
Autotest – Ford Puma ST (2021) – de leukste compacte gezinsauto!
Autoliefhebbers met een gezin, opgelet!

Ford heeft een naam hoog te houden als het gaat om leuk rijdende compacte auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de Fiesta ST, een van de leukste hot hatches van dit moment. Maar wat als je net iets meer ruimte zoekt? Dan kun je bij Ford nu kiezen voor de Puma ST.
Ford Puma ST
Crossover SUV’s zijn populair, dat hoeven we je niet te vertellen. De kans is groot dat je er zelf een hebt en anders je buurman wel. Maar wat als je liever niet de overstap naar een hogere instap wil maken, omdat je graag een beetje sportief rijdt? Daar heeft Ford een passende auto voor. De Ford Puma ST is een echte compacte crossover, maar met een behoorlijke twist. Hij heeft namelijk 200 pk onder de motorkap en hij kan haaks de bocht om.



Ford Performance
De Puma is namelijk onder handen genomen door de autosportdivisie van Ford: Ford Performance. En die hebben niet alleen een paar leuke bumpers op de auto geplakt en hem een kek kleurtje gegeven.
Ford Performance lepelt namelijk een 1,5-liter driecilinder in de Puma ST. Het is hetzelfde blok als de Ford Fiesta ST en is goed voor 200 pk (147 kW) en 320 Nm. Het is een gretige motor die zich graag op zijn staart laat trappen. Binnen 6,7 seconden zit je op de 100 km/u.
Strak schakelen
Het koppel maakt ook indruk. Terugschakelen om even iemand snel in te halen is vaak overbodig. Gewoon het pedaal dieper intrappen en de Puma ST trekt als een malle door.
Je mag zelf bepalen of je wel of niet terugschakelt, want de ST komt standaard met een handbak met zes versnellingen. De bak is strak, direct en je hoeft nooit te zoeken. De pook valt heerlijk op zijn plek tijdens het schakelen, waardoor het een plezier is om hem te bedienen.



Halve zescilinder
Niet iedereen krijgt het direct warm van het geluid van een driecilinder. Maar maak je geen zorgen, de Puma ST klinkt heerlijk. Zodra je de auto in de Sport-stand zet, gaan de kleppen in het uitlaatsysteem open en begin de Puma gemeen te grommen. Ook als je hem flink in de toeren jaagt klinkt de driecilinder indrukwekkend. Geloof je ons niet? Kijk straks maar eens de video onderaan dit artikel.



ST-logo’s
Uiteraard zijn er aan de buitenkant ook allerlei zaken aangepast. Zo zijn de spiegelkappen, dakspoiler, sierstrips en het dak standaard uitgevoerd in glanzend zwart. Daarnaast kom je op meerdere plekken ST- en Ford Performance-logo’s tegen. Zelfs de instapverlichting toont een ST-logo.



Kek kleurtje
Er zijn zes carrosseriekleuren verkrijgbaar, waarvan één kleur exclusief voor deze ST is: Mean Green. Je moet er wel 1.200 euro extra voor betalen, maar als het aan ons lag zou de Puma ST juist exclusief in deze kleur moeten komen. Sommige auto’s kunnen zo’n opvallende kleur nou eenmaal goed hebben…



Michelin Pilot Sport 4s
Ook de 19-inch wielen zijn behoorlijk opvallend. Ze lijken gigantisch onder de Puma. Niet zo gek, want in de basis is de Puma een Ford Fiesta. De remmen zijn 20% groter dan bij de traditionele Puma en de wielen zijn voorzien van uitstekend rubber: Michelin Pilot Sport 4S-banden.



Praktisch schuurijzer
De bagageruimte maakt de Puma ST uniek. Doordat er vrij veel ruimte is – 456 liter – kun je een dagje los gaan op de Nürburgring, en vervolgens door rijden naar een camping in de buurt. Je kunt namelijk achterin al je campingspullen kwijt.
Bovendien zit er onder de laadvloer nog een extra ruimte – de zogeheten Megabox – waar nog eens 80 liter extra ingaat. Deze ruimte kun je eenvoudig schoonspuiten met water, want er zit een stop onderin – net zoals in je gootsteen. Dus je kunt op de camping ook nog eens de afwas in de Puma ST doen!



Prijs Ford Puma ST
De Ford Puma ST heeft een vanafprijs van 40.725 euro euro. Dat is een flink bedrag voor een compacte crossover, daar kunnen we kort over zijn. Ford kan daar niet enorm veel aan doen. In Nederland wordt het BPM-tarief berekend op basis van CO2-uitstoot en sportieve auto’s – zoals de Puma ST – zijn daar de dupe van.
Echter kunnen wij voor 40 mille een hele hoop andere crossovers samenstellen waar we aanzienlijk minder lol mee zouden beleven. Want wil je weten hoe hij rijdt en hoeveel plezier je met deze groene gifkikker kan hebben? Bekijk dan snel onze test met de Ford Puma ST: