Autotest – Ford Mustang Mach 1 (2021), een beest op het circuit?
Met Tremec-zesversnellingsbak echt hemels
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Ford Mustang Mach 1 is volgens Ford de krachtigste en meest circuitwaardige Mustang voor de Europese markt. Dat stukje ‘krachtigste’ kunnen we met 460 pk wel geloven, maar is deze Mustang ook echt een beest op het circuit? Op naar Frankrijk! Op naar het Circuit La Ferté Gaucher (LFG).
Legendarische Mach 1-badge
“De Ford Mustang is niet voor niets de bestverkochte sportwagen ter wereld, maar de Mach 1 tilt de Mustang naar een heel ander niveau in de harten van sportautoliefhebbers aan deze kant van de oceaan”, zegt Matthias Tonn, Chief program Engineer Mustang Mach 1 voor Europa. “Op het circuit of de openbare weg: dit is de meest capabele Mustang die ooit in Europa is geleverd en hij is de legendarische Mach 1-badge meer dan waard.”
Laten we de auto eens bekijken
Nou, Matthias is duidelijk enthousiast. Dat belooft wat. Voordat we instappen is het eerst even tijd om deze Mustang Mach 1 eens goed te bekijken. Want er staat wel wat. Helemaal in een felle kleur als geel, oranje of rood knalt deze Mustang Mach 1 van je scherm. In het echt oogt de auto zelfs nog indrukwekkender.
Snelle looks
“Een echte Mustang Mach 1 moet er ook snel uitzien, zelfs als hij stilstaat”, aldus Matthias. “De functionele aerodynamica en exclusieve kenmerken laten fans er geen twijfel over bestaan dat deze Mustang een heel serieuze is, zelfs voordat hij het circuit op gaat.”
Langere bodemplaat
De aerodynamische verbeteringen aan de Mustang Mach 1 zijn onder meer te danken aan de nieuwe, tweedelige bovengrille, ondergrille, splitter, achterspoiler en achterdiffuser. Het model is ook voorzien van een langere bodemplaat met speciale vinnen die koellucht naar de remmen leiden. De neerwaartse druk is met 22 procent toegenomen ten opzichte van de Mustang GT.
Krachtige remmerij
De Ford Mustang Mach 1 heeft ook een sterkere rembekrachtiging gekregen met een snellere responstijd. Samen met de Brembo remklauwen met zes zuigers bedraagt de remweg van de Mustang Mach 1 minder dan 32 meter bij 100 km/u.
Mustang Shelby GT350 en GT500
Andere zaken die specifiek voor de Mustang Mach 1 zijn aangepast zijn de elektrische stuurbekrachtiging, de elektronisch geregelde MagneRide-wielophanging en de stijvere voorveren en stabilisatorstangen. De speciale afstemming van de wielophanging is ontworpen om carrosseriebewegingen tijdens krachtig accelereren en remmen tot een minimum te beperken en bevat hulpframes en spoorstangcomponenten die we kennen van de Mustang Shelby GT350 en GT500.
Michelin Pilot Sport 4-banden
Kopers kunnen ook rekenen op unieke 19-inch lichtmetalen wielen die voor en achter 1,3 centimeter breder zijn en voorzien van Michelin Pilot Sport 4-banden. Verder kan de bestuurder schakelen tussen verschillende rijmodi – waaronder Sport en Track – en zijn er Track-apps waarmee Launch Control-functies kunnen worden bediend en acceleratietimers op het 12-inch digitaal instrumentenpaneel getoond kunnen worden.
Iconische Mustang Mach 1 in 1969
In aanvulling op de performance-upgrades heeft de nieuwe Mustang Mach 1 allerlei op de racerij gebaseerde stijlelementen die de geboorte van de iconische Mustang Mach 1 in 1969 doet herleven. De styling van de nieuwste generatie wordt niet alleen sterk beïnvloed door de aerodynamische aanpassingen, maar ook door de onderscheidende exterieurdetails in zwart en Magnetic, terwijl de 19-inch wielen zijn afgewerkt in Dark Tarnish.
Productienummer
In het interieur zijn de met leder beklede sportstoelen voorzien van contrasterend stikwerk in Metal Grey en is op het dashboard een Mach 1-badge met het productienummer gemonteerd. Comfortvoorzieningen zoals verwarmbare en geventileerde voorstoelen, het SYNC 3-connectiviteitssysteem van Ford, een B&O audiosysteem met twaalf luidsprekers en een FordPass Connect-modem zijn standaard.
Hoeveel euro!?
Een rijke uitrusting mag ook wel, want zo’n Mustang Mach 1 met V8 kost je in Nederland een flinke duit. Je betaalt een lieve som van 115.115 euro voor de versie met tientraps automaat of 116.970 euro voor de variant met handbak. Verschrikkelijk om te horen dat ze in België de sleutels al krijgen vanaf 61.150 euro.
