit. De motor hoeft duidelijk minder moeite te doen om de ProCeed vooruit te krijgen. Een sprint van 0 tot 100 km/u duurt 8,8 seconden
Laag verbruik
In onze testauto is de benzinemotor gekoppeld aan een 7-traps automaat, die behoorlijk vlot opschakelt. Hierdoor blijven de toeren laag en dus ook het brandstofverbruik. Het vroeg opschakelen gaat soepel, omdat het maximum koppel van 253 Nm al vanaf 1500 toeren leverbaar is.
De nieuwe aandrijflijn zorgt dus voor een prettige rijervaring, maar het verbruik maakt pas echt indruk. Met gemak halen we in de stad een verbruik van 6,5 l/100 km (1:15). Op de snelweg hoeven we geen enkele moeite te doen om 1:20 te halen. Dat zijn prima cijfers voor een grote station.
GT-PlusLine
Aan de buitenkant is de ProCeed vrijwel ongewijzigd. We rijden in de GT-PlusLine, die er wel een tikkeltje anders uitziet. Op deze extra sportieve uitvoering krijg je aan de voor- en achterkant extra stoere bumpers met hoogglans zwarte designelementen. Aan de zijkant zitten opvallende zwarte side skirts en zijn de achterdeuren voorzien van privacy glass. Ook de zijspiegels zijn volledig zwart en de uitvoeringen met automaat krijgen stoere 19-inch wielen.
Ruimte zat
Het opvallendste element aan de ProCeed is de schuin aflopende daklijn. Dit maakt hem een echte shooting brake en zorgt ervoor dat regelmatig voorbijgangers hun hoofd omdraaien als je langs rijdt.
De ProCeed kun je krijgen met een slimme achterklep. Als je de sleutel op zak hebt, en je achter de auto gaat staan gaat de elektrische achterklep automatisch open. Leuk trucje, maar zeer handig als je met handen vol boodschappen staat.
Ondanks de schuin aflopende daklijn is de bagageruimte behoorlijk riant. Er is 600 liter aan ruimte en in de vloer zitten meerdere opbergvakken. De achterbank kun je eenvoudig naar voren klappen met hendels die achterin zitten, waarna er een gigantische ruimte ontstaat. Lange hoge items kun je minder makkelijk meenemen, omdat de daklijn dan in de weg zit.
Sportieve zitpositie
Achter het stuur heb je wel wat last van de aflopende daklijn. Het zicht naar achteren is vrij beroerd. Je zult je buitenspiegels moeten gebruiken als je de situatie achter je wilt zien.
De zitpositie is wel voortreffelijk. Je ziet lekker laag bij de grond en het sportieve GT-Line stuurwiel met geperforeerd leer ligt heerlijk in de hand. Je gaat daardoor automatisch wat sportiever rijden. De kuipstoelen houden je goed op je plaats en zijn mooi afgewerkt met leer, alcantara en zilveren stiksels.
Infotainmentscherm
In het interieur zijn er ook wat zaken aangepast. Zo krijg je nu twee schermen voor je neus. In het midden van het dashboard zit een nieuw en groter 10,25-inch scherm en achter het stuur zijn analoge klokken vervangen door een volledig digitale instrumentarium.
Beide schermen zijn een fijne upgrade en zien er helder en scherp uit. Het infotainmentsysteem reageert vlot, is overzichtelijk en komt beter tot zijn recht op het nieuwe brede infotainmentscherm, dat in de plaats is gekomen voor het oude vierkante 8-inch scherm.
Wil je alle details zien en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de video: