Autotest – Fiat 124 Spider
Smaakmaker onder de roadsters dankzij Italiaanse flair
Retrodesign scoort. Mini en Fiat scoren flinke verkoopaantallen met modellen waarvan het design is geïnspireerd op respectievelijk de oer-Mini en de legendarische Fiat 500, bijgenaamd ‘rugzakje’. Voor zijn nieuwe roadster 124 Spider past Fiat hetzelfde recept toe. Het uiterlijk heeft kenmerken van de 124 Spider uit 1966: Italiaanse flair van weleer op basis van een modern (gedeeltelijk Japans) platform.
Hoezo gedeeltelijk Japans?
De Fiat 124 deelt zijn platform en onderstel met de jongste, vierde generatie Mazda MX-5. En hij wordt geproduceerd bij Mazda in Hiroshima. De 1,4-liter turbomotor komt uit eigen huis en dat geldt ook voor aandrijflijn en carrosseriedelen en de lakkleuren, zoals die van de testversie. Die is uitgevoerd in een bijzonder dieprode kleur, genaamd Rosso Passione. Met zijn prijs vanaf 33.995 euro neemt de nieuwe roadster van Fiat een positie in tussen de Mazda en duurdere roadsters, zoals de Audi TT en de BMW Z4 Roadster.
LEES OOK: Fiat bouwt 2 miljoenste 500
Lange motorkap
De 124 Spider is dertien centimeter langer dan de MX-5 en die extra lengte is gestopt in de voorzijde, niet in het verkrijgen van meer binnenruimte. De Fiat heeft van opzij gezien daardoor zeer duidelijke kenmerken van de traditionele roadster: een in verhouding lange neus, een compacte cockpit met een zeer lage zitpositie en een korte achterkant.
Het stoffen kapje moet je handmatig openen. Dat gaat verbazend gemakkelijk. Met een handgreep is het dak aan de voorzijde te ontgrendelen, vervolgens duw je de lichte kap vanuit de bestuurdersstoel soepel omhoog en naar achteren. De kap valt opgevouwen achter de stoelen.
Sportief rijden
De zitpositie is laag. De motorkap lijkt daardoor nog langer en forser dan die al is. Je kijkt uit op een compacte tellerpartij en de middenconsole steekt relatief ver naar binnen, waardoor de knoppen voor ventilatie en verwarming goed binnen bereik liggen. Dat geldt ook voor de daarboven geplaatste touchscreen.
Ook de console tussen de stoelen is hoog. Je zit dus voor je gevoel echt ‘in’ de auto en dat maakt de beleving bij het rijden sportiever. Alsof je bij wijze van spreken met een kart onderweg bent. Leuke details zijn de metalen delen, zoals de portiergrepen, van geborsteld staal. En de lichtbruine lederen bekleding, die standaard is bij de luxe versie Lusso, voor prijzen vanaf 36.495 euro.
Passione
De motor levert 103 kW (140 pk) en dat blijkt ruimschoots genoeg om de slechts 1.025 kg wegende Fiat prestaties met passione te geven. In 7,5 seconden moet de sprint van stilstand naar 100 km/u zijn te voltooien. Gevoelsmatig gaat het nog sneller.
Ook lekker is het gemak waarmee de krachtbron doortrekt als je in de zesde versnelling op de snelweg het gaspedaal indrukt. De 1.4 turbomotor heeft lekker veel trekkracht bij lagere toerentallen. Uit de uitlaat klinkt een gedempte roffel, die doet denken aan het geluid van de 124 Spider van vroeger.
LEES OOK: Autotest – Fiat Panda Cross
Sportieve handling
De besturing is direct. Korte bewegingen aan het stuurwiel vertalen zich in een scherpe richtingsverandering. Handling en wegligging zijn sportief, het past bij de roadster, net als bijvoorbeeld een straffe schokdemping. In dit geval wijkt Fiat echter af van de doorsnee open tweezitter. Het onderstel is verrassend comfortabel. Van kleine oneffenheden is weinig te merken en ook met de wat grotere rekent de wielophanging effectief af. Het maakt het toeren over smalle, bochtige binnenwegen met niet al te strak asfalt tot een genot. En op de snelweg blijft de Spider stabiel op zijn lijn, zonder onrust in het stuurwiel.
Uitrusting
De uitrusting van de Fiat 124 Spider is behoorlijk uitgebreid. Standaard zijn centrale vergrendeling, elektrisch te bedienen zijruiten, airco, cruisecontrol en een infotainmentsysteem met touchscreen, Bluetooth, DAB+ radio en wifi. En Fiat levert een flink pakket veiligheidsvoorzieningen, waaronder ook de noodremondersteuning Brake Assist en bandenspanningscontrole.