Kleurtjes
Ford levert de Mustang Mach 1 in acht unieke combinaties van carrosseriekleur, strepen en contrastlijnen – waaronder Fighter Jet Grey met Satin Black/Reflective Orange strepen en oranje remklauwen en Grabber Yellow met Satin Black/White strepen – allemaal met Mach 1-logo’s aan de achterzijde en op de voorschermen. Check ook zeker de Active Valve Performance Exhaust met vier verchroomde 4,5-inch uitlaateindstukken.
Glimlach van oor tot oor
Oef, wat klinkt dat lekker! Zodra je de Mustang Mach 1 start, verschijnt er een glimlach van oor tot oor. De V8 klinkt nu al lekker. En dan moet het feest nog beginnen. We starten met de handbak. Geen standaard zesbak, maar een handgeschakelde Tremec-zesversnellingsbak met een extra sterke koppeling, korte schakelwegen en rev-matching technologie om agressieve schakelacties soepeler, nauwkeuriger en gemakkelijker te maken. Het circuit op, en rap!
Circuit Rapide
We mogen ‘los’ op het ‘Circuit Rapide’ van LFG, een track van exact 2,0 kilometer met een paar lange rechte stukken alsook fijne, technische bochten. De Mustang Mach 1 heeft er weinig moeite mee. Hij blijft keurig in balans en kan zijn vermogen uitstekend kwijt.
‘Reward-to-rev’-karakter
De volledig uit aluminium vervaardigde V8-motor van de Mustang Mach 1 is speciaal afgesteld voor een ‘reward-to-rev’-karakter dat de Mustang-rijervaring bevredigender maakt dan ooit. De motor is voorzien van een open luchtinlaatsysteem, een inlaatspruitstuk en gasklephuizen van 87 mm met brandstofinjectie via een lagedrukpoort en directe brandstofinspuiting onder hoge druk.
460 pk en 529 Nm
Dit alles resulteert in een vermogen van 460 pk bij 7.250 toeren per minuut en 529 Nm koppel bij 4.900 toeren per minuut. De extra motoroliekoeler en het nieuwe motoroliefilter zorgen daarbij voor een optimale oliestroom en consistent prestatievermogen bij hoge belasting.
Atmosferische krachtbron
Hoe meer toeren, hoe meer lol. Eigenlijk is het zo simpel, want hoe meer je de V8-motor toeren laat maken, des te intenser het geluid en de versnelling. Heerlijk, zo’n atmosferische krachtbron. Bovenin het toerengebied is het geluid overweldigend. De auto is snel, maar niet misselijkmaken snel. Je hebt bruikbaar vermogen en zelfs met alle systemen uitgeschakeld blijft deze Mustang keurig in balans. Uiteraard kun je een drift oproepen. Kwestie van extra gas geven in de bocht en de kont komt direct om.
Handbak vraagt om ferme hand
Een drift is eenvoudig te controleren. Gevaarlijk is deze Mustang Mach 1 dan ook zeker niet. Het is simpelweg een eerlijke sportcoupé waarin je lekker lol kunt trappen, precies zoals Ford voor ogen had. De handbak schakelt perfect, maar vraagt wel om een ferme hand. Zodra je een goed ritme hebt gevonden, kun je aardig trappen met zo’n Mach 1, maar je merkt wel dat de remmen het na wat hot laps zwaar krijgen. Af en toe een cooling-down-lap is dus zeker nodig om de remmerij weer even op adem te laten komen.
Overstappen op automaat
Tijd om de handgeschakelde versie om te ruilen voor de versie met tientraps automaat. Die is op papier iets sneller. De handbak noteert 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u, de automaat is 0,4 seconde sneller. Deze tientrapsautomaat van Ford heeft een verbeterde koppelomvormer en een sportieve afstelling. Beide transmissies profiteren van een speciale oliekoeler, een koelsysteem voor de achteras en een sperdifferentieel voor verbeterde tractie. De tientrapsautomaat komt bovendien met een tweede oliekoeler waarmee de koelcapaciteit met nog eens 75 procent toeneemt.
Snelle schakelacties
Moet je dan de automaatversie nemen? Dat is puur afhankelijk van je rijstijl. Met de automaatversie kun je je puur focussen op de beste rondetijden, zonder je druk te hoeven maken over het juiste verzet. Zelf schakelen kan wel, maar de reactietijden op de flippers hadden wel wat sneller gekund. Indrukwekkend is hoe de automaat door alle verzetten ratelt. Het resultaat: je wordt continu getrakteerd op fantastisch V8-gebulder. De verzetten bij de handbakversie hebben een langere adem, waardoor je een langere opbouw hebt totdat de V8-motor uit volle borst van zich laat horen.
Conclusie test Ford Mustang Mach 1
De automaat is leuk, maar wat ons betreft is de handbak the one to have. Meer betrokken, fantastische rev-matching-technologie en daardoor ook meer belonend. Het draait bij de Ford Mustang Mach 1 om lol trappen. In de variant met handgeschakelde zesbak komt de coureur echt in je naar boven.