Autotest – Hyundai i10 1.0 T-GDi N Line (2020)
100 pk in een compacte, sportief ogende hatchback, dat is leuk!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai schudt maar wat graag het wat brave imago van zich af. Dat doet Hyundai met volwaardige performancemodellen onder het N-label. Modellen met een N Line-badge ogen sportief, maar missen de power. Toch vormt de Hyundai i10 N Line hierop een uitzondering. Die levert Hyundai namelijk alleen met een 100 pk sterke turbobenzinemotor. En ja, dat maakt van de i10 een soort van ‘hot hatchback light’.
Lijst met ingrediënten
De lijst met ingrediënten ziet er bijzonder aantrekkelijk uit. Een rijklaar gewicht van 1.099 kilogram, een handgeschakelde vijfbak, een 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor met 100 pk vermogen en 172 Nm aan koppel, een topsnelheid van 180 km/u en een 0-100-tijd van 10,6 seconden. Klinkt goed toch?
“Hyundai heeft daadwerkelijk gesleuteld aan het onderstel en de stuurinrichting.”
Stevig prijskaartje
Dat alles heeft dan wel een stevig prijskaartje: vanaf 19.795 euro of 334 euro per maand via private lease. Wie in de configurator een beetje zijn best doet met het verder personaliseren, komt met gemak aan bedragen van 24 mille. Dat is veel voor een A-segment hatchback. Toch mag er wat ons betreft al een strik om de i10 N Line voor die 19.795 euro. Want zelfs dan zitten alle toeters en bellen aan deze i10. De N Line is niet voor niets het absolute topmodel binnen de line-up van de i10.
Uitrusting Hyundai i10 N Line
Wat krijg je dan allemaal? De N Line is onder meer uitgerust met stoelverwarming vóór, een verwarmd stuurwiel, 16-inch lichtmetalen wielen met 195/45/R16-banden, N Line stoelbekleding, een zwarte hemelbekleding, sportievere N-bumpers, een in rood uitgevoerde i10-badge in de C-stijl en diverse rode N Line-accenten in het interieur, bijvoorbeeld rondom de luchtroosters. Ook heeft de i10 N Line een dubbele verchroomde uitlaat, een versnellingspook en stuurwiel in lederlook en met N-logo, een pedalenset met aluminiumlook, diverse N Line-badges en specifieke LED-dagrijverlichting. Kortom: aardig compleet. Je krijgt bovendien vijf zitplaatsen, daar waar de normale i10 standaard een vierzitter is.
“Alle ingrediënten zijn klaarblijkelijk goed op elkaar afgestemd.”
Ook aan onderstel gesleuteld
Toch is het niet alleen maar uiterlijke schijn. Hyundai heeft daadwerkelijk gesleuteld aan het onderstel en aan de stuurinrichting. Zo is de wielophanging wat sportiever afgesteld en is de besturing wat zwaarder gemaakt voor een meer sportief stuurgevoel. Alle ingrediënten zijn klaarblijkelijk goed op elkaar afgestemd, wat resulteert in een bijzonder leuk pretpakket.
Prettige aandrijflijn
Rijden in de Hyundai i10 N Line is een leuke en bovenal prettige ervaring. Dat komt voor het grootste deel door de plezierige aandrijflijn. Die kennen we ook van de Kia Picanto GT-Line, feitelijk een auto met hetzelfde recept. Alleen Kia heeft geen performancelabel. Hyundai wel. In die zin heeft de badge N Line dus iets meer ‘lading’ omdat het verwantschap met de N-performancemodellen beter tot uiting komt.
“Met een beetje rustig rijden haal je al snel 1 op 20.”
