Autotest – Jaguar F-Type P300 (2021)
Viercilinder doet verbazen
Een fris gezicht en onderhuids allerlei verbeteringen, de Jaguar F-Type heeft wederom een facelift gekregen. Maar er is iets vreemds aan de hand. In de F-Type P300 waar wij mee rijden ligt ‘slechts’ een 2,0-liter viercilinder, maar toch klinkt hij als een beest. Wij zoeken uit of je de V8-variant kunt laten staan!
Onder het mes
De Jaguar F-Type is sinds 2013 in productie en kreeg in 2017 een kleine opfrisbeurt. Nu is het tijd voor een echte make-over. Strakke platte koplampen nemen nu de plaats in van de wat rondere koplampen die bij het vorige model nog languit over de motorkap liepen.
De koplampen zijn voortaan standaard voorzien van led-technologie en zijn uitgerust met dynamische richtingaanwijzers. Omdat ze een stuk lager en verder naar voren zijn geplaatst oogt de F-Type ineens langer. Schijn bedriegt, de auto is namelijk geen millimeter gegroeid. Knap stukje design dus.
Achterwerk
De achterzijde heeft Jaguar nagenoeg ongemoeid gelaten. Gelukkig maar, want er zijn weinig auto’s op de markt die dit fraaie achterwerk overklassen. Ian Callum, de Schotse ontwerper en tot voor kort designbaas bij Jaguar Land Rover, heeft met het originele ontwerp uit 2013 wat dat betreft een tijdloze auto neergezet.
Toch zijn de achterlichten een heel klein beetje aangepast. Alles wat rond was, is nu hoekig en strak. Ook de indeling is anders. Kleine details, maar ze geven de F-Type wel een fris gezicht.
Rood leer
Niet alleen de buitenkant is in een nieuw jasje gestoken, ook aan de binnenkant is Jaguar aan de slag gegaan. Er zijn betere materialen gebruikt en werkelijk overal zit leer. In de F-Type waar wij in rijden is het leer felrood. Het ziet er bijzonder chique uit en na deze ervaring willen we eigenlijk nooit meer in een saai grijs interieur stappen.
Nieuw multimediasysteem
In het midden van het dashboard zit het nieuwe Touch Pro-multimediasysteem met 10-inch beeldscherm. Het systeem is helemaal 2020: haarscherp, snel, overzichtelijk en het biedt ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
In de Jaguar F-Type zit nu ook een SIM-kaart ingebouwd, zodat de auto altijd verbonden is met het internet en over-the-air software-updates kan ontvangen. Erg handig, en scheelt je af en toe een ritje naar de dealer voor een software-update. Leuk detail nog, op het knopje van het dashboard kastje komen we het geboortejaar van Jaguar tegen: 1935
Instrumentencluster
Ook achter het stuurwiel gaat Jaguar met zijn tijd mee. De analoge klokken uit het uitgaande model zijn vervangen door een modern 12,3-inch digitaal instrumentencluster. Naast de toerenteller en snelheidsmeter kan het scherm ook andere zaken tonen, zoals de navigatiekaart.
In het midden van het dashboard lijken ventilatieroosters te ontbreken. Niets is minder waar. Zet de verwarming of airco aan, en de roosters komen dramatisch uit het dashboard naar boven. Een zeer leuke gimmick die je in een normale gezinsauto niet zal tegenkomen.
Vechtersbaasje
Onder de motorkap is er ook van alles nieuw. Een V6 is niet meer leverbaar in Europa, dus je zult moeten kiezen uit vier- of achtcilinder benzinemotoren. Schakelen gaat bij alle varianten met een achttraps Quickshift-automaat.
In de F-Type P300 waar wij mee rijden ligt een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met 300 pk. Dat is bijna de helft van het aantal pk’s die de F-Type P575 R in zijn bezit heeft. Toch is het plezier er niet minder om. De verbazing is juist groter. De P300e klinkt namelijk niet als een vierpitter.
Jaguar heeft duidelijk extra veel tijd en moeite in het uitlaatsysteem gestoken. Het geluid is niet verfijnd, maar klinkt lekker dik en laat het hart van de bestuurder sneller kloppen.
Als je gas geeft zet de 2,0-liter viercilinder zijn borst op en maakt hij zijn schouders breed. Het is een vechtersbaasje die zich eigenlijk veel groter doet voorkomen dan hij is. Maar het zijn geen opblazen spieren die hij toont. 0 tot 100 km/u doet hij namelijk in een rappe 5,7 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u.
Bochtenwerk
De besturing en het onderstel zijn ook aangepakt. Er zit nog wel een verschil tussen de P300 en zijn grotere broers, de P450 en P575 R. Die zitten op veel vlakken nog wel een niveautje hoger, maar de P300 heeft wel een groot voordeel: minder gewicht.
De viercilinder aluminiummotor is een stuk lichter dan de achtcilindervarianten. De auto heeft dus minder gewicht voorin zitten, waardoor de gewichtsverdeling beter is. De auto voelt daarom goed in balans en is behoorlijk wendbaar. Je gooit hem met gemak een scherpe bocht in, zonder ook maar een moment controle te verliezen.
Grand Tourer
De sportieve felrode sportstoelen doen vermoeden dat je na enkele uren toe bent aan een rugmassage. Niets is minder waar, ze zitten verrassend comfortabel. Als je op netjes omgaat met het gaspedaal en op kruissnelheid zit is het ook nog eens erg stil in de auto. Dankzij een speciaal knopje kun je de uitlaat helemaal het zwijgen doen opleggen.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat een lange roadtrip goed te doen is met de F-Type. Er is nog behoorlijk wat bagageruimte ook. En dankzij de viercilinder hoef je niet eens zo vaak te stoppen bij het tankstation. Een verbruik van 1 op 14 is zelfs mogelijk.
Prijzen
De Jaguar F-type P300 Coupé is vanaf 91.300 euro leverbaar. Liever met je bol in de zon? De P300 Convertible staat vanaf 98.410 euro in de showroom.
Wil je toch sneller gaan dan het geluid — of desnoods het licht — kies dan voor de Jaguar F-Type P575 R. Deze sprint in 3,7 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 300 km/u. Prijzen beginnen vanaf 182.560 euro.
Kun je echt niet kiezen? De Jaguar F-Type P450 is een prima middenweg en heeft een vanafprijs van 145.510 euro.
Bekijk de hele test: