Autotest – Ford Transit Courier (2018)
Een verstandige aankoop?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Ford Transit Courier speelt sinds 2014 een rol als kleinste lid van de Transit-familie. Het is een zeer compacte bestelauto, ideaal voor klussen in bijvoorbeeld drukke steden. Nu is er een vernieuwde Ford Transit Courier. Een verstandige aankoop?
Beperkte verkoopaantallen
In 2017 werden er ruim 2.000 voertuigen verkocht in het segment van zeer compacte bestelauto’s waarin de Transit Courier opereert. Ford doet hier ondanks de kleine aantallen goede zaken. Het merk staat met de Transit Courier zelfs op de eerste positie met een marktaandeel van 36 procent. Ford wordt op de hielen gezeten door de Dacia Dokker Van en de Nissan NV200 die respectievelijk op de tweede en derde positie staan. Andere modellen in dit segment zijn de Peugeot Bipper, Fiat Fiorino en Citroën Nemo. Van de kopers van een Transit Courier kiest 10 procent voor een benzinemotor.
LEES OOK: Autotest – Ford Transit Connect (2018)
Drie motoren
Ford levert drie motoren voor de Transit Courier: een 1.0 EcoBoost benzinemotor met 100 pk of een 1.5 TDCi Duratorq-dieselmotor met 75 of 100 pk. De prijzen – uiteraard exclusief BTW en BPM – bedragen 10.500 euro voor de benzinevariant en respectievelijk 12.200 euro en 12.700 euro voor de 75 pk- en 100 pk-dieselversies. De handgeschakelde vijfbak is met pensioen gestuurd. Ford installeert in het vervolg een handgeschakelde zesbak die erg prettig en trefzeker schakelt. De nieuwe handbak doet uitstekend zijn werk in combinatie met de door ons geteste dieselvariant met 100 pk. Een fijne krachtbron. Voldoende krachtig, zelfs als er achterin 250 kilogram lading ligt. Het laadvermogen van de Transit Courier bedraagt 500 tot 590 kilogram en de laadruimte is tot 2,4 vierkante meter (VDA) groot.
Nog meer nieuws?
Misschien lopen we allemaal iets te hard van stapel, want wat is er naast de nieuwe transmissie eigenlijk nog meer aangepast? Onder meer het neusje is nieuw. Ford installeert een nieuwe voorbumper en een andere grille die in het geval van de diesels altijd is uitgerust met een Active Grille Shutter die de grille kan afsluiten voor een lager brandstofverbruik. Als de dieselmotor extra koeling nodig heeft, openen de lamellen weer automatisch. In het interieur debuteert een SYNC3-infotainmentsysteem met 6-inch touchscreen, geschikt voor Aple CarPlay en Android Auto. Een prima systeem dat vlot reageert op aanrakingen.
“Het is een no-nonsense product, waarin kilometers op een comfortabele manier worden afgelegd.”
Mooie toevoeging
SYNC3 is een mooie toevoeging, maar heeft wel een meerprijs van 755 euro. Er zijn meer opties. Zoals cruise control (150 euro), laadvloerbescherming (50 euro) en LED-laadruimteverlichting (50 euro). Airco kost op de instapversie Ambiente 500 euro. Vanaf de Trend is het standaard. Centrale dubbele vergrendeling kost je altijd 50 euro extra. Een uitschakelbare airbag voor de passagier kost 200 euro en voor een Tyre Pressure Monitoring System vraagt Ford 50 euro. Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW en BPM.
Rij-eigenschappen
De Ford Transit Courier is een compacte bestelauto met goede rij-eigenschappen. Sturen in de Courier is geen straf. Je voelt goed wat de auto doet en er zit zowaar wat gevoel in de besturing. Het is een no-nonsense product, waarin kilometers op een comfortabele manier worden afgelegd. De geluidsisolatie in wielkasten kan misschien wat beter, maar in het algemeen is het prima uit te houden in de cabine.
“Erg handig is de aflegruimte boven de zonnekleppen.”
Pakezel
Het interieur is toch een beetje het mobiele kantoor van de professional, dus dan is het wel zo prettig dat het verblijf prettige tijdsbesteding is. De afwerking van het dashboard is netjes. Uiteraard gebruikt Ford overal harde materialen, maar ze zijn wel slijtvast. Erg handig is de aflegruimte boven de zonnekleppen. Op de bijrijdersstoel van de Ford Transit Courier is het niet heel lang uit te houden. In de meeste situaties zal deze stoel ook neergeklapt zijn, zodat je nog meer opbergruimte kunt creëren. Ondanks de compacte buitenmaten kun je ongekend veel kwijt in deze Transit Courier. Een pakezel van het formaatje shetlandpony.