Plezierige vijfbak
Een vermogen van 100 pk is meer dan genoeg om deze i10 vlot op tempo te krijgen. De handgeschakelde vijfbak schakelt plezier en direct. Het is overduidelijk geen ‘pot waarin je roert’, maar een stevig aanvoelende bak waarbij elke versnelling stevig op zijn plaats valt. Er is altijd trekkracht. Sportief rijden is goed mogelijk, ook omdat de N Line op relatief breed rubber staat. Daardoor kun je uitstekend ‘hoeken’ met deze i10, iets wat vooral de sportievere rijders vooral zal aanspreken.
Zuinig rijden, ook dat kan
Zuinig rijden kan ook hoor, geen enkel probleem zelfs. Met een beetje rustig rijden haal je al snel 1 op 20. Luxe heeft de i10 volop, want naast de genoemde zaken rust Hyundai de i10 N Line ook uit met een 8-inch touchscreen met navigatie en Apple CarPlay alsook Android Auto, volautomatische airco, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, een armsteun voor, cruise control, een draadloze telefoonlader en ga zo maar door. Een in hoogte verstelbaar stuurwiel heeft ie ook, maar niet in diepte. Dat laatste is jammer, want daardoor zou je een nog betere zithouding kunnen realiseren.
“De rijstrookassistent zetten wij eigenlijk altijd uit.”
A-segment hatchback
Wie dit alles leest, denkt wellicht dat we schrijven over een auto in het B- of C-segment, maar dat is dus niet het geval. De Hyundai i10 hoort thuis in het felbevochten A-segment. Dat dit soort zaken ook op een auto in het kleinste segment leverbaar zijn, zegt genoeg over de ontwikkelingen die in dit segment spelen. En dan moeten we de veiligheidssystemen nog noemen: vermoeidheidsherkenning, een botspreventiesysteem, grootlichtassistent, rijstrookassistent en meer. Die rijstrookassistent – door Hyundai aangeduid als Lane Keeping Assist – zetten wij eigenlijk altijd uit. Het systeem reageert iets te gretig en zorgt voor een onplezierige weerstand in de stuurinrichting. Met een druk op de knop schakel je dit systeem uit.
Praktisch gebruiksgemak Hyundai i10
Aan het praktisch gebruiksgemak van de i10 N Line is ten opzichte van een conventionele i10 niet gesleuteld. De N Line-variant is net zo ruim, biedt voldoende plaats achterin, ook voor volwassenen en biedt een degelijke bagageruimte, wel met een wat hoge tildrempel. De achterbank is in een verhouding van 60:40 neerklapbaar. Wie in de i10 rijdt, heeft niet het gevoel met een kleine auto op pad te zijn. De auto geeft een ruimtelijk gevoel en biedt goed zicht rondom.
“Hij is de moeite waard, die N Line.”
Volwassen
Wie de munten heeft, om voor de i10 N Line te gaan, doet zichzelf en de buitenwereld een groot plezier. Om te zien is dit namelijk echt een tof ding. Sportieve looks, fraaie wielen, duidelijk verwantschap met de echte N-performancemodellen, gewoon heel goed geslaagd. Daar komt bij dat je echt lol kunt hebben met deze 100 pk sterke aandrijflijn. Het maakt het feestje compleet. Maar dat kost dus wel wat. Een conventionele i10 begint bij 13.295 euro, maar dan heb je geen airco. De Comfort-versie (vanaf 15.395 euro) heeft dat weer wel, maar standaard heeft die weer vier zitplaatsen.
Alle toeters en bellen
Wil je vijf gordels, neem dan minimaal de Comfort 5-zits, die kost 15.995 euro. Het 8-inch navigatiesysteem met Apple Carplay en een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen heb je vanaf niveau Comfort Smart (vanaf 16.495 euro of 17.095 euro voor de 5-zitter). De Premium-uitvoering is er vanaf 17.295 euro. Dan zou je nog 2.500 euro moeten bijleggen voor de N Line-versie met alle toeters en bellen. Dat blijft wellicht veel geld, maar met een paar maanden langer sparen kom je wellicht al een heel eind. Hij is in ieder geval de moeite waard, die N Line. Een van de leukste auto’s in het A-segment van dit moment.