Autotest – Ford EcoSport (2018)
Compacte crossover is beter dan ooit
Sommige combinaties zijn een beetje gek. Een gezonde zak patat bijvoorbeeld. Of haute couture van stylist Roy Donders. ‘Ford EcoSport’ is ook zoiets. Als auto ben je immers ‘eco’ (zuinig/milieuvriendelijk – zover dat laatste met een auto überhaupt mogelijk is) of sportief. Maar beide? Een autotest met de Ford EcoSport moet duidelijkheid geven.
Compacte crossover is populair
De Ford EcoSport is een kleine SUV. Of een compacte crossover – wat je wilt. Hij moet opboksen tegen bijvoorbeeld de Renault Captur, de Hyundai Kona en de Kia Stonic. Auto’s in dit segment zijn momenteel erg populair onder consumenten. Een hoge zit, makkelijke instap, stoer design – enfin, je hebt de argumenten om juist een compacte crossover te kopen vast wel eens gehoord.
AutoRAI TV: Ford EcoSport (2018)
Ford EcoSport is grondig vernieuwd
Je ziet compacte crossovers vanwege hun populariteit veel op de Nederlandse wegen. Maar hoe vaak zie je nou een Ford EcoSport? In ieder geval niet zo vaak als Ford zou willen. Dus heeft Ford zijn meest compacte SUV (de Ford Kuga en de Ford Edge zijn groter/ruimer) vernieuwd. Gróndig vernieuwd, mogen we na een autotest met de Ford EcoSport gerust concluderen. Wat is er nieuw?
-
Interieur
Hier heeft Ford grote stappen gemaakt. Het ambieerde een meer premium look en is hierin geslaagd. Materialen voelen overwegend zacht aan. Er is een groot multimediascherm, dat zich prettig laat bedienen en goed afleesbaar is. Het dashboard is veel opgeruimder. De wirwar van bedieningsknopjes in het midden heeft plaatsgemaakt voor die grotere display. De aircobediening is logischer.
“Ford ambieerde een meer premium look en is hierin geslaagd”
De kokers waarin voorheen de snelheidsmeter en toerenteller zaten, zijn verdwenen. In plaats daarvan kijk je uit op grote, ronde en veel duidelijker afleesbare meters. Het dashboard lijkt in zijn geheel sterk op dat van de nieuwe Fiesta. En dat is geen straf. De nieuwe stoelen zitten prima. Niet al te veel zijdelingse steun, maar daardoor beslist niet oncomfortabel. En ook al oogt de EcoSport vanbuiten een beetje smal, vanbinnen zit je als bestuurder op comfortabele afstand van je passagier.
-
Exterieur
Aan de voorkant valt de nieuwe trapeziumvormige grille op. En de ietwat gewijzigde koplampen met led-dagrijverlichting. De ronde mistlampen zijn vervangen door grotere, hoekigere exemplaren. Al met al een stoere look. Volgens Ford herken je in het frontdesign de riemen van een rugzak, een verwijzing naar het avontuurlijke karakter van de EcoSport. Dat beperkt zich in ons land overigens tot de grotere bodemvrijheid – in andere landen is ook een 4×4-versie leverbaar.
“Een drempeltje meer of minder deert de EcoSport niet”
Door de grotere bodemvrijheid is in de bocht per ongeluk een stoepje meenemen geen probleem. En een drempeltje meer of minder deert de EcoSport ook niet. Gebleven is de grote achterklep, die zijwaarts opent. Dat vraagt om de nodige ruimte achter de auto als je iets wil inladen. Om er een meer gebruikelijke klep van te maken, zou te veel tijd hebben gekost, aldus Ford. Met andere woorden: het zou te duur zijn. Ford levert zonder meerprijs een reservewiel achter op de klep.
-
Rijden
De autotest met de nieuwe Ford EcoSport vond plaats rond de Portugese hoofdstad Lissabon. Wat opviel, is dat de EcoSport op klinkerweggetjes nog altijd zeer solide aanvoelt. Geen kraakjes, geen rammeltjes. Keurig. Ook eenmaal op de snelweg blijft het aangenaam stil. Des te meer geniet je van de erg goede sound die uit de tien speakers van het speciale audiosysteem van Bang & Olufsen komt. Optioneel uiteraard, maar beslist het overwegen waard.
De EcoSport stuurt prima met voldoende gevoel. Bruusk de bocht omgooien vindt-ie echter niet zo leuk – je voelt de koets bewegen – maar daar heeft Ford dan ook de Fiesta voor. We konden alleen de 1.0 EcoBoost met 103 kW (140 pk) rijden. Die komt later als speciale editie wel naar Nederland maar vooralsnog moeten we het hier met 92 kW (125 pk) doen. Die hoeveelheid pk’s voldoet aan de verwachting, maar verwacht geen Focus ST-tafereeltjes.
“Vooral het kwaliteitsgevoel is er met sprongen op vooruit gegaan”
Geen weggegooid geld
Na de autotest met de EcoSport kunnen we stellen dat de compacte crossover van Ford beter dan ooit is. Vooral het kwaliteitsgevoel is er met sprongen op vooruit gegaan. De 200 miljoen euro die Ford in zijn Roemeense EcoSport-fabriek gepompt heeft, is beslist geen weggegooid geld. Had echter wat geld gereserveerd voor een naamwijziging. Want EcoSport klinkt gewoon een beetje gek. Niet voor een BMW i8, maar wel voor deze Ford. En de EcoSport is zoveel beter geworden dat hij een nieuwe naam had verdiend. Eentje die beter aansluit op Kuga en Edge, net als het design van de EcoSport dat doet.
PS Voor de eerste keer levert Ford de EcoSport ook als ST-Line. Die versie oogt wat sportiever door de lichtmetalen 17-inchvelgen, het zwarte dak en de zwarte buitenspiegels, de in carrosseriekleur gespoten bumpers en zijskirts, het lederen stuurwiel met platte onderkant (je moet wel twee keer kijken, zie foto boven) en een sportiever afgestemd onderstel.
Pluspunten
+ Net, duidelijk dashboard dat kwalitatief goed in elkaar steekt + Goed bedienbaar en afleesbaar multimediascherm + Voldoende zitruimte voor en achter + Voelt solide aan + Stukken beter dan voorganger
Minpunten
– Achterdeur niet heel praktisch – Beperkte bagageruimte – Hangt een beetje in de bochten – Beperkte actieve veiligheid