Autotest – Jaguar XF P300 AWD (2021) – Op diverse punten verbeterd
Zo had ie vanaf het begin moeten zijn
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is je misschien ontgaan, maar Jaguar heeft zijn XF uitgebreid vernieuwd. Er er zijn meer aanpassingen gedaan dan je in eerste instantie zou verwachten. Hoog tijd voor een nieuwe kennismaking met de XF van Jaguar.
Dikkere auto, die Jaguar XF
De vernieuwde Jaguar XF is eenvoudig te herkennen. Kijk maar naar de nieuwe voorbumper met grotere en lager geplaatste luchtinlaten, waardoor de voorzijde breder oogt. Ook de grille werd iets breder. De luchtuitlaten op de zijschermen voor zijn nu voorzien van het Jaguar Leaper embleem.
Jaguar XF P300 AWD (2021) – Diverse upgrades voor XF – REVIEW – AutoRAI TV
Double J
Ook nieuw zijn de slanke LED-koplampen met ‘Double J’ dagrijverlichting – optioneel uitgerust met Pixel LED-technologie voor beter zicht op de weg. Met de functie Adaptive Driving Beam past het LED-verlichtingssysteem de verlichtingspatronen automatisch aan elke situatie aan en voorkomt verblinding van tegenliggers.
R-Dynamic
Ook aan de achterkant is er nieuws. De achterbumper werd breder en maakt van de XF een wat dikkere auto. De Jaguar XF Sedan heeft nu ook de donkergetinte achterlichtbehuizingen, net als de XF Sportbrake. Al met al oogt de XF weer bij de tijd, helemaal als je kiest voor de extra sportieve R-Dynamic-uitvoering. De XF krijgt dan diverse designelementen voor een meer sportievere look. Tot slot kun je ook nog kiezen voor een Black Exterior Pack waarbij een aantal componenten is uitgevoerd in glanzend zwart. De door ons gereden XF R-Dynamic heeft dat ook.
11,4-inch gebogen touchscreen
Tot zover de buitenkant. Maar eigenlijk moet je vooral even instappen in de XF. Want in het interieur zijn nog veel meer aanpassingen doorgevoerd. Het merk past betere materialen toe en er is een 11,4-inch gebogen touchscreen in de middenconsole geplaatst met een magnesium behuizing. Het scherm is drie keer helderder en 48 procent groter dan het 10-inchscherm van voorheen.
Pivi Pro-infotainmentsysteem
Het infotainmentsysteem is ook nieuw. De XF heeft nu het Pivi Pro-infotainmentsysteem, bekend van andere Jaguar- en Land Rover-modellen. Dit infotainmentsysteem werkt heel eenvoudig. Eigenlijk zijn alle belangrijkste functies niet meer dan twee kliks van je verwijderd. Ook de graphics zijn naar een hoger plan getild. Alleen al de navigatiekaart met satellietbeelden maakt indruk. Het systeem ondersteunt ook Android Auto en Apple CarPlay.
Digitaal instrumentarium
Ook nieuw: de Jaguar XF heeft nu ook een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Een head-up display is ook mogelijk. Veel nieuwe technologie dus, maar dat mag je ook verwachten van een auto in dit segment en met deze prijzen. Eigenlijk is de XF nu pas zoals die in het begin had moeten zijn.
Stiksel van een cricketbal
Het interieur ademt nu ook meer kwaliteit. De nieuwe transmissieselectiehendel is aan de bovenzijde afgewerkt met het stiksel van een cricketbal. Het onderste deel is gemaakt van metaal waardoor de knop aangenamer aanvoelt. Praktische verbeteringen zijn er ook, zoals verbeterde portiervakken voor het opbergen van drinkflessen en andere spullen. De nieuwe stoelen hebben bredere kussens, nieuw massagefuncties en grotere verwarmbare of te koelen delen. Op de kleine details is ook gelet: op de middenconsole siert nu het opschrift ‘Est. 1935 Jaguar Coventry’.
Frisse lucht
Goed, een hoop nieuwe zaken dus. Tijd om even op adem te komen. In een auto als de Jaguar XF is dat goed mogelijk, want de auto is uitgerust met zogeheten Cabin Air Ionisation. Dit systeem verbetert de luchtkwaliteit in het interieur dankzij nanotechnologie waarmee allergenen en onplezierige geurtjes worden verwijderd. Het systeem filtert ultrakleine deeltjes (PM2,5) uit de lucht in het interieur. Inzittenden kunnen het systeem activeren met de Purify-knop. De bedieningsknoppen van de klimaatcontrole geven haptische feedback. Soms moet je twee keer drukken om een functie te activeren. Wat valt nog meer op: de transmissieschakelaar komt heel mooi omhoog bij het starten van de auto en de beenruimte achterin valt mee, ook al is de XF bijna vijf meter lang.
Prijzen XF
Jaguar XF begint bij 62.314 euro voor de D 200. De door ons gereden P300 met 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor start bij 83.562 euro. Met wat opties loopt die prijs overigens had op. Deze testauto heeft een prijskaartje van 106.808 euro. Prijzige machine dus, maar dan staat er wel wat. Want deze British Racing Green-kleurige Jaguar XF P300 met rode remklauwen trekt onderweg de nodige aandacht. Het is met recht een sportieve maar vooral sjieke verschijning.
Krachtbron Jaguar XF P300
En wie het gas intrapt, wordt niet teleurgesteld. Onder de motorkap zit namelijk de nodige power. De P300-versie beschikt over een 1.997 cc grote viercilinder turbobenzinemotor. Het blok levert 300 pk bij 5.500 toeren per minuut en maximaal 400 Nm tussen 1.500 en 4.500 toeren per minuut. Met andere woorden: onderin al lekker veel trekkracht en vooral bovenin het toerengebied komen alle peekaa’s los. Je kunt hem dus echt sportief rijden. Schakelen gebeurt met een boterzachte achttraps automaat van ZF. Een uitstekende combinatie met deze viercilinder.
Prestaties P300 AWD
De prestaties dan. Omdat de 4.964 mm lange XF Sedan P300 AWD geen lichtgewicht is – hij weegt 1.880 kilogram – sprint dit model in een nette 6,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u. Het gemiddelde verbruik komt uit op ongeveer 1 op 10 of 1 op 11. Dat is haast de fabrieksopgave.
Ingenium
Jaguar levert alleen nog maar Ingenium viercilinder benzine- en dieselmotoren voor de XF Sedan en XF Sportbrake. Alle motorvarianten hebben een 8-trapsautomaat en achterwiel- of vierwielaandrijving. Andere motorvarianten zijn een mild-hybride D200 dieselmotor met 204 pk en een P250 benzinemotor. De door ons gereden P300 AWD vormt het topmodel.
Conclusie
Onderweg merk je dat de Jaguar XF een uiterst comfortabele gezinsauto is, die overigens niet vies is van wat sportiever bochtenwerk. Er is veel stuurgevoel, het onderstel gaat goed met oneffenheden in het wegdek om en aan boord is het aangenaam stil. Ook fijn: de stoelen zitten heerlijk. En al die zaken bij elkaar maken dat de Jaguar XF een echte kilometervreter is. Uitdelen in Nederland zit er niet in. Daarvoor is de markt voor dit soort auto’s in Nederland wat te klein. Maar diegene die zich wel een XF cadeau doet, zal daar absoluut van gaan genieten. Door deze facelift en de diverse upgrades is de Jaguar XF namelijk een auto geworden die het eigenlijk al vanaf de marktintroductie had moeten zijn.