Autotest – Hyundai Bayon (2021) – EXCLUSIEF
Is deze B-segment SUV het overwegen waard?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
En opnieuw introduceert Hyundai een SUV. Het is deze keer de nieuwe Hyundai Bayon, als B-segment-SUV het kleinste lid van Hyundai’s SUV-familie. Hij is een fractie kleiner ten opzichte van de Kona, maar is haast net zo praktisch. Is deze nieuwe Hyundai Bayon het overwegen waard?
Die naam vraagt om wat uitleg
Hyundai is zo Koreaans als panchan, je weet wel: de Koreaanse benaming voor de verschillende bijgerechten die een maaltijd vergezellen. Toch is de naam Bayon bijzonder Europees. De naam van de Bayon is namelijk geïnspireerd op de vakantiehotspot Bayonne, de hoofdstad van Frans Baskenland en een van de mooiste bestemmingen in het zuidwesten van Frankrijk. Wat dat betreft houdt Hyundai dus een traditie in leven door een SUV te benoemen naar een vakantieplaats. Hetzelfde geldt voor de Kona, Tucson en Santa Fe.
Hyundai Bayon te extreem?
Net als vakantiebestemming Bayonne – dat zich typeert zo statige huizen met kleurrijke luiken – schreeuwt de Bayon best om wat aandacht. Subtiel is deze B-segment SUV namelijk niet vormgegeven. Hyundai past scherpe lijnen in het platform. Een fantasierijke auto dus, die Bayon, waarbij met name het front en de achterkant aardig opvallen. Te extreem? Dat moet je natuurlijk zelf bepalen, onderscheidend is de Bayon wel. En dat moet ook wel, want de concurrentie in het B-segment is moordend en dus moet je als autofabrikant iets doen om op te vallen. Dat is Hyundai met de Bayon zeker gelukt, helemaal in de door ons gereden testauto in de kleur Mangrove Green. Uiteraard zijn er nog veel meer kleuren leverbaar, zoals blauw, rood, turquoise en meer. Best hippe kleuren dus.
Test Hyundai Bayon (2021), het overwegen waard? – REVIEW – AutoRAI TV
Afmetingen Hyundai Bayon
En hoe groot is zo’n Bayon dan? De Hyundai Bayon heeft een lengte van 4.180 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.500 mm. De wielbasis komt uit op 2.580 mm. Ter vergelijking: een Hyundai Kona is 4.205 mm lang en heeft een wielbasis van 2.600 mm. Minimale verschillen dus. Aan de andere kant: de Kona is er als hybride, plug-in hybride en als BEV, daar waar de Bayon louter met mild-hybride benzinemotoren wordt geleverd. Er is dus wel degelijk onderscheid tussen de Bayon en Kona.
Is de Bayon een beetje ruim?
Voor het B-segment is de Hyundai Bayon best een ruime auto. Met name achterin kun je als volwassen persoon van 1,85 meter nog best goed zitten. Je hebt genoeg knie- en hoofdruimte en ook de zitbank staat in een fijne hoek. Je hebt wel maar een USB-laadpunt en er ontbreekt een armsteun. De bagageruimte meet 321 liter en kan worden vergroot door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen. Er ontstaat dan een haast vlakke laadvloer en 1.205 liter bagageruimte. In de video gaan we hier dieper op in.
“Net als vakantiebestemming Bayonne schreeuwt de Bayon best om wat aandacht.”
Interieur Hyundai Bayon
Het interieur van de Hyundai Bayon kun je kennen van een ander Hyundai-model. Juist: de Hyundai i20. Sterker nog: het dashboard lijkt een op een te zijn overgenomen. Niet erg, want het dashboard oogt origineel en anders dan anders. Misschien wel wat druk door de vele lijnen, maar aan de andere kant versterkt dat wel het ruimtegevoel aan boord omdat de breedte wordt geaccentueerd. De afwerking is conform het B-segment. Doorgaans harde kunststoffen dus, maar niet van het goedkope soort. Netjes dus. Wellicht had Hyundai wel wat meer kleur kunnen toepassen in het interieur, want alles oogt wel erg grijs en zwart. On the other side: dat is dan weer wel rustig voor het oog.
Diverse voorzieningen
In de Bayon levert Hyundai alles wat je in een B-segment SUV mag verwachten. Afhankelijk van de uitvoering heb je een 8-inch of 10,25 touchscreen. Ons advies: kies voor een versie met het grotere display. Is toch net wat mooier. Bovendien hebben iets duurdere versies ook het 10,25-inch volledig digitaal instrumentenpaneel en dat maakt de auto toch net wat meer af. Aan ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is gedacht. Er is zelfs sfeerverlichting aanwezig in de voetenruimtes van de voorpassagier, in de portierpanelen, in de handgreep-zones van de voorportieren en in de opbergruimte onder de middenconsole. Hyundai levert verder een Bose Premium audio waaruit een goed geluid klinkt.
Telefoon ook draadloos op te laden?
Ja, ook dat kan. In de middenconsole tref je onder de aparte bedieningsunit van de airconditioning een inductielader om smartphones draadloos op te laden. Net daarboven heb je nog twee USB-punten. Ook fijn om te hebben. De Bayon is ook slim, want je kunt je smartphone verbinden met het Bluelink-systeem zodat je met een app op afstand informatie kunt inzien, maar ook je Google- of Apple-agenda kan synchroniseren met het infotainmentsysteem van de auto.
De bestuurdersstoel
De stoelen voorin zitten prettig en bieden voldoende zijdelingse steun. De zittingen zijn gelukkig niet al te kort. De verstelbaarheid van de bestuurdersstoel is goed voor elkaar, je kunt hoger en veel lager zitten. De stuurkolom is zowel in hoogte als diepte te verstellen zodat je eigenlijk altijd wel een goede zitpositie kunt vinden.
“Het onderstel heeft een prettige demping, niet te hard, niet te zacht.”
Veiligheidssystemen Hyundai Bayon
Hyundai geeft de nieuwe Bayon een uitgebreide veiligheidsuitrusting mee. Zaken als een actieve rijstrookassistent, adaptieve cruise control, snelheidsbordenherkenning, grootlichtassistent, vermoeidheidsherkenning, dodehoekbewaking en een parkeerassistent zijn allemaal verkrijgbaar. de Hyundai Bayon heeft zelfs een botspreventiesysteem met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer. Die kruisend-verkeer-functie is bijzonder handig tijdens achteruit rijden, want zo worden aanrijdingen voorkomen.
De actieve rijstrookassistent
Lane Keeping Assist of actieve rijbaanassistentie is op de snelweg een prima systeem omdat je in dat geval vaak weinig stuurt. In de stad of in dorpen schakelen wij dit systeem liever uit, omdat op die manier de weerstand in het stuurwiel verdwijnt. Met het systeem ingeschakeld ’trekt’ er voor je gevoel iemand aan het stuur als je lichtjes stuurt. Met het systeem uitgeschakeld – eenvoudig te regelen met een knopje op het stuurwiel – stuurt de auto veel beter. Het stuurgedrag is sowieso in orde, maar je merkt aan alles dat Hyundai heeft gekozen voor comfort boven sportiviteit. Het onderstel heeft een prettige demping, niet te hard, niet te zacht. Rolgeluiden hoor je wel, maar dat is normaal in het B-segment. Extra geluidsisolatie kost natuurlijk ook extra geld voor een autofabrikant.
Motoren Hyundai Bayon
Het aanbod motoren van de Hyundai Bayon is overzichtelijk. Er is keuze uit een 1.0 T-GDi met 100 pk of eentje met 120 pk. Er is altijd sprake van 48-volt mild hybrid-technologie, vandaar de 48V-aanduiding op de zijschermen. Het systeem bestaat uit een 48-volt accu, een Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) en een LDC-omvormer (Low Voltage DC/DC). De MHSG-unit wekt kinetische energie op uit de recuperatie en slaat die op in het 48V accusysteem, waar deze kan worden gebruikt om de 12V boordnetspanning te stabiliseren en zo brandstof te besparen. Ook maakt dit systeem zeilen (coasten) mogelijk: door de auto uit te laten rollen, ontkoppelt de transmissie van de aandrijflijn.
Handbak of automaat?
De 100 pk sterke 1,0-liter T-GDi-motor wordt uitsluitend in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak (6iMT) geleverd. Deze handbak – aanwezig in onze testauto – schakelt trefzeker en direct. Wel pakt de koppeling wat laat op waardoor je in beginsel even moeten wennen aan het aangrijppunt. De 120 pk sterke benzinemotor heeft altijd een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (7DCT).
“De 100 pk sterke driecilinder pakt gretig op en heeft een soepele loop.”
100 pk voldoende?
De versie met automaat biedt natuurlijk meer comfort, maar aan de 100 pk sterke benzinemotor heb je in het doorgaans vlakke Nederland meer dan genoeg. Dat komt ook omdat de Bayon niet heel zwaar is. De 100 pk-versie weegt 1.095 kilogram (ledig) en mag 1.110 kilogram geremd trekken, gelijk aan de 120 pk-versie met automaat. De driecilinder pakt gretig op en heeft een soepele loop. En met een beetje rustig rijden haal je eenvoudig 1 op 20. Kortom: echt klagen heb je niet.
Conclusie test Hyundai Bayon
De zoveelste B-segment SUV, maar onder de streep wel een doordachte auto die daadwerkelijk iets toevoegt aan het segment. De Hyundai Bayon valt lekker op, rijdt comfortabel, is ruimer dan je denkt en heeft – afhankelijk van de uitvoering – alles wat je maar kan wensen. Kortom: de nieuwe Hyundai Bayon is zeker het overwegen waard, als het design je aanspreekt natuurlijk.
Prijzen Hyundai Bayon
Vergeet even de instapper (i-Motion) van 21.695 euro en ga minimaal voor de 100 pk Comfort (23.695 euro). Dan heb je in ieder geval 16-inch lichtmetalen wielen en een 10,25-inch digitaal instrumentencluster. Spaar wat ons betreft liever nog een maandje door en kies de Comfort Smart. Die heeft het 10,25-inch touchscreen en kost 24.695 euro. De Premium en Premium Sky kosten respectievelijk 26.695 en 27.885 euro. De 120 pk sterke benzineversie start bij 25.795 euro voor de Comfort en kost 29.985 als Premium Sky.
“Zeker het overwegen waard, als het design je aanspreekt natuurlijk